Hur är det att jobba med youtubers, göra en egen produktion och vad kostar det? Det reder vi ut i vårt samtal med Nicole Haman, försäljningschef på det svenska YouTube-nätverket United Screens. Lyssna nu!
Hur är det att jobba med youtubers, göra en egen produktion och vad kostar det? Det reder vi ut i vårt samtal med Nicole Haman, försäljningschef på det svenska youtube-nätverket United Screens. Lyssna nu!
Influence marketing – personligheter som påverkar
Influencer marketing, det vill säga att betala en person med stort inflytande på din målgrupp att göra reklam för din produkt, börjar bli vanligt förekommande. Ett företag som gått i bräschen för denna typ av marknadsföring är United Screens med över 550 youtubers i sitt stall. Utmärkande för dessa personer är att de lyckats bygga ett så pass starkt varumärke kring sig själva att de ofta når en miljonpublik på YouTube.
Så får youtubers betalt
YouTube har idag över en miljard användare och varje minut laddas 400 timmar (!) videomaterial upp. Utvecklingen har varit explosionsartad sedan den allra första videon laddades upp på YouTube den 23 april 2005.
För den som vill förtjäna sitt levebröd som youtuber finns i princip tre sätt: Få en del av reklamintäkten på annonser i anslutning till din video. Ta betalt för att själv göra reklam i videon. Eller gör reklam för något du själv säljer. Det första är klassisk reklam. Det sista är content marketing (om det sker systematiskt). Det mitt emellan är influence marketing.
Så går produktionen till
En av United Screens största stjärnor är Therése Lindgren. På uppdrag av Teknikföretagen har hon spelat in videoklipp där hon testar teknik i syfte att attrahera fler tjejer till tekniska utbildningar. I vårt samtal berättar Nicole hur produktionen går till. Väl värt att lyssna på för dig som funderar på att göra något liknande! Så här kan det se ut:
Några andra kandidater för influence marketing samarbete inkluderar:
Exempel på branded content
United Screens gör också egna produktioner i samarbete med företag, så kallad branded content. Så har de hjälpt SCA ända sedan United Screens slog upp dörrarna 2013. Deras webb-tv serien Gravid för en vecka har en halv miljon visningar i månaden. Du hör Nicole berätta om samarbetet i podden.
Att mäta effekten av ett YouTube-samarbete
Google, som äger YouTube, samlar in mycket data om tittarna. Men utöver besöksstatistik får youtubern inte ta del av detta. Förmodligen av affärsmässiga skäl. Det är därför inte helt enkelt att påvisa effekten av ett youtube-samarbete. För att lösa det har United Screens i samarbete med ett researchföretag rekryterat en egen youtube-panel på 350 personer. Du hör hur det fungerar i podden.
Vad kostar influence marketing
Så vad kostar det? Fråga du säkert vill ha svar på. Och det får du! Både vad en influencer kostar och vad ett varumärkessamarbete som SCA kostar. Missa inte det!
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Runaway © Alyssa Riley (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »