Hejsan!
Thomas här. Tillbaka med ännu ett… Vad ska jag kalla det? Ledare? Tja, det får duga. Jag är tillbaka med ännu en ledare.
Förra fredagen bommade jag att få med ledaren i nyhetsbrevet. Det insåg jag när autosvaren började rassla in strax efter klockan 9 på fredag morgon. Då satt jag på tåget till Helsingborg; på väg till ännu ett kunduppdrag.
På tåget lyssnade jag på podcasts. Inte Filip & Fredrik, Alex & Sigge eller någon annan av de stora svenska poddarna. Nä. Jag lyssnar mest till mer eller mindre bra poddar om marknadsföring, kommunikation och liknande. Nördigt, jag vet. Men sådan är jag. En content-nörd.
Hur som helst, på tåget lyssnade jag på The Business of Story. Avsnitt 67 för att vara precis.
Och, men, därför
I det avsnittet avslöjas det superenkla och supereffektiva receptet för hur du fångar och behåller läsare. Det är så enkelt att till och med Donald Trump bemästrar det. Och det fungerar.
Receptet nyttjar en egenskap hos människor. En egenskap som verkar var tidlös och kulturoberoende. En egenskap som måste ha gynnats av det naturliga urvalet. Vi älskar att lösa problem. Vi älskar det så mycket att vi frivilligt söker upp problem som vi kan lösa. Problem i form av gåtor, korsord, pussel.
Det är en egenskap som bokstavligen talat alla bra tal, reportage, noveller, romaner, pjäser, filmer bygger på. Och som alla skickligare talare, journalister och författare använder. Till och med karismatiska politiker, underhållande ståuppkomiker och din roliga morbror använder sig av receptet. Ofta intuitivt (som din morbror). Ibland medvetet med hjälp av Freytags pyramid, Joseph Campbells Heros Journey, Syd Fields The Paradigm eller någon annan av de otaliga berättarstrukturer som finns där ute.
Men i grund och botten vilar allt på samma enkla grundstruktur som Randy Olson har döpt till ABT. De tre bokstäverna står för and, but, therefore (och, men, därför).
Varje bra berättelse börjar med att du skapar igenkänning och ger nödvändiga förutsättningar. Denna del är egentligen inget annat än en massa saker uppräknat med ett uttalat eller outtalat och mellan. Denna del motsvarar and i ABT-receptet. Håll den kort, för det är en nödvändig men ganska ointresant del för vår problemlösande hjärna. Det enda som får oss att fortsätta är det outtalade löftet att det snart kommer ett men.
Så fort mottagaren är med på noterna så tvärvänder du berättelsen med ett men. Det är nu du introducerar utmaningen. Det är början på den stigande fasen i Freytags pyramid, när hjälten tar klivet över tröskeln till den speciella världen i Heros Journey, och Plot Point I i The Paradigm. Denna del motsvarar but i ABT-receptet. I spännande berättelser är detta bara början på en lång resa. I ståuppkomik är detta självaste punchlinen.
Vår problemlösande hjärna söker också ständigt kickar. Och det är väl egentligen det vi söker; kicken av att ett problem får sin lösning. Därför måste varje berättelse ha en lösning. Likaså din. Denna del motsvarar therefore i ABT-receptet. Lösningen behöver inte alltid vara färdig för att vi ska känna oss nöjda. Bara finnas där.
Kommer du ihåg Clintons budskap från årets val? Precis. Nästan ingen kommer ihåg det. Men kommer du ihåg Trumps? Japp. ”Make America great again.” Vi kan hånle och oja oss över Trumps osammanhängande svammel från talarstolen, men vi kan inte förneka att det fungerade. Och nyckeln till hans framgång var hans slogan: ”Make America great again”. En enkelt slogan som berättade mer än vad bara orden står för. Och det denna slogan berättande följde ABT-receptet: USA har varit fantastiskt, men har förstörts av etablissemanget, därför ska jag göra ”America great again”.
Jag har så mycket mer jag kan och vill berätta om detta, att det skulle bli en lååång artikel i sig. Och det ska detta inte bli. Så därför sätter jag punkt för denna del i min ”ledare”.
Vad gör de på banken efter 3?
Gäsp. Tanken på bankers kommunikationsavdelningar får mig att gäspa. Men det finns undantag. Och ett av de starkast lysande är Jyske Bank.
Under Lasse Høgfeldts ledning har kommunikationsavdelningen på Jyske Bank gått från en traditionell kommunikationsavdelning till ett prisbelönt Brand Newsroom med en vida omtalad TV-kanal. Men hur gör man en sådan omställning?
Svaret får du som kommer till höstens sista Kntnt Frukost nu på tisdag (6 december 2016). Du får också höra hur de med glimten i ögat orkar producera innehåll av högsta klass. Vareviga dag. Inte nog med det (jag börjar låta som försäljare av magiska trasor på en marknad), dessutom bjuder Jimmy Risberg från Cision på några axplock från rapporten Svenskarna och sociala medier 2016. Allt helt gratis (nu låter jag definitivt som en säljare på Rabbalshedes marknad). Det enda du behöver göra är att anmäla dig. Det finns några få platser kvar. Först till kvarn…
Något är ruttet i mediebranschen
Svenska marknadsförare betalar mångmiljonbelopp för annonser online. Men de blir lurade av mediehus, annonsnätverk och skumma typer i mediebranschens periferi. Så för att kasta ljus över denna skygga verksamhet har vi pratat med Fredrik Hallberg. Han är en av Sveriges främsta experter inom området, med erfarenhet både från akademin och verkligheten. Du hör vårt samtal med Hallberg i avsnitt 77 av Kntnt Radio.
Missa inte heller vår återkommande gästskribent Alexandra Jungs tips på användarvänliga 404-sidor, och lektion 2 i strategiskolan.
Till sist
Det är ju fredag, så därför ska jag avsluta med något lättsammare.
Vi närmar oss slutet av året, och därmed otaliga summeringar av året som gick och spaningar inför nästa. På Unruly bjuder Tara Mulloy oss på en summering av 2016 års mest delade reklamfilmer. Och överst tronar årets julreklam från John Lewis: #BusterTheBoxer.
https://youtu.be/sr6lr_VRsEo
God läsning önskar
Thomas
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »