Vår gästskribent Annika Dacke är tillbaka. Denna gång med en krönika full av nyttiga tips, färska exempel och goda råd på hur du får dina tweets att flyga! Håll tillgodo!
Det sägs att Twitter gör oss alla till copywriters. Vid det här laget vet vi vad sociala medier handlar om – dialog och engagemang. Men hur gör man, rent konkret? Jag kastar ljus på hur du kan göra för att jobba med utformningen av dina textbaserade tweets.
Skrivexempel och tips från nätet kombineras med tips från svenska Twitteranvändare. Berätta gärna hur du gör när du skriver tweets som får vingar!
Positiva jordgubbar och formuleringar som ger retweets
Att jordgubben är en av de mest positiva sakerna här i världen tror jag det är fler än jag som tycker, så längre ner i artikeln serverar jag exempeltweets om jordgubbar – figurer du kan använda när inspirationen tryter och du behöver föra ut ett budskap.
I slutet läser du om Dan Zarrella och hans mödosamt sammanställda lista över de ord och formuleringar som ger mest retweets.
Timing, mod och kärnfullhet gör en bra tweet
Efter en snabb rundfråga i de sociala kanalerna fick jag in en handfull svar från flitiga svenska twittrare:
”Timingen är den största faktorn om jag ska få spridning på Twitter. Vill jag få kontakt med journalister är det bättre att skicka meddelanden, åtminstone till dem jag har en relation med. Hellre direktmeddelanden på Twitter än på Facebook” – C, mångsysslande entreprenör
”Jag brukar skriva ’Tacksam för retweet’, ’Retweeta gärna’. Då får jag fler retweets. Tiden spelar stor roll och vilken egen kommentar jag skriver tillsammans med länken när jag delar.” – L, social media manager
”Realtidstweets från konferenser funkar alltid bra. Ger man sig in i en diskussion som läses av många och skriver något slagkraftigt brukar det bli många retweets.” – M, kommunikatör, verksamhetsutvecklare
”Ämne, spets och allmän- eller nischintresse, vanligtvis. Så gör du-artiklar eller uppmaning att läsa på grund av intresseområde.” – H, projektledare.
”Det som får mest uppmärksamhet är alltid det som är kort och kärnfullt, mycket innehåll på få ord. Ofta får det stor effekt och genererar många retweets när jag är i dialog med någon och våra åsikter går isär. Uppmärksamheten kommer från båda lägren. När någon frågar hur jag gör för att få så stor spridning svarar jag: ’Man måste vara modig.’” – J, politisk debattör
Vad är en bra tweet? Vad är konst? Hur långt är ett snöre?
Vad som är en bra tweet varierar såklart med målgruppen och dess förväntningar. Men vissa gemensamma egenskaper finns det. Förutom självklara tips som att bygga upp nätverket genom att retweeta och kommentera mycket, har jag plockat ut sju tips för effektiva tweets:
1. Kan innehålla upp till 140 tecken – än så länge. Hittills har regeln varit att tweets på ca 100 tecken får mest spridning, men det händer saker i Twittervärlden just nu. Kanske känner du till att favoritstjärnan har bytts ut mot ett hjärta, vilket inte togs emot med munterhet bland garvade twittrare.
Journalisten Kurt Wagner skrev den 5 februari 2016 på bloggen recode.net om ryktena att Twitter jobbar på ett nytt format som eventuellt kan tillåta 10 000 tecken i en tweet. Utseendet på dessa tweet förmodas vara en tweet med Läs mer…-knapp för att ”fälla ut” tweeten, vilket skulle innebära att Twitter fortsätter sin kritiserade inslagna väg mot att bli mer likt Facebook. Dock är detta spekulationer och än så länge har, enligt Wagner, ingen talesperson från Twitter bekräftat eller dementerat ryktena.
”Twitter is currently testing a version of the product in which tweets appear the same way they do now, displaying just 140 characters, with some kind of call to action that there is more content you can’t see. Clicking on the tweets would then expand them to reveal more content. The point of this is to keep the same look and feel for your timeline, although this design is not necessarily final, sources say.”
Brittiska The Guardian kommenterar ryktena genom att låta Leigh Alexander och Jeff Jarvis skriva en krönika på 10 000 tecken om vad som händer om Twitter gör det möjligt för oss att skriva tweets på 10 000 tecken.
2. Är tydlig. Det ska vara enkelt att se vad du vill berätta. Här kan länkförkortningstjänsten Bitly ställa till det lite. Den trunkerar länkar, dvs gör dem kortare så att länken inte tar upp teckenutrymme. Samtidigt ställer det krav på att vi verkligen är tydliga i tweeten, eftersom länken inte säger oss något. Se skillnaden. Vilken tweet lockar mest? Den välskrivna eller den som är kryptisk på grund av sammankoppling med Facebook?
Den här?
Eller den här?
3. Skriv alltid en kommentar till länken du delar. Oavsett bilden du ser ovan i exempel 1, som gör tweeten mer attraktiv, så är det tydliga budskapet A och O när du twittrar. Ju mer abstrakta och komplexa ämnen du twittrar om, desto mer lönar det sig att uttrycka sig enkelt. De bästa pressmeddelandena har tydliga, anslående rubriker. Det gäller även för en tweet.
4. Kan innehålla en fråga. Frågor får igång tankarna och gör att vi vill interagera, det utmanar och stimulerar oss på ett annat sätt än ett statement.
Artikeln handlar om att komma över sin skräck för att kasta sig ut på sociala medier med sitt varumärke.
5. Får gärna vara färgade av din personliga röst. Twitter är inget formellt forum. Här trängs professionella tyckare med forskare, företagare och provokatörer. Glimten i ögat lönar sig alltid.
Jonas Gardell toppade länge Twitterbarometern, som brukar redovisa sin ranking i mars varje år. Han har själv berättat att han systematiskt skriver one liners som han matar ut vid rätt tillfälle. Om du följer länken kan du se hela listan på Sveriges populäraste twittrare i olika kategorier.
6. Kan givetvis ha nyhetsvärde. Såklart.
7. Bör innehålla en tydlig uppmaning om du verkligen vill att läsaren ska agera. Precis som twittraren L bland svaren på rundfrågan, som får mer retweets om hen uttryckligen ber om det, kommer dina läsare att i större utsträckning klicka på länken om du skriver:
Klicka här för att lyssna på senaste podden om mördarsniglar – trädgårdsmästarens nemesis
än om du skriver:
Senaste Trädgårdspodden om mördarsniglar – trädgårdsmästarens nemesis.
Ett spännande twitterkonto bjuder på en blandning av tweets i form av kommentarer, retweets, frågor och nyheter eller statistik. Precis som jag nämnde i min artikel i januari om bloggande är förutsägbart lika med tråkigt. På Twitter är typexemplet hit-and-run-specialisterna som pumpar ut tips och länkar som de hamstrat i Buffer. Du ser dem hela tiden men de har ingen närvaro, svarar inte på frågor och retweetar aldrig dig. De är som den där musen du irriterat dig på i månader, som krafsar och gnager sig runt i mellanväggen – du vet att den är där men du får inte kontakt.
Tweriod analyserar när på dygnet det är bäst för dig att twittra, baserat på den respons du fått på tidigare tweets och när dina följare är aktiva.
8 exempeltweets om jordgubbar
Och nu till huvudrätten. Jag lovade i början av artikeln att jag skulle servera munsbitar om jordgubbar som du kan ta till när du behöver lite hjälp på traven. Nu hoppas jag att du har byggt upp aptiten.
Fantastiska Hubspots blogg bjuder på ett antal förlagor till tweets som du själv kan anpassa. Jag har utgått ifrån listan, friserat den lite, lagt till och dragit ifrån och fått alltihop att handla om jordgubbar. Du byter ut och fyller i det du vill förmedla.
När du twittrar, glöm inte den viktiga hashtaggen, eller fyrkantstaggen som den heter på svenska. Det är med hjälp av den du bygger interaktionen med dina specialintresserade följare.
1. Enkel delning av innehåll: 15 smarriga jordgubbsrecept till sommarkalaset: http://bit.ly/2EK2EW9
2. Enkel delning av innehåll med kommentar: Mums, det här måste provas! 15 smarriga jordgubbsrecept till sommarkalaset: http://bit.ly/2EK2EW9
3. Retweet med kommentar: Du har 116 tecken på dig att kommentera det du retweetar.
Goa gubbar direkt ur landet, vad är ditt bästa tips?
15 smarriga jordgubbsrecept till sommarkalaset: http://bit.ly/2EK2EW9
4. Retweet med .@twitternamn: Om du inleder din tweet med att vända dig till en person med hjälp av @twitternamn, behandlar Twitter din tweet som del i en dialog mellan dig och personen ifråga. Därför blir det du skriver inte synligt för allmänheten. Om du inleder med en punkt före @ syns tweeten för alla.
.@jordgubbsdrottningen vet verkligen hur man gör chokladfondue!
5. Problemet och lösningen: Kladdiga, mosiga jordgubbar i kylen, no more! Fräschare gubbar med @jordgubbsdrottningens specialkorgar http://bit.ly/2EK2EW9
6. Statistik-/faktatweeten: Jordgubbar minskar risken för depression http://bit.ly/2EK2EW9
7. Rekommendationstweeten: Bra fakta om jordgubbsodling. Äntligen vet jag hur jag ska få gubbar i landet. http://bit.ly/2EK2EW9
Den här har en ganska fri form. Poängen är att du skriver varför du tycker något är så bra att du vill dela det med andra.
8. Frågetweeten: Minns du Juntae DeLane tidigare i artikeln, med sociala medier-ångesten? I fallet med den tweeten gällde det att driva trafik till en artikel, men alla tweets behöver inte driva trafik. Du kan odla ditt nätverkande eller hämta in kunskap genom att ställa frågor och hashtagga.
Jordgubbsodling i Västerbotten – vilka är dina bästa tips? #odlaivästerbotten
9. Råd och tips-tweeten: Trindare #jordgubbar: Odla i pallkrage, gödsla tidigt, övervattna inte i slutfasen
Du, Twitter, tack och retweeta ger flest retweets
Dan Zarrella har gjort en studie baserad på över 30 miljoner tweets och bland annat sammanställt en lista i fallande skala över de ord som de mest retweetade tweetsen i den engelskspråkiga världen innehåller. Stor respekt till universum för att nördarna finns!
- you
- twitter
- please
- retweet
- post
- blog
- social
- free
- media
- help
- please retweet
- great
- social media
- 10
- follow
- how to
- top
- blog post
- check out
- new blogpost
Glöm inte…
…att anmäla dig till Kntnts kurs Skriva för webben med Annika som lärare.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »