2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles "voice search"-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Voice search, eller röstsök på svenska, är en funktion som låter användare söka efter information med hjälp av rösten istället för att behöva skriva sina sökningar i sökrutan. Det kan ske på flera olika sätt: via mobilen, via en smart enhet som Google Home eller via din dator.
Något som få känner till är att Googles röstsök faktiskt har funnits tidigare – men inte riktigt på samma sätt som den fungerar i dag. Den första versionen av Googles röstsök lanserades redan 2010, det vill säga för snart 10 år sedan. Då fick användarna ringa ett visst nummer och upprepa sin sökning (till exempel ”recept på pannkakor”), vilket uppdaterade sökresultatsidan baserat på vad som sades under samtalet.
Detta fungerade naturligtvis inte alls lika smidigt som det gör idag men det intressanta är att tjänsten redan då användes.
Allteftersom har sedan Google utvecklat röstsöket till att idag inkludera tjänsten i allt fler av företagets appar och produkter. Och i dag är röstsök ett naturligt verktyg när man söker efter information.
Det har med andra ord hänt en hel del saker sedan den första versionen, och tur är ju det!
Vad är Google Assistant?
Google Assistant är den digitala assistenten som finns i till exempel den smarta högtalaren Google Home som under 2018 blev tillgänglig för oss i Skandinavien. Det finns flera digitala assistenter på marknaden. Apples Siri och Microsofts Cortana är två som många säkert känner till sedan tidigare.
Den digitala assistenten finns till för att göra livet lite enklare för dig i din vardag. Detta genom att besvara frågor om vädret, ställa in påminnelser, skicka sms, tända lamporna när du kommit hem och så klart – ge dig svar på dina frågor med hjälp av Googles sökresultat. Helt med hjälp av rösten!
Röstsöket är här för att stanna
För snart tre år sedan offentliggjorde Google att 20% av deras sökningar sker med hjälp av rösten. Sedan dess har det kommit flera studier som visar att röstsöket är här för att stanna och att siffran ständigt ökar. Bland annat tyder en studie från Comscore på att 50% av alla sökningar kommer att ske med hjälp av rösten redan 2020.
Hur stort röstsöket kommer att bli i just Sverige är svårt att säga eftersom studien är baserad på den engelska marknaden som erbjuds fler möjligheter än vad vi har idag. Där är det exempelvis möjligt att ta del av erbjudanden, köpa hem produkter från Amazon (som än inte finns i Sverige) och beställa hem snabbmat – allt via rösten.
Oavsett hur stort röstsöket kommer att bli här i Sverige ser man tydliga tecken på att det växer, vilket gör det till en god idé att optimera för röstsöket redan idag för att vara steget före. De insatser du lägger på att optimera för rösten kommer dessutom bidra positivt till webbplatsens synlighet i allmänhet. Så det finns egentligen inget att förlora, bara att vinna.
Varför går det så bra för röstsöket?
När du gör en sökning är det endast en sak du vill ha – det bästa möjliga svaret på din fråga eller fundering. Det ska dessutom gå så smidigt och snabbt som möjligt.
Och just detta är av anledningarna till att röstsöket ständigt växer. Att göra en röstsökning går nämligen 3 gånger så snabbt som att skriva visar en undersökning, och snabbare sökningar innebär snabbare svar.
På flera sätt kan röstsöket underlätta vår vardag. Inte minst när det kommer till multitasking. Ett exempel på detta är när du har händerna fulla – det kanske är mitt i matlagningen – och behöver veta hur många cups en deciliter är. Då är det betydligt enklare att fråga din röstassistent: ”OK, Google. Hur många dl är en cup?”, än att avbryta det du gör för en textsökning. Likaså när du sitter i trafiken och inte har möjlighet att använda händerna. Röstsöket har absolut sina fördelar i vardagen!
Röstsökningar skiljer sig från textsökningar
De kan vara bra att tänka på att det finns skillnader i hur vi röstsöker jämfört med textsöker.
När vi skriftligt söker efter information är vi ofta kortfattade och sökordsfokuserade. Vi skriver oftast inte på samma sätt som vi skulle göra om vi pratar med en annan person. En sökning skulle kunna vara ”restaurang stockholm” eller ”väder stockholm”.
Tittar vi istället på sökningar som sker via rösten så tenderar vi att söka på samma sätt som vi pratar. En sökning hade kunnat vara ”vilka restauranger finns nära mig?”, ”vad är adressen till restaurang xxx?” eller ”vem har skrivit Harry Potter böckerna?”.
Som vi ser är röstsökningarna ofta betydligt längre och mer naturliga än textsökningarna vilket gör de så kallade long tail-sökorden allt viktigare att fokusera på och besvara i innehållet på webbplatsen.
Hur optimerar jag min webbplats för voice search?
Nu har vi tittat lite närmare på vad röstsök är och konstaterat att sökningarna som sker via rösten ständigt ökar. Vi kan slå fast att röstsöket är här för att stanna, vilket också gör det till en allt viktigare del att inkludera i en SEO-strategi för att inte gå miste om trafik i framtiden.
Om du vill skapa de bästa förutsättningarna för att lyckas inom röstsöket finns det några grundpelare som du bör fokusera på:
- Fokusera på long tail termer och frågor
- Håll lokalt innehåll uppdaterat
- Dyk upp i Direct Answers
- Märk upp med strukturerad data
- Optimera webbplatsens laddtid
Arbetar du redan med sökmotoroptimering är chansen stor att de redan är en del av ditt dagliga arbete. Nedan går jag igenom var och en lite närmare.
1.Fokusera på long tail-termer och frågor
Sökningar som sker via rösten tenderar att vara längre och mer naturliga än de som sker via text. Vi söker som vi pratar helt enkelt. Det betyder att vi behöver utforma innehållet på webbplatsen på samma sätt – med long tail-termer och frågeställningar.
Börja med att ta fram en sökordsanalys som fokuserar på long tail-sökord för att komma igång och planera innehållet.
2. Se till att hålla det lokala innehållet uppdaterat
Google har länge anpassat sökresultatet efter var du befinner dig. Röstsöket är inget undantag då flertalet röstsökningar är frågor relaterade till olika lokala platser och hur man hittar dit.
Se därför till att allt lokalt innehåll på webbplatsen är uppdaterat och att den information som är tillgänglig på Google Maps och Google my Business stämmer överens. Om den inte gör det riskerar du nämligen att skicka iväg dina besökare till felaktiga adresser, på felaktiga tider – och det vill du ju inte!
3. Strukturera upp innehållet med strukturerad data
Strukturerad data används för att hjälpa sökmotorerna att förstå olika delar på din webbplats bättre. Det är exempelvis möjligt att märka upp produktinformation som pris, lagersaldo och betyg för att få rikare träffar i sökresultatet.
För inte så länge sedan kom det även en ny upptaggning inom strukturerad data som kallas för Speakable och som hjälper sökmotorerna att avgöra vilken del av texten som är bäst lämpad för uppläsning. Detta är med andra ord perfekt för att tala om för sökmotorerna vilket innehåll som är anpassat för rösten!
4. Synlighet i Direct Answers
Direct Answers är ett sätt för Google att ge sina användare extra snabba svar genom att presentera svaret på frågan direkt i sökresultatet, ovanför de organiska träffarna. Man kan se det som att ranka ”nolla”. Och vid en röstsökning är det just denna textsnutt som läses upp som svar. Testa själv!
4. Optimera webbplatsens laddtider – varje sekund gör skillnad
Sidladdning kommer alltid vara en viktig faktor när det kommer till SEO eftersom det avgör hur lång tid det tar innan webbplatsen har laddat färdigt och kan visa allt innehåll för dig. Detta är ännu viktigare när det kommer till mobila sökningar och likaså gäller röstsöket – där varje sekund gör skillnad och snabba svar är ett måste.
Visste du att besökare tenderar att lämna en webbplats som tar mer än 2 sekunder att ladda?
Summering
Röstsöket är här för att stanna. Det ska ingenstans och trenden visar att sökningar som sker med hjälp av rösten kommer att öka än mer de kommande åren och skapa en förändring i sättet vi söker på. Detta blir extra tydligt när fraser som ”Hey Siri”, ”Hey Alexa” och ”OK, Google” allt mer blir en naturlig del av vår vardag.
Därför är det viktigt att hänga med på resan och se till att skapa en strategi för hur er webbplats ska kunna besvara denna typ av sökningar som redan är här – och som utan tvekan kommer att bli än fler i framtiden.
Lycka till med optimeringen!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen
Tänk till innan du installerar Facebooks ”gilla”-knapp och andra plugins på din webbplats. Ansvaret vid behandling av personuppgifterna kan nämligen bli din huvudvärk. Detta slår ett förhandsavgörande i EU-domstolen fast. Läs mer i dagens artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »