Advokat Alexander Jute från MarLaw förklarar hur din marknadsföring påverkas när EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) införs i maj nästa år. Hans presentation tar avstamp i dagens lagstiftning och belyser vad som ändras, hur det påverkar dig och vad du ska göra.
Advokat Alexander Jute från MarLaw förklarar hur din marknadsföring påverkas när EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) införs i maj nästa år. Hans presentation tar avstamp i dagens lagstiftning och belyser vad som ändras, hur det påverkar dig och vad du ska göra.
Lindholmen i centrum
I torsdags var det full aktivitet här på Lindholmen i Göteborg. Det var dags för årets andra Kntnt frukost och uppslutningen var i vanlig ordning stor. Till Lindholmen tar sig våra gäster enkelt med bil eller buss. Eller så tar man Älvsnabben som kungen och hans följe valde att göra denna dag 🙂
Två talare till frukost
Som vanligt serverade vi två spännande talare till frukost, inbjudna av Cision och Kntnt. Denna gång valde Cision att bjuda in Kntnts vd Thomas Barregren att tala medan Kntnt välkomnade advokat Alexander Jute från advokatbyrån MarLaw till Göteborg och Kntnt frukost.
Detta är den första av två artiklar som handlar om eventet och här får du ta del av Alexander Jutes presentation. Den andra artikeln publiceras på onsdag i nästa vecka och då får du ta del av Thomas presentation.
En föreläsning i två delar
Alexanders föreläsning består av två matnyttiga delar:
- Legala utgångspunkter (hur det ser ut idag)
- Innebörden och konsekvenser av GDPR (för dig som marknadsförare)
1. Legala utgångspunkter
Innan Alexander berättar om den nya dataförordningen går han igenom hur lagstiftningen ser ut i dag. I fokus är personuppgiftslagen (PuL). Han berättar om gällande informationskrav vid tävlingar i sociala medier, informerat samtycke i direktreklam, god sed för personuppgiftsbehandling och vad som gäller vid överföring av personuppgifter till tredje land.
2. Innebörden och konsekvenser av GDPR
GDPR står för General Data Protection Regulation som är namnet på EUs nya dataskyddsförordning. Googlar du begreppet får du över 23 miljoner träffar (!) vilket bekräftar det stora intresse för ämnet.
GDPR kommer att ersätta personuppgiftslagen i Sverige, men även kompletteras med nationella regler. Alla de företag som hanterar någon typ av personuppgifter (vilket förmodligen innefattar de flesta) påverkas då de måste därför säkerställa att de har ordning på sina IT-system och ‑processer när förordningen träder i kraft den 25 maj 2018.
I Alexanders presentation längre ner i detta inlägg får du veta mer om hur rättigheterna för personuppgifter stärks i och med den nya förordningen, vad det innebär för din marknadsföring och vad du måste göra.
Checklista
Det finns en hel del att fundera över och ta ställning till innan GDPR blir verklighet. Alexander har ställt samman en checklista som du kan använda dig av.
- Vilka personuppgifter hanterar ni?
- Tillämpar ni missbruksregeln?
- Hur informerar ni de registrerade?
- Hur ska ni hantera förfrågningar från registrerade?
- Vad baserar ni er behandling på för regel?
- Hur ser era samtycken ut?
- Har ni personuppgifter som rör barn?
- Hur ska incidenter hanteras?
- Finns det särskilda integritetsrisker?
- Hur ser ni på privacy by design?
- Vem har ansvaret för dessa frågor hos er?
- Är ni verksamma i flera länder?
Se presentationen
Vi spelade in Alexanders föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/205679296
Mer av Alexander Jute
Som marknadsförare behöver du ha koll på din juridik. I Kntnts strävan att hålla dig uppdaterad bjuder vi in duktiga personer att dela med sig av sitt kunnande i våra kanaler. Hit hör definitivt Alexander Jute.
Den 2 mars publicerar vi den podd-intervju som vi passade på att göra med Alexander Jute i anslutning till frukostmötet. Den är mycket lysningsvärd.
Jag kan också rekommendera dig att lyssna på vad Alexander säger om annonsmärkning av content marketing i en intervju i Kntnt Radio från juni 2016. Liksom att du tar del av hans krönika om hårdare krav för personuppgifter i marknadsföring som publicerades i Kntnt Magasin den 8 februari i år.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »