Reta inte Google. SEO är ett komplext område och fallgroparna är många. Priset din webbplats får betala i form av minskad ‑eller ingen – synlighet kan bli högt. I denna artikel går SEO-konsult Alexandra Jung igenom saker du gör klokt i att undvika i strävan efter en framgångsrik sökstrategi.
Hårt slit och långsamma resultat
SEO, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska, är samlingsnamnet på de aktiviteter som används för att optimera en webbplats, med målet att nå så bra placeringar som möjligt i det organiska sökresultatet. Ämnet är komplext och för att lyckas i ditt SEO-arbete behöver du arbeta med flera delar samtidigt: teknik, innehåll och extern synlighet.
Processen är känd för att ta sin tid samtidigt som ett hårt och kontinuerligt arbete är ett måste för framgång. Några snabba resultat skall du definitivt inte förvänta dig.
Trots detta läser jag titt som tätt rekommendationer kring alternativa sätt att arbeta – sätt som inte följer sökmotorernas riktlinjer och som, tro mig, förr eller senare alltid straffar sig. Detta är ett problem. För när man väl har blivit straffad av Google – ja, då kan det vara svårt att återhämta sig.
Keyword stuffing retar Google
Det har säkert hänt att du hamnat på en sajt där samma sökfraser upprepas om och om igen genom hela texten? Detta beteende kallas för keyword stuffing och innebär just det; att man fyller en webbplats med sökord som inte fyller något annat syfte än att försöka manipulera webbplatsens placering i sökresultatet. Detta är inte något som Google uppskattar och bestraffas med försämrad synlighet. Gäller det en ny sida kan det dessutom leda till att det inte blir någon synlighet alls.
Att använda sökord är oerhört viktigt för effekten men nyttja dem med måtta och på ett korrekt sätt! Låt alltid sökorden smälta in i texten på ett naturligt sätt, så undviker du att innehållet uppfattas som spam.
Meta keywords till ingen nytta – tvärtom
Länge var meta keywords ett populärt element att använda för att berätta vilka sökord en specifik landningssida handlade om. Men tyvärr kom meta keywords att missbrukas av allt fler webbplatsägare som började spamma med sökord i denna tagg, vilket resulterat i att sökmotorerna inte längre ser detta som en rankingsignal.
Faktum är att idag har meta keywords ingen som helst betydelse ur ett SEO-perspektiv och kommer varken förbättra eller försämra er synlighet. Tvärtom ger de era konkurrenter inblick i vilka sökord ni har valt att fokusera på för en viss sida – vilket inte är att rekommendera.
Pop-ups som förstör användarupplevelsen
Vi har nog alla besökt en webbplats för att mötas av en stor pop-up som täcker hela skärmen. Det kan till exempel vara ett välkomstmeddelande, en uppmaning att registrera dig på ett nyhetsbrev eller kanske ett erbjudande som du som besökare behöver agera på innan du får ta del av innehållet.
För ett par år sedan gick Google ut med att pop-ups som förstör användarupplevelsen kan leda till försämrad synlighet i sökmotorerna, och då särskilt i mobilen. Det betyder så klart inte att pop-ups behöver vara ett dåligt alternativ för dig men det betyder att du bör fundera på hur du utformar dessa så att de inte hindrar besökare från att komma vidare på din sajt.
Mobilt sök prioriteras inte
Den mobila upplevelsen har alltid varit viktig och just detta blev extra tydligt när Google under 2018 rullade ut Mobile First Index. Vilket betyder att sökmotorerna primärt tittar på den mobila versionen, oavsett vilken enhet sökningen kommer från.
Att den mobila versionen av webbplatsen indexeras innebär bland annat att sidan behöver vara anpassad för mobilen, visa samma innehåll för både desktop och mobil och att laddtiderna är på topp. De webbplatser som inte lever upp till detta får rätt och slätt en sämre synlighet.
I detta sammanhang skall vi inte glömma röstsöket som sedan i höstas vuxit dramatiskt och numera utgör en allt viktigare del inom SEO.
Dolt innehåll i strid med riktlinjerna
Cloaking innebär att en typ av innehåll visas för besökaren och en annan för sökmotorerna. Det kan som exempel handla om att dölja en viss text eller länk för besökaren som sökmotorerna fortfarande kan läsa av och indexera för att försöka förbättra synligheten.
Detta är något som strider mot sökmotorernas riktlinjer där det är viktigt att komma ihåg att webbplatsen alltid ska visa samma innehåll för besökare och sökmotorer. I annat fall kan det tolkas som att man försöker manipulera webbplatsen för att nå bättre synlighet i sökresultatet, vilket brukar resultera i att webbplatsen blir borttagen från Googles index.
Duplicerat & återpublicerat innehåll kan ställa till det
Händer det att du tar befintligt innehåll på sajten, byter ut några ord här och där för att sedan publicera det på en annan sida eller webbplats? Du kanske återanvänder det till en gästblogg eller skickar ut det i form av en pressrelease? Allt i syfte att nå ut till än fler personer.
Beteendet kallas för article spinning. Och tanken är god men det gäller att se upp för det kan lätt bli fel. Om det inte görs på rätt sätt kommer nämligen sökmotorerna att tolka ditt innehåll som duplicerat – vilket skadar mer än vad det gör nytta.
Oavsett om man är sökmotor eller besökare är den bästa lösningen alltid att ta fram ett unikt innehåll anpassat för respektive kanal eller webbplats. Men om du trots allt måste återpubliceras, glöm då inte canonical-taggarna!
För dig som vill läsa mer om duplicerat innehåll och canonical-taggar finns det mer att läsa i min tidigare krönika ”Se upp för duplicerat innehåll”.
Ingen tanke på intentionen bakom sökordet
När du väljer vilka sökord du ska ha med i din sökordsstrategi måste du ta hänsyn till intentionen bakom sökordet och vilken typ av innehåll en besökare faktiskt förväntar sig. Hur låg konkurrensen är eller hur hög sökvolymen är för ett visst sökord har ingen betydelse ifall sökordet i fråga inte är rätt för er.
Därför är det viktigt att inte stirra sig blind bland alla sökord för att endast välja de med högst volym. Välj istället relevanta sökord där ni kan matcha den faktiska sökintentionen med innehåll som användarna efterfrågar.
Köpta länkar
Externa länkar till en webbplats har länge varit en stark rankingsignal och en viktig del när det kommer till sökmotoroptimering. Detta för att varje länk till din sida från en annan webbplats kan ses som ett kvitto på att innehållet är bra – för inte vill man väl dela innehåll man själv inte tycker om till andra? Bra webbplatser kommer alltid att få länkar på ett naturligt sätt, menar Google.
Detta har gjort att det finns en stor marknad för att både köpa och sälja länkar. Tyvärr handlar det ofta om länkar från spammiga webbplatser vars enda syfte är att länka vidare till andra vilket går emot Googles riktlinjer.
För att externa länkar ska kunna ge god effekt behöver de vara relevanta och komma från kvalitativa webbplatser. I annat fall kommer de sannolikt att skada er synlighet mer än de hjälper i takt med att Google upptäcker detta.
Summering
För att lyckas med din SEO och se din webbplats växa organiskt krävs tid och hårt arbete. Det finns inga genvägar eller alternativa sätt att arbeta på för att nå hållbara resultat snabbare. Det är bara att inse.
Låter det för bra för att vara sant är det oftast så (något som går att applicera på det mesta). Istället är vägen framåt att alltid publicera innehåll som är av god kvalité och som följer er målgrupps sökbeteende, att ha en stabil teknisk grund att stå på, att hänga med i Googles algoritmändringar och framförallt: att sätta användaren i fokus. Gör detta och du är på rätt spår mot ett resultat som håller länge. Lycka till!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen
Tänk till innan du installerar Facebooks ”gilla”-knapp och andra plugins på din webbplats. Ansvaret vid behandling av personuppgifterna kan nämligen bli din huvudvärk. Detta slår ett förhandsavgörande i EU-domstolen fast. Läs mer i dagens artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »