Hösten 2004. Jag är i bilen. På väg till Malmö för ett viktigt kundbesök. Min bror är i mobiltelefonen. Vi pratar om en ny affärsidé. Vi är något på spåret. Utanför schwissar det förbi skyltar som skriker ut: "Sista avfarten innan Öresundsbron". Men jag ser dem inte. Inspirationen flödar. Och pusselbit efter pusselbit faller på plats. Ända tills jag ser betalstationerna och inser att jag har kört fel. Att det inte finns fler avfarter. Att jag inte skall till Köpenhamn. Att jag är sen till det viktiga kundmötet. Att jag har glömt körkort och pengar hemma i Göteborg…
Detta är en berättelse om rötter. Kntnts rötter. Om hur fröet som såddes den där höstdagen 2004 slog rot och på vindlande vägar blev Kntnt nio år senare.
Läs berättelsen om hur vi uptäckte kraften i content marketing. En kraft som kan få ett företag at växa 3 346 % på tre år och bli supergasell. Men framför allt, läs för en spännande historia.
Hösten 2004. Jag är i bilen. På väg till Malmö för ett viktigt kundbesök. Min bror är i mobiltelefonen. Vi pratar om en ny affärsidé. Vi är något på spåret. Utanför schwissar det förbi skyltar som skriker ut: ”Sista avfarten innan Öresundsbron”. Men jag ser dem inte. Inspirationen flödar. Och pusselbit efter pusselbit faller på plats. Ända tills jag ser betalstationerna och inser att jag har kört fel. Att det inte finns fler avfarter. Att jag inte skall till Köpenhamn. Att jag är sen till det viktiga kundmötet. Att jag har glömt körkort och pengar hemma i Göteborg…
Detta är en berättelse om rötter. Kntnts rötter. Om hur fröet som såddes den där höstdagen 2004 slog rot och på vindlande vägar blev Kntnt nio år senare.
Läs berättelsen om hur vi uptäckte kraften i content marketing. En kraft som kan få ett företag at växa 3 346 % på tre år och bli supergasell. Men framför allt, läs för en spännande historia.
Contentbyrå före vår tid
Min kompanjon sen tidigare, min bror och jag förverkligade affärsidén. Vi tog namnet Webbredaktören. På vår webbplats stod:
Hemsidan är en oförtrutlig säljare som dygnet runt, under årets alla dagar, svarar på frågor och marknadsför ditt företag. Den är också det första intryck som många får av ditt företag.
Därför är det viktigt att hemsidan är informativ och attraktiv. Men tiden räcker inte till. Som företagare har du fullt upp med allt annat. Hur skall du hinna sköta hemsidan?
Lösningen är att abonnera på en webbredaktör. Med en personlig webbredaktör har du ett proffs som du alltid kan ringa till. Din webbredaktör lär känna ditt företag och hjälper dig med innehåll och löpande underhåll. Samtidigt kan du använda publiceringsverktyget för att själv göra snabba uppdateringar, lägga in nyheter med mera.
Vi var en digital contentbyrå. Tio år före vår tid.
Content marketing före vår tid
Webbredaktören byggde också webbplatser på Drupal – ett system för hantering av webbinnehåll (CMS). Drupal är också en stor gemenskap av utvecklare och användare, som utan ersättning bidrar till att vidareutveckla systemet.
Vi fick mycket från gemenskapen – all programkod, hjälpsamma artiklar och människors tid när de svarade på våra frågor. Efter några år kändes det rätt att ge tillbaka.
Vår förebild var Lullabot, ett amerikansk Drupal-företag, som började ungefär samtidigt som vi. Deras öppenhet och frikostighet inspirerade och sporrade oss. Att dela med sig av programkoden var en självklarhet. Men vi skapade också innehåll. Vi skrev artiklar. Vi svarade på frågor. Vi ordnade möten. Och vi gjorde det med glädje.
Vi gjorde content marketing. Men det visste vi inte då.
Upptäckte content marketing – blev supergasell
Content marketing var okänt för mig. Både som namn och idé. Men vi gjorde det i alla fall – fast av andra skäl. Vi såg det som en frivillig betalning för allt vi fick. Snart upptäckte vi de positiva bieffekterna.
Vi blev ett namn i Drupal-världen. Först i Sverige och sen internationellt. Företag som letade nytt CMS fick upp ögonen för både Drupal och det lilla Göteborgsföretaget. Kunder började söka upp oss istället för tvärtom. Och de allra kunnigaste och skickligaste Drupal-utvecklarna sökte jobb hos oss. Desto mer vi gav, desto fler ville sig till oss – både kunder och medarbetare.
I början av 2008 var Webbredaktören tre personer. I slutet av året var vi 11 och hette NodeOne. Och tre år senare var vi 50 och supergasell. Vår omsättning hade då vuxit hela 3 346% – med vinst.
Osynlig gräns
För ett växande bolag går en osynlig gräns strax före 20 anställda.
Under gränsen går det att driva företag på känn. Alla arbetar med allt. Hugger in och tar tag där det behövs. Det kan vara slitsamt ibland – men nästan alltid roligt.
Ovanför gränsen fungerar inte det. Där behövs en inspirerande vision, ett väl definierat uppdrag, tydliga mål, en formulerad strategi, en riktigt organisation, genomtänkta processer, fungerande ekonomistyrning och vettiga rutiner.
Att ta stegen över den osynliga gränsen, att gå från ett omoget till ett moget företaget, är svårt. Mycket svårt. Det är egentligen ingen gräns. Det är en avgrund. Jag har under åren sett förnuftiga företagare tveka på randen. Och oförnuftiga köra på och ramla ned.
NodeOne nådde dit i slutet av 2009.
Oförnuftig
Jag hörde till de oförnuftiga. Jag körde på. Men på något magiskt sätt gick det ändå bra. Det är först efteråt, när jag har sett andra tveka eller ramla ned, som jag har reflekterat över vad vi gjorde och varför vi klarade det.
Någon liknande det vid att springa över tunn is. Så länge du springer hinner inte isen spricka. Men stannar du är du förlorad. Vi sprang av bara helvete.
Alla blogginlägg, utbildningsfilmer, konferenser och böcker gav oss ett stort förtroendekapital. Det fick både potentiella kunder och medarbetare att köa utanför vår dörr. Vi sålde uppdrag och anställde folk i rasande takt.
Med svindlande fart växte vi från 20 i början av 2010 till 50 år 2011 och till nära 70 under 2012. Då var vi sedan länge förbi den magiska gränsen.
Ny utmaning
Under 2012 var NodeOne på väg in i ett samgående med flera andra Europeiska Drupal-företag. Jag lämnade över stafettpinnen till en ny vd. Men fortsättningen blev inte som jag hade hoppats. Jag lämnade bolaget och sålde mina aktier. Det var dags för en ny utmaning. Men vad?
För att sortera tankarna gjorde jag en lista med 22 punkter. Några av dem löd:
07. Jag tror på öppenhet och frikostighet.
09. Vi har ett ansvar mot samhället vi existerar i och de gemenskaper vi deltar i. Vi måste bidra tillbaka.
19. Min passion är att hjälpa företag och andra organisationer att skapa mervärde till sina kunder, och i förlängningen till samhället i stort, genom att hjälpa dem att utveckla sin affär och verksamhet med enklare processer och enklare verktyg.
Att driva företag stod inte på listan. Det var självklart. Så under tiden jag funderade startade jag mitt tredje.
Jag hade jobbat med innehåll i nio år, och ville fortsätta med det, så jag döpte bolaget till Kntnt. Namnet ska uttalas [ˈkɒntent], som det engelska ordet för innehåll (content).
Sökande efter nästa grej
I nio år hade jag arbetat med marknadsförare och kommunikatörer, med att utforska deras behov och ge dem enklare men effektiva lösningar. Jag ville fortsätta med det. Men inte längre i form av content management system – inte bara. Jag började utforska andra utmaningar som jag kunde hjälpa marknadsförare och kommunikatörer med. Detta var i januari 2013.
Det tog mindre än en dag med efterforskning för att springa på begreppet content marketing. Jag läste om det. Och det var som att hitta tillbaka till rötterna. Till de ursprungliga tankarna med Webbredaktören. Och vad vi själva hade gjort på NodeOne.
Jag kände instinktivt att detta var min grej. Jag läste allt jag kommer över. Drog paralleller med erfarenheter från verkliga livet. Funderade på hur metoder och tekniker från andra områden, som till exempel affärsstrategi, varumärke, effektstyrning och verksamhetsutveckling, kunde användas.
Men framför allt så träffade jag smarta människor och fick hjälp av dem.
Kntnt tar form
En handfull personer offrade en lördag i februari 2013 för att sitta ned med mig och prata content marketing. Det gav mig en massa värdefull feedback och bekräftelse på att det här var rätt grej.
Pia Tegborg var en av de som deltog. Vi hade arbetat intensivt och nära varandra sedan 2010. I praktiken delade vi på vd-rollen. Under vår tid växte NodeOne från 20 medarbetare till nära 70. Vi gjorde tillsammans mycket av arbetet med att utveckla affärsplan, formulera strategier, effektivisera organisationen, införa processer, förbättra ekonomistyrning och dokumentera rutiner. Jag har mycket stort förtroende för henne. Därför var jag mycket tacksam för att hon ställde upp som bollplank. Inte bara den där lördagen. Utan under hela våren.
Jag fick också mycket hjälp av Fabian Sörqvist. Han hade börjat på NodeOne under 2010. Där var han bland annat arkitekt och utvecklingsansvarig för en utvecklings- och driftplattform som förenklar bygget av komplexa webbplatser på Drupal. Han var också djupt involverad i att vidareutveckla NodeOnes erbjudande av drift och support av affärskritiska webbplatser. Han var mitt bollplank när jag skrev den första specifikationen för vad som nu heter Konzilo.
Av olika anledningar slutade Pia och Fabian sina anställningar på NodeOne under sommaren 2013. Eftersom Kntnt var lika mycket deras idé som min, så var det naturligt att de blev delägare. Och på den vägen är det.
Hösten 2004
Fröet till Kntnt såddes alltså för tio år sedan. Där, på vägen till Malmö, när jag ser betalstationerna, inser att jag har kört fel, att det inte finns fler avfarter, att jag inte skall till Köpenhamn, att jag är sen till det viktiga kundmötet. Och att jag har glömt körkort och pengar hemma i Göteborg… Hur gick det?
Kunden fick komma ut till Lernacken och lösa ut mig.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »