Hur bestämmer man "return on investment" (ROI) på content marketing? Går det ens? Om inte: Hur kan man då visa på affärsnytta med content marketing?
Många marknadschefer funderar på detta, och säkert en och annan vd också. Kanske du också?
En som brottas med frågeställningen är Jocke, som är marknadschef på ett B2B-företag. Till slut skrev han och frågade om vår synpunkt.
I avsnitt 97 av Kntnt Radio ger Thomas Barregren och Pontus Staunstrup sin syn på saken. Du hör svaret här.
Hur bestämmer man ”return on investment” (ROI) på content marketing? Går det ens? Om inte: Hur kan man då visa på affärsnytta med content marketing?
Många marknadschefer funderar på detta, och säkert en och annan vd också. Kanske du också?
En som brottas med frågeställningen är Jocke som är marknadschef på ett B2B-företag. Till slut skrev han och frågade om vår synpunkt.
I avsnitt 97 av Kntnt Radio ger Thomas Barregren och Pontus Staunstrup sin syn på saken. Du hör svaret här.
Content marketing tar tid och kostar pengar. Man vad ger det för ROI?
Så här skrev Jocke:
Fördomsfullt skulle jag säga att traditionella chefer vill se resultat innan arbetet ens har startat. Marknadsföring ska leda till sälj. Punkt. Kampanjen har kostat X. Vi har fått affärer för Y. Är Y - X = bra eller dålig ROI på kampanjen?
Men content marketing är ju en långsiktig strategi för att nå en betydligt större del av marknaden (inte bara de 2% som är i köpläge) och bygga upp varumärke, intresse och förtroende genom helt andra värden än ”vi är bäst/billigast/snabbast” och på sikt få fler affärer.
Samtidigt tror jag absolut inte att jag är ensam om att vilja kunna visa resultat på de relaterade kostnaderna som är förknippat med denna strategi. Så hur gör man?
Det vi gör är tänkt att leda till affärer på längre sikt och man kan lätt se det ökande intresset för oss genom trafiken som genereras via bra nyhetsbrev, SEO, SEM och intensiva aktiviteter på sociala media, men hur visar man affärsnyttan?
Google Adwords tar alla ”last klick” och räknar ca 90% som sin konvertering men alla kan nog vara överens om att all trafik, gilla, kommentarer och delningar bidrar till dessa. Kundresan kanske också tar flera månader och t.ex. Facebook mäter bara 28 dagar bakåt. Vad eller vilka aktiviteter gav egentligen upphov till försäljningen? Vilka nyckeltal eller liknande kan användas för att visa på att content marketing skapar värde och sätta punkt för samtalen om att ”alla pengar lika gärna kan läggas på Adwords som ger försäljning”?
Så vad svarar Thomas Barregren och Pontus Staunstrup? Lyssna på podden för deras svar.
Tips på mer att läsa och lyssna om ROI
Nedan följer tips på mer läsning i ämnet. Några nämnde Thomas och Pontus. Andra har jag lagt till.
- Boken Marknadsföring och påverkan på konsumenten innehåller ett kapitel som visar hur man kan mäta kommunikationskapital. Du hittar hela kapitlet sist i denna artikel.
- Enligt Chet Holmes: Säljare jobbar bara med toppen av isberget
- Michael Brenners bok: The Content Formula
- Intervju i Kntnt Radio med Michael Brenner: ROI och content marketing
- Även Pontus har skrivit om Michael Brenners tankar om ROI: 5 lärdomar om content marketing från Michael Brenner
- Thomas logiska bevis: Därför kan du inte räkna ut ROI av marknadsföring
- Det går inte att räkna ut ROI på marknadsföring, enligt Thomas, men du kan fortfarande visa affärsnytta: Affärsnytta. Så förklarar du det.
- Mats Rönne ger sin syn på ROI i Kntnt Radio 68: Få effekt med din marknadskommunikation
- Thomas förklarar hur du ska jobba med distribution och konvertering: Har du en distributions- och konverteringsplan?
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: War © Black Holy Whiskey (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »