Hur ser en bloggares vardag ut? Och hur kan hen försörja sig? Hur ser affärsmodellen ut? Och vad skall jag tänka på om jag vill anlita en bloggare för att marknadsföra mina produkter?
Vill du veta svaren skall du lyssna på årets inredningsbloggare Frida Ramstedt som alltsedan 2005 driver Trendenser.se – en av Skandinaviens största inredningsbloggar med över 200 000 unika besökare i månaden!
Hur ser egentligen en bloggares vardag ut? Går det att försörja sig på att blogga? Finns det en affärsmodell bakom bloggen eller handlar det mest om att recensera tillställningar och marknadsföra företags produkter för att sedan fällas för smygreklam? Så som det ofta och gärna framställs i media.
Om du vill veta skall du lyssna på detta mycket intressanta poddavsnitt med Frida Ramstedt – professionell inredningsbloggare, som alltsedan 2011 försörjer sig helt och hållet på sina digitala kanaler. Med 200 000 följare per månad, 600 000 sidvisningar och hela 86 000 följare på Instagram har hon lyckats bygga en plattform med 2–4 gånger större räckvidd än de välrenommerade tryckta magasinen inom området.
Hör hennes berättelse och ta del av de många tipsen i dagens avsnitt av Kntnt Radio!
Från coolaste reklambyrån till pysselverkstad
Frida Ramstedt är i grunden civilekonomen och reklammakaren som nästlade sig in på IKEA med hjälp av sin blogg och så småningom hamnade på den prisbelönta byrån Forsman & Bodenfors. 2011 sade hon upp sig för att satsa helhjärtat på sin baby, bloggen Trendenser.se.
Omgivningen var fundersam över karriärbytet och den norrländska pappan (Frida är från Umeå) förbryllad :
Ska du tjäna pengar på att pyssla och vika servetter? 🙂
Ett exempel på content marketing
Det som började som en passion för inredning har nu blivit en affärsrörelse som idag omsätter 5 miljoner kronor. Till sin hjälp har Frida en assistent och en studio på 200 kvm. Genom att regelbundet blogga har Frida byggt ett starkt varumärke i sann content marketing-anda och skapat en plattform där hon kan möta kunder för bland annat fotouppdrag, stylistjobb och föreläsningar. Ett exempel på sådant uppdrag är Kntnt frukost den 12 maj där Frida var vår huvudtalare:)
Fridas knep mot skrivkramp
I 10 års tid har Frida bloggat, minst en gång om dagen – ibland fler. Lördag och söndag inräknade. För det är ofta då hennes målgrupp är ute och surfar. Regelbundenheten är superviktig. Hennes följare litar tryggt på att hon alltid levererar. Att hon orkar beror på hennes passion eller nördighet för inredning. Ända ut i fingertopparna.
Men som alla andra drabbas hon ibland av skrivkramp och då tar hon till dessa knep:
- Börja skriva – krampen släpper så småningom.
- Släpp det du tänkt skriva om och börja istället med ett blankt blad. När du senare tar upp spåret igen har du ett annat perspektiv.
- Gå ut, gör något annat en stund.
- Boxa in texten i olika stycken så att du får ramar att förhålla dig till. Börja exempelvis med slutet.
- Ha fasta rubriker/återkommande teman. Då vet du vad som gäller och det blir lättare att fylla bloggen.
Tio tips för dig som vill anlita en bloggare
Allt fler företag väljer att marknadsföra sina produkter med hjälp av en utomstående bloggare. I podden bjuder Frida på en mängd nyttiga tips för dig som går i sådana tankar. Tio av dem har jag sammanställt här.
- Välj din bloggare med omsorg och säkerställ att dennes stil matchar ditt varumärke.
- Se till att bloggaren har tillgång till den målgrupp du vill nå.
- Be om statistik så att bloggaren kan leda sina siffror i bevis.
- Säkerställ att bloggarens målgrupp verkligen kan nyttja/är rätt för din produkt.
- Kontakta bloggaren personligen och förklara din idé.
- Involvera bloggaren tidigt i idéprocessen och var lyhörd för hens erfarenhet.
- Kom inte med en färdig idé utan låt bloggaren göra sin egen handpåläggning för bästa resultat.
- Sponsormärk samarbetet!
- Ge feedback till bloggaren så att alla kan göra sitt bästa för att nå målet.
- Mät med tydliga KPI:er men ha tålamod!
Glöm heller inte bort att det finns regler att förhålla sig till när du anlitar en bloggare. Det gäller inte minst att följa marknadsföringslagen. Det är alltid du som är ansvarig för innehållet i din marknadsföring. Det gäller även om du anlitar en extern bloggare.
Lyssna gärna på vår intervju med advokat Cecilia Torelm Tornberg där vi pratar om detta.
Effekten av samarbetet
Som med all marknadsföring tar det tid innan man kan skörda frukterna av samarbetet med bloggaren. Hur lång tid det tar skiljer sig från produkt till produkt. Det finns alltid en beslutströskel. Vid köp av möbler eller vid renovering hemma är den hög då beslutet ofta involverar flera personer och kräver betänketid. Bäst effekt får man med produkter i prisklass 100 – 500 kronor. Där är beslutet enkelt och kan fattas snabbt.
I säljdrivande syfte kan det vara bra att erbjuda rabatter. Men då talar vi minst 15%. Rabatter på 10% kan du lika gärna strunta i menar Frida. Och det gäller genomgående för alla branscher.
De bästa tipsen för dig som vill göra jobbet själv
Du kan naturligtvis också göra jobbet själv. Men hur kommer ditt företag igång och bloggar? Lär av hur bloggarna jobbar. Börja med att göra en publiceringsplan så att du vet vad du skall fylla bloggen med. Sedan kan du med gott samvete följa nedanstående råd:
- Gör tydliga rubriker
- Förproducera. Idag finns inte längre kravet att ämnet är dagsaktuellt utan viss fördröjning är helt ok.
- Skriv broderande, tänk krönika.
- Bjud in läsarna bakom kulisserna. De vill veta vad ni gör på företaget och bygga relationer med de som jobbar där.
- Ge bloggen en struktur. Då vet läsaren vad den kan förvänta sig och företaget hur det skall klara av att fylla bloggen med relevant innehåll.
- Visa expertkunskap. Ju mer nischad och nördig du är – desto bättre. Så ös på!
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Painted Dream © The Dada Weatherman (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »