Samtidigt som du fick förra veckans nyhetsbrev satt jag på toa och led. Vinterkräksjukan. Jag ska bespara dig detaljerna, bara avslöja att tillfrisknandet gick långsammare än jag hoppades på. Det oroade mig.
På måndag skulle jag åka till Stockholm. Skulle jag klara det? Jag bara måste. För på tisdag skulle jag leda en fullsatt kurs om hur man tar fram en strategi för content marketing.
Kursen är ett samarbete mellan IDG:s Webbdagarna Academy och Kntnt. Webbdagarna Academy fixar schysst lokal, bra käk och allt praktiskt runtomkring. Kntnt fixar innehållet: 299 presentationsbilder med tillhörande föredrag.
Det var min uppgift att leverera innehållet. Om jag kunde… På lördag kändes det avlägset. På söndag högst osäkert. På måndag satt jag på tåget, och kursen gick geschwint.
På tåget hem funderade jag på hur jag skulle ha gjort om jag hade drabbats bara några dagar senare. Det kändes otänkbart att ställa in med 15 förväntansfulla som rensat sina kalendrar och var inställda på att förkovra sig i content marketing. Flera dessutom tillresta. Men det hade inte heller uppskattat en vinterkräksjuk föredragshållare. Och min kära kollega och kompanjon Pia Tegborg var på Kanarieöarna med sin familj, så hon hade inte kunnat rädda situationen.
Vad hade du gjort?
Jag kom aldrig fram till något svar, där på tåget. Kände mig bara tacksam för att jag blev frisk i tid och kunde genomföra kursen.
Mina tankar avbryts av mobiltelefonen som plingar till. SMS från min fru. Jag öppnar och läser. Vinterkräksjukan har slagit till mot resten av familjen…
Det var min vecka. Nu till veckans artiklar (som är en färre än vanligt av skäl du kanske anar nu).
Trevlig läsning önskar
Thomas
5 saker marknadsförare kan lära sig av YouTubers
Vad kan YouTube-kändisar lära oss som arbetar med marknadskommuniktaion. En hel del, visar Nils Grundberg i veckans gästkrönika. Han lyfter fram fem saker: fokus, frekvens, anpassning, pålitlighet och snabbrörlighet. Exakt vad det betyder kan du läsa här.
Så använder vi smarttelefoner
Svenskarna och internet har du säkert hört talas om. Internetstiftelsens (IIS) omfattande studie som uppmärksammas stort varje år. Men det är långt ifrån den enda studie som IIS gör.
I avsnitt 84 av Kntnt Radio berättar Pamela Davidsson – statistikchef på IIS – om en annan studie: Apparat. Det är studie om vad hundratals svenskar har gjort i sin smarttelefon under en vecka. Och det visar sig vara betydligt mer än vad man kan tro. Grymt intressant och värt att lyssna på.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »