Långa texter är bra för din SEO. Men det finns många andra parametrar som också spelar in om du ska lyckas på Google. Med huvudet på skaft, research och kreativitet kan du skriva texter som gynnar din verksamhet. Michael Wahlgren, grundare av byrån Pineberry, berättar här hur.
En av de vanligaste frågorna jag får är hur lång en webbsidas text ska vara för att tillfredsställda Googles texthungriga algoritmer. Det enkla svaret är så lång som möjligt. Men frågan kräver ett mer nyanserat svar än så, vilket jag tänkte ge dig här.
Här i Kntnt Magasin har det tidigare skrivits om värdet av långa texter, med ett bredare fokus på affärsnytta. Nu ska i stället allt fokus ligga på hur långa texter kan göra underverk för din SEO.
Ju längre text desto bättre för din SEO
Det råder ingen tvekan om att Google gillar innehåll i alla dess former och favoriten bland olika typer av innehåll är just text. Främst för att text, än så länge, är så mycket enklare för Google att förstå jämfört med exempelvis bilder och videoklipp.
Nu undrar du säkert hur långa texterna ska vara. För att ge kraft åt mitt svar brukar jag hänvisa till en undersökning som sajten Backlinko gjorde för ett drygt år sedan. Denna visade att de sidor som rankade etta på Google på olika sökningar i genomsnitt hade text motsvarande 1 890 ord.
När jag nämner denna undersökning i mina föreläsningar brukar UX-experter slå bakut – och hävda att så mycket text är inte bra för användarvänligheten. Men jag håller inte med, både sökmotorer och människor gillar mycket text.
Tydlig struktur + långa texter = användarvänlighet
Om du frågar mig står långa texter inte i motsats till en bra användarupplevelse. Mitt bästa argument för detta påstående är Wikipedia. Det finns inget värre än att landa på en Wikipedia-sida med lite innehåll – du vill ju ha massor av text att välja och vraka bland när du söker den typen av information.
Sen kanske du inte läser hela texten, men du vill ha möjligheten att hitta det du söker. Och då är det viktigt att texten är välstrukturerad och att innehållet är relevant.
Självklart har UX-experterna en poäng, men problemet är inte långa texter utan hur långa texter skrivs och struktureras. Det är viktigt att texterna är lättnavigerade, unika och att syftet framgår tydligt.
Väljer du att vara lika noggrann som Wikipedia och dela upp din text i relevanta delar med hjälp av rubriker, så är långa texter bra både för Google och för dina besökare.
Förutom att använda rubriker så är bilder, videos och andra webbelement bra för att dela upp en text i läsvänliga bitar.
Skriv längre texter än dina konkurrenter
Mitt bästa tips för att avgöra hur lång en text ska vara, är att jämföra med dina konkurrenter. Undersök hur långa texter sidorna har som rankar över dig på det sökord du vill synas på. I detta förenklande exempel tänker vi oss att det ser ut så här vid en googling på ”revisionsbyrå”.
Plats 1. Konkurrent A – 800 ord
Plats 2. Konkurrent B – 600 ord
Plats 3. Konkurrent C – 500 ord
Plats 4. Du – 300 ord
I detta scenario hade jag i din situation bestämt mig för att utöka textlängden så att den med råge slår sidan som rankar etta. Jag hade siktat på minst 1 000 ord för att försöka slå ettans 800 ord.
Skulle du följa min rekommendation innebär det dock inte en garanti för att du kommer ranka högre än din konkurrent, för Google tar hänsyn till många fler faktorer än bara textlängd. Men du skulle på ett enkelt sätt öka dina chanser till en bättre placering på Google.
Olika sidtyper kräver olika långa texter
Generellt kräver olika sidtyper olika långa texter. I grund och botten handlar det om att ju större konkurrens det finns på sökordet, desto längre text krävs. För e‑handlare brukar detta innebära att deras kategorisidor kräver mest text, medan produktsidorna klarar sig med mindre text.
För B2B-sajter är det oftast tjänstesidorna som behöver mycket text medans sidor som beskriver bolaget eller kontaktsidor inte har samma textbehov ur ett SEO-perspektiv.
Textens kvalitet och relevans spelar stor roll
Det handlar såklart inte bara om att skriva långa texter. Både för Googles och besökarnas skull är det viktigt med kvalitativa texter. Så skriv inga långa nonsenstexter, du behöver möta googlingen på ett relevant sätt.
Här brukar jag få invändningen att det inte går att skriva långt om alla ämnen. Visst, det stämmer till viss del, en del ämnen är lättare att skriva om än andra. Men jag upplever att det ofta går att få till en bra och lång text om det mesta, med lite kreativitet, eftertanke och bra research.
Svara på googlingen
Fundera på vad besökaren vill ha svar på med sin googling, detta ska hen hitta hos dig och lite till. Både för din SEO och dina användare är det klokt att fundera ut vilka olika frågor som besökarna kan tänkas ha om ämnet.
Skriver du en text om ”revisionsbyrå” kan exempelvis vanliga frågor vara ”Vad
är en revisionsbyrå?”, ”Vad gör en revisionsbyrå?”, ”Vad kostar en revisionsbyrå?” och ”Viktigt att tänka på vid val av revisionsbyrå?”
Genom att svara på dessa frågor i din text får du en fyllig text som både tilltalar Google och besökaren.
För att ta reda på vilka vanliga frågor som finns kring ett ämne kan du antingen använda dig av Google-data från exempelvis Sökordsplaneraren, Google Suggest eller Googles förslag på relaterade sökningar. Alternativt vet du kanske själv redan vilka vanliga frågor som ställs kring området.
Ett annat tips är att använda sajten answerthepublic.com för att få reda på vad folk vill veta om olika ämnen och saker. Det hjälper till kring både vad din text ska innehålla och hur du kan strukturera den så att besökarna på din sajt hittar den information som de söker efter.
Gör en av de bästa investeringarna 2018
Google har alltid gillat innehåll. Min uppfattning är att vi just nu får extra bra ”betalt” av Google för bra och långa texter. Så att satsa på dina texter är mer aktuellt än någonsin och har alla förutsättningar för att bli en fantastisk investering. För, om du prioriteras av Google så hittar dina kunder eller potentiella kunder till dig snabbt och smidigt, vilket förmodligen är precis vad du är ute efter.
1 077 ord lång är denna text. Jag hoppas att du gillade den.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »