Lean är arbetssättet för Scania. Både på bandet och på kommunikationsavdelningen. Lean är mer än bara ett arbetssätt. Det är ett förhållningssätt. Det handlar om att organisera sitt arbete så att varje sak som produceras, oavsett om det är en lastbil eller en artikel, blir färdig så snabbt som möjligt. Det låter enkelt, men kräver ett helt annat sätt att tänka och arbeta. På Scanias kommunikationsavdelning har man anammat det sättet. I denna intervju berättar Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk, hur de har organiserat sig som en redaktion och jobbar enligt lean. Det här avsnittet av Kntnt Radio vill du inte missa!
Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk, berättar i avsnitt 53 av Kntnt Radio om hur de arbetar som redaktion för att dagligen fylla på webbplatsen, sociala medier, kundtidning med flera kanaler med nytt och spännande innehåll för sina målgrupper. Med bara nio personer lyckas de uträtta mer än många större team. Hemligheten är lean – ett förhållningssätt som hjälper teamet att fokusera på läsarna och tittarna och snabbt leverera det de vill ha.
Det är intressant att höra hur ett arbetssätt som från början utvecklades av Toyota för biltillverkning har hittat in på Scanias kommunikationsavdelning och i grunden förändrat och förbättrat deras arbete. Det här vill du inte missa!
Innehåll
Avsnitt 53 av Kntnt Radio är cirka 1 timme och omfattar bland annat:
- vad det innebär att arbeta processorienterat
- fördelarna med att samla all kommunikation i samma arbetsprocess
- Scanias Newsdesks grundidé att alltid utgå från storyn
- det stora fokus på kanalen som råder, både bland företag både i Sverige och utomlands
- funderingar kring konvergensen mellan kommunikation och marknad
- Scanias sammanslagning av intern och extern kommunikation
- att kanalen först är ett tecken på att man inte mäter och utvärderar
- det praktiska arbetet på Scanias redaktion
- att monitorering och mätning får ökad betydelse
- roller som krävs i det redaktionella arbetet
- ett online-redaktörskap som kräver allt högre kompetens
- att lean är en verksamhetsstrategi med effektiva flöden och stort fokus på slutkund
- vikten av en systematik för att inte drunkna i alla nya kanaler
- att ett processorienterat arbetssätt bygger en transparent kultur
- att omställningen till lean är både svår och tar tid men är värt insatsen
- intresset för processen en förutsättning för att trivas på Scania Newsdesk
- utmaningen att hitta online-kompetens
- bristerna i dagens media- och kommunikationsutbildning
- att förståelsen för processer och dataanalys blir hett inom en nära framtid
- att kvalitet kan vara olika saker
- svårigheten att se kopplingen mellan kommunikationen och resultatet
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Shadows © Draco and the Zodiac (CC BY-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »