Hur optimerar du en PDF-fil för bästa synlighet i sökresultatet? Det får vi reda på i denna artikel skriven av vår gästskribent Alexandra Jung, SEO-specialist på Iprospect.
PDF-filer klingar ofta negativt när det gäller SEO. Kanske har du fått höra att filerna inte går att optimera, eller att de rentutav är onödiga, och därför inte bör spillas tid på. Men är det så illa? Eller går det att göra mer sökvänliga PDF-filer – som kanske till och med kan gynna din webbplats?
Det korta svaret är ja! För även om en PDF-fil av naturen inte kan få lika bra synlighet på din webbplats som en landningssida finns det fortfarande saker att göra.
PDF:er i sökresultatet
Varje dag spindlar sökmotorerna igenom biljontals dokument i form av exempelvis landningssidor och bilder. Men något som många glömmer bort är att sökmotorernas spindlar även tittar igenom och indexerar PDF:er – som blir en del av sökmotorernas resultat.
Genom att optimera dina filer kan du därför dra in extra trafik till din webbplats.
Att komma igång
Har du många PDF-filer på din webbplats kan det vara en omständlig process att göra en genomgång. En rekommendation är då att börja med de som ni anser är viktigast, kanske de som driver mest trafik eller har störst sökpotential. Det är även viktigt att blicka framåt och skapa en rutin redan vid framställning av nya filer så att de redan från början blir optimerade.
Sju steg till en SEO-optimerad PDF
Ta gärna hjälp av nedanstående checklista i ert optimeringsarbete. Försök att få med så många steg som möjligt.
1. Välj ett relevant filnamn
Arbetet med en väloptimerad PDF börjar redan vid namngivningen av filen där relevans är A och O. Filnamnet är viktigt eftersom det blir en del av URL:en och kan vara det första som besökaren ser i sökresultatet, eller i länk den får skickad till sig. Tänk därför på att det ska gå att förstå vad filen handlar om genom att endast titta på namnet, och inkludera relevanta sökord.
Tips! Om du använder flera ord i filnamnet ska dessa separeras med bindestreck för att sökmotorerna ska kunna förstå detta utan problem.
2. Optimera filens metadata
En av många hygienfaktorer i SEO-världen handlar om att optimera och se till att fylla i landningssidans, eller i detta fall PDF:ens metadata, det vill säga sidtitel och metabeskrivning. Eftersom både sidtiteln och metabeskrivningen kommer att synas i sökresultatet ska de vara så lockande som möjligt för att användaren ska vilja klicka på just ert resultat.
För att kunna justera metadatan behöver du ett verktyg som exempelvis Adobe Acrobat Reader som fungerar för både PC- och MAC-användare.
3. Kom ihåg att länka! Både till och från webbplatsen
Problemet med många PDF-filer är att de fungerar som en död ände. Att klicka sig in på filen via sökresultatet eller webbplatsen går bra, men man kommer sällan därifrån då det inte finns några länkar som leder besökaren tillbaka till sajten.
Genom att internlänka även i filen hjälper ni inte bara besökaren att hitta tillbaka till er webbplats för att läsa vidare om intressanta ämnen eller konvertera, utan ni hjälper också sökmotorerna. Med andra ord, länka till relevant innehåll på er webbplats där det passar in och känns naturligt och se till att det finns länkar till filen från er sajt.
4. Komprimera och optimera bilderna
Att optimera bilder för att hjälpa sökmotorerna lättare förstå vad bilden föreställer gäller inte bara bilderna på er hemsida, utan även de bilder som finns i PDF:erna går att optimera. Se till att varje bild som ni lägger till har ett beskrivande alt-attribut och att de är komprimerade för att inte påverka laddtiderna allt för mycket.
Tycker du att bildoptimering är intressant och vill ta reda på mer? Missa då inte mitt tidigare inlägg om bildoptimering där jag går igenom grunderna som får era bilder att synas i sökresultatet.
5. Ha den mobila upplevelsen i åtanke
Många av dagens webbplatser använder sig av responsiv design vilket betyder att sidan anpassar sig efter skärmens storlek och på så vis ser bra ut på alla enheter. Det är att rekommendera eftersom man då inte behöver tänka särkilt på att innehållet ska se bra ut på en mobil enhet.
Då det inte finns några responsiva PDF-filer i dagsläget behöver vi vara steget före när vi tar fram dessa och tänka på att den mobila upplevelsen ska vara så bra som möjligt. Det kan exempelvis handla om att undvika innehåll som ligger horisontellt då det blir svårscrollat i mobilen.
6. Låt text vara text – och inte bilder
Som jag var inne på under punkten om bildoptimering så är sökmotorerna än så länge inte smarta nog att kunna läsa av innehållet på en bild och veta vad den föreställer. Utan vår hjälp vill säga.
Ett vanligt misstag som man ofta ser är att företag skriver rubriker eller textstycken direkt på en bild vilket gör det omöjligt för sökmotorerna att läsa av detta. Och som besökare kan man vilja kopiera delar av en text vilket inte heller är möjligt om texten är skriven på en bild.
Kom därför ihåg att inte skriva viktiga textstycken direkt på en bild, eller att spara ner hela PDF:en som en bild innan uppladdning.
7. Var försiktig med duplicerat innehåll
Duplicerat innehåll uppstår när samma innehåll finns tillgängligt på flera platser. Duplicerat innehåll uppskattas inte av sökmotorerna som alltid vill se ett unikt innehåll. Samma sak gäller också för PDF-filer. Dubbelkolla alltid att innehållet ni tar fram är unikt och inte går att hitta på andra platser på sajten.
Om du vill läsa mer om duplicerat innehåll rekommenderar jag dig att läsa min artikel Se upp för duplicerat innehåll”.
Lycka till!
Så där har vi det – sju steg till hur du kan arbeta med era PDF-filer på webbplatsen för att få dem mer sökvänliga. Som jag tidigare nämnde är PDF:er något som ofta glöms bort och inte alltid prioriteras men som många gånger bidrar med nödvändig (och bra!) information för besökaren.
För många företag går det inte heller att undvika att ha visst material i just PDF-filer, som exempelvis broschyrer eller manualer, och då har man verkligen inget att förlora på att optimera dem så bra man bara kan. För det har vi endast att vinna på i det långa loppet!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »