Konkret förslag på hur du kan mäta effekten av content marketing och påvisa nyttan får du i avsnitt 99 av Kntnt Radio med Pontus Staunstrup och Thomas Barregren. Läs mer här.
Vill du ha ett konkret förslag på hur du kan mäta effekten av content marketing och påvisa nyttan? Så klart du vill! Och det får du i avsnitt 99 av Kntnt Radio med Pontus Staunstrup och Thomas Barregren. Så lyssna nu!
Hur du konkret påvisar värdet av content marketing
I detta avsnitt av Kntnt Radio sparrar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren varandra ännu en gång. Nu med utgångspunkt i en följdfråga efter förra Pontus vs Thomas.
Då svarade herrarna på en lyssnarfråga från Jocke, som undrar hur man kan räkna ut avkastningen (ROI) av content marketing.
Pontus och Thomas svarade att det är mer undantag än regel att man kan räkna ut ROI. Bättre att mäta affärsnytta på annat sätt, menar de, och förklarar hur det kan göras i princip.
Men som Jocke påpekar i ett mejl, så finns mycket information om vad man ska göra men inte hur man ska göra det. Han efterlyser ett mer konkret svar. Och det får han i dagens avsnitt. Lyssna du också!
Stickspår
I vanlig ordning kommer Pontus och Thomas in på ett och annat stickspår. Minst lika intressant som huvudspåret, tycker jag. De pratar bland annat om
- Viktigt att börja med att bestämma var längs McKinseys beslutsresa eller i säljtratten som content marketing ska användas.
- Att 3 av 4 köper av B2B-företag med kommersiell insikt talar för tankeledarskap och social försäljning
- Är det dags att ersätta marknadsteam och säljteam med ett enda kommersiellt team?
- Inbound marketing används ofta som en taktik för att lura av besökare deras kontaktuppgifter – åtminstone i USA.
Missa inget av dessa intressanta ämnen. Lyssna på avsnitt 99 av Kntnt Radio.
Tips och sammanfattning
Thomas och jag pratar som vanligt lite före och efter avsnittets huvudämne. Två saker är värda att nämna. Under inledningen tipsar Thomas om Pinberrys Sökpodden (som han felaktigt kallar SEO-podden). Och avsnittet avslutas med att Thomas sammanfattar hur du konkret kan påvisar värdet av content marketing.
Gör dig själv en tjänst. Prenumerera på Kntnt Radio så att du inte missar nästa avsnitt fullpackad med nyttiga saker för alla som arbetar med eller är intresserade av marknadsföring och försäljning i allmänhet och content marketing i synnerhet. Nedan kan du läsa hur du prenumererar.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Beautiful Wonderful Life © RogerThat Music (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »