När besökaren klickar på en länk till en sida som inte existerar visas ett felmeddelande, en så kallad 404-sida. Risken är då stor att besökaren tröttnar och söker vidare på annat håll. Trots den stora nyttan för användarupplevelsen är det få företag som lägger tid på sina felsidor. I dagens artikel delar Alexandra Jung med sig av enkla knep som kan rädda upplevelsen och dessutom guida besökaren rätt!
En 404-sida (eller ”felsida”) visas för besökaren då den försöker besöka en sida som inte finns. Ett 404-fel är en av många statuskoder som returneras från servern och betyder i detta fall att sidan inte finns tillgänglig. Vill du veta mer om de olika statuskoderna och vad de innebär rekommenderar jag att du läser här.
Några av de vanligaste anledningarna till att felsidor uppstår är:
- Att besökaren har skrivit in en felaktig URL
- Att sidan har flyttats eller tagits bort utan korrekt ompekning
- Att besökaren klickade på en trasig länk
- Att servern ligger nere
Felsidor kan utformas på en mängd olika sätt. Om du väljer att inte göra något med din 404-sida är det vanligt att den ser ut som något av bildexemplen ovan. Som framgår finns det inte någon möjlighet för besökaren att ta sig vidare från felsidan till er webbplats.
Om en besökare möts av en standardiserad 404-sida är risken stor att den lämnar webbplatsen utan vetskap om vad er webbplats har att erbjuda. Besökaren tröttnar helt enkelt och söker vidare på annat håll. Därför är det otroligt viktigt att du lägger lite extra utvecklingstid på din felsida, så att du verkligen hjälper besökaren att hitta det den söker.
En dålig felsida är inte bra för varumärket
Det finns många anledningar till varför en besökare hamnar på en 404-sida. Det kan vara genom en bruten länk internt eller från en annan webbplats, genom sidor som blivit flyttade eller borttagna utan korrekt ompekning eller genom att ha skrivit en felaktig adress. Oavsett hur besökaren hamnade där så är det en viktig del i hur besökaren upplever oss och vår webbplats. En dålig felsida är helt enkelt inte bra för varumärket samtidigt som du riskerar att förlora besökare i onödan.
Något som få tänker på är att felsidor inte behöver resultera i en dålig användarupplevelse. Här har vi istället chansen att vända en, för de flesta, irriterande händelse till en positiv genom en välplanerad, hjälpsam och kanske även rolig felsida.
En besökare som får en positiv upplevelse och hittar det den är ute efter är klart mer benägen att besöka er webbplats igen – så det finns mycket att vinna på att ta de där extra stegen för att utveckla era felsidor.
Skapa användarvänliga 404-sidor
Vi kan inte hindra felsidor från att uppstå men vi kan förbättra användarupplevelsen för besökaren när det faktiskt inträffar. Det gör vi genom att anpassa vår 404-sida, vilket inte är särkilt svårt.
Nedan listar jag saker att tänka på vid utformningen av er felsida.
Hur hamnade jag här?
Undvik förvirring hos besökaren genom att berätta vad som faktiskt hände. Hur hamnade den här? Se till att det alltid finns en informativ text som förklarar just det, och framförallt – låt användaren veta att det inte var dennes fel.
Behåll samma utseende
404-sidan bör inte skilja sig från resten av er webbplats utan istället upplevas som en naturlig del av den. Med andra ord, använd samma design som på den redan befintliga webbplatsen.
Ge användaren möjligheten att ta sig vidare
Istället för att låta besökaren mötas av den irriterande texten ”Sidan kan inte hittas” vill vi erbjuda möjligheten att klicka vidare till vår webbplats. Detta gör vi med hjälp av länkar till webbplatsens startsida eller genom att inkludera er befintliga meny och sidfot.
Länka till relevant innehåll
Låt besökaren ta del av ett relevant innehåll. Den kanske inte hittade det den ursprungligen sökte efter, men genom att länka till befintligt innehåll på vår webbplats kan vi ändå fånga besökarens intresse. Det kan handla om att länka till populära produkter eller inlägg. Eller om att visa innehåll som hen visat intresse för vid tidigare besök på webbplatsen.
Låt besökaren anmäla felet
När något har gått snett och felsidan visas – ta då hjälp av era besökare och låt dessa anmäla den trasiga länken direkt till er. Inkludera även ett kontaktformulär och/eller era kontaktuppgifter så att anmälan blir enkel att göra.
Sökrutan
Om det är möjligt att göra en internsökning på er webbplats bör sökfunktionaliteten även finnas på 404-sidan så att besökaren själv kan hitta liknande innehåll.
Glöm inte mobilvänligheten
Se till att upplevelsen av felsidan är lika bra för användaren, oavsett om besöket sker via mobilen eller via desktop. De funktioner som ni lägger till måste alltid fungera felfritt oavsett enhet.
Vad kan vi göra för att minska antalet 404-sidor?
Ett av de bästa sätten att minska risken för felsidor är att kontinuerligt kontrollera innehållet på webbplatsen. Se till att de interna länkar som ni har är korrekta och leder dit de ska utan några fel. Och har ni sidor som tagits bort, se till att peka om dessa till en ny motsvarighet.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »