När det gäller en webbplats laddningstid har varje sekund betydelse. Inte bara för sökmotorerna utan även för användarvänligheten. Få av oss har tålamodet att vänta. Är sidan trög letar vi vidare någon annanstans. I dagens artikel delar Alexandra Jung med sig av 5 tips som garanterat förbättrar laddningstiderna på din webbplats.
För varje år som går blir webbplatserna alltmer avancerade. Vi lägger till flashiga plugins och snygga JavaScript-funktioner i syfte att ge användarna en bättre digital upplevelse, vilket också resulterar i att storleken på webbplatserna växer.
När det gäller en webbplats laddningstid har varje sekund betydelse och därför skall vi alltid sträva efter att ha en så snabb sida som möjligt.
Hur snabbt innehållet på en webbplats laddar räknas in i Googles rankingalgoritm, men har även väldigt stor betydelse för hur webbplatsen konverterar samt för användarupplevelsen. Merparten av oss gillar inte att vänta och tvekar inte att klicka tillbaka i sökresultatet för att hitta någonting annat om det dröjer.
Hur snabbt laddar din webbplats?
Det finns många bra verktyg som kan hjälpa dig att analysera webbplatsens laddningstid. Ett av dem är gratisverktyget PingdomTools, där du genom att skriva in webbplatsens URL får veta laddningstid, storlek samt en mängd annan nyttig information.
Söker du konkreta förslag på åtgärder som kan förbättra laddningstiden är Googles egna verktyg PageSpeed Insights en mycket bra början. Där kan du snabbt och enkelt (och dessutom helt gratis!) få en överblick av både hög- och lågprioriterade förslag på åtgärder som kommer att ha en positiv påverkan på laddningstiden. Ett stort plus är att verktyget även undersöker hur webbplatsen presterar både vad gäller desktop och mobilt.
Vi är nog alla överens om att vi skall sträva efter en så snabb webbplats som möjligt – men vad innebär då snabb? En generell riktlinje är att laddningstiden bör ligga runt 2 sekunder, men huvudsaken är ändå att du arbetar medveten med att snabba upp webbplatsen i den mån som är möjlig.
Fem tips till en snabbare webbplats
När vi har tagit reda på hur snabbt vår webbplats laddar, vill vi naturligtvis veta vad vi kan göra för att förbättra denna. För att se till att våra besökare kommer dit de vill – fast snabbare.
Nedan har jag listat fem tips som inte behöver ta lång tid att genomföra och som garanterat kommer att förbättra laddningstiden.
1. Bildoptimering
Har du många bilder på din webbplats? I så fall är det extra viktigt att se till att stora och högupplösta bilder är komprimerade, gärna redan vid uppladdning eftersom stora filer lätt har en negativ påverkan på laddningstiden. Det är fullt möjligt att komprimera bilder utan att gå miste om bildkvalitet, ett plugin som gör detta är WP – Smush för er som använder Wordpress. Ett annat populärt alternativ som inte förlitar sig på en molntjänst utan där arbetet utförs lokalt på servern är Ewww image optimizer.
Kom även ihåg att inte beskära bilder med hjälp av HTML eller CSS, utan se till att alla bilder som finns uppladdade är i precis de mått de behöver vara och inte tar upp onödigt utrymme.
2. Komprimering av HTML/CSS/JavaScript
Genom att aktivera komprimering med hjälp av Gzip kommer webbplatsen inte bara att ladda snabbare, utan storleken på filerna kommer även att minska med upp till 70%. I de fall Gzip inte redan är aktiverat på er webbplats, är det något ni absolut bör göra! Här kan ni testa om ni har gzip aktiverat.
3. Minify
Minification (”Minfy”) är en teknik som används för att radera onödigt utrymme i statiska resurs filer. När minify är aktiverat rensas onödiga mellanslag, radbrytningar, kommatecken och liknande bort i källkoden. Se även till att kommentarer och kod som inte används tas bort. Detta bör köras på samtliga Javascript, CSS och HTML-filer på webbplatsen, som i sin tur hjälper till med att korta ned laddningstiden avsevärt.
Minfy-funktionen är inte med automatik inbyggd i alla CMS-system. Använder ni Wordpress är till exempel BWP Minify en bra plugin.
4. Cachelagring
För att undvika att ladda ner samtliga filer varje gång du besöker en webbplats kan vi istället låta webbläsaren spara dessa i sin cache. Det innebär att filerna hämtas lokalt från hårddisken istället för att laddas ner från webbservern.
5. Plugins
Om du använder Wordpress eller annat CMS med ett brett urval av plugins, är det bra att se över dessa om du upplever att webbplatsen tar lång tid att ladda. Behåll de plugins som du faktiskt använder och ta bort resten. Testa även att felsöka om det är ett specifikt plugin som har en negativ påverkan på laddningstiden genom att avaktivera.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »