Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 15 från den 14 december 2015.
Avsnitt 15 av Åsikt handlar om virtuell verklighet och robotskribenter.
Jag heter Thomas Barregren, och spelar in detta måndagen den 14 december 2015.
[Inledande vinjett]
Inledning
Hej!
Och välkommen tillbaka.
Har du drabbats av influensan ännu? Jag hoppas inte det. Men det är väl nästan oundvikligt att du får en släng av den förr eller senare i vinter. Kanske förr, eftersom ”flunsan” har kommit ovanligt tidigt till Sverige den här säsongen.
Jag vet inte om det är ”flunsan” eller en ovanlig tuff förkylning som har drabbat mig. Men jag har varit helt utslagen i helgen. Sov 18 av 24 timmar i lördags. Något piggare i söndags. Men inte tillräcklig för att skriva och spela in Åsikt.
För till skillnad mot annat innehåll, som jag försöker ha klart i god tid, så skriver jag och spelar in Åsikt strax före podden ska släppas. Tanken är ju att Åsikt ska kommentera något som ligger i luften. Och då är det svårt att skriva manus veckor i förväg.
Så därför har jag inte kunnat formulera någon åsikt om en aktuell artikel eller händelse. Inte orkat helt enkelt.
Men, ”the show must go on”, och som tur är har jag lite kittlande material kvar från förra veckans avsnitt.
Jag tog då upp den egna plattformens förestående död. Sverige-aktuella Mark Schaefer förutspår i en artikel – som handlar om fyra megatrender som kommer påverka dig från 2016 och framåt – att vi inte längre kan ha blogg, podd, nyhetsbrev och andra egna plattformar som nav för vår content marketing eller inbound marketing. Facebook, LinkedIn och andra tredjeparts plattformar gör allt för att behålla människor på sina plattformar, så därför måste vi också vara där, säger Mark Schaefer i artikeln.
Men detta var bara en av fyra megatrender. Och när jag började skriva manuset till förra avsnittet så var min ambition att kommentera alla fyra.
Och jag hann också skriva texten för två till, innan jag besinnade mig. Jag måste snäva in mer, annars blir det för långt och ointressant. Hitta en ”vinkel” som journalister säger. Och min vinkel blev just ”slutet för egna plattformar”.
De andra jag hade skrivit åkte in i det runda arkivet. Inte för att det var dåligt eller ointressant. Utan bara för att ”less is more”.
Men idag, när jag sitter här framför mikrofonen, med trötta ögon, ont i halsen, muskelvärk och pendlar mellan att frysa och svettas, så tar jag tacksamt fram texten ur det runda arkivet och återanvänder den.
Reklam
Efter reklamavbrottet får du höra vad jag hittade i papperskorgen.
Det var Niklas Myhr – The Social Media Professor – som gjorde reklam för sin kurs den 25 januari.
Det finns en liten historia om hur reklaminslaget kom till. Min kollega Pia Tegborg kläckte idén, och bad Niklas spela in cirka en minut om den kommande kursen. Och det gjorde han. Men ljudet blev inte bra. Han satt i rum, och det hördes. Rösten lät fjär och studsade mot väggarna.
När vi upptäckte det var det sen kväll i Kalifornien, där han bor och undervisar sina MBA-studenter på Chapman University. Men Pia mejlade i alla fall och frågade om han kunde göra om inspelningen i ett mindre rum med mjuka textilier. Det hade räckt om han hade gjort det nästa dag. Men Niklas, som vaknade av att mejlboxen plingade till, tassade ut i garaget, satte sig i bilen, och spelade in reklamen du just hörde. Det kallar jag engagemang.
Två tredjedelar av platserna har bokats hittills, så du måste skynda dig att anmäla dig på www.kntnt.se/magasinet/cmmc.
Om du inte får plats på kursen, så finns fortfarande en chans att du får plats på Kntnts frukost samma dag. Det är gratis. Och då får du se och höra Niklas Myhr prata om ”Social Content Marketing”.
Nog med reklam. Nu är det dags för den första av de två texterna som jag har plockat upp ur papperskorgen.
Virtuell verklighet blir verklighet
[Vinjett]
[Prassel av papper]
Då ska vi se vad som står här…
En av megatrenderna som Mark Schaefer säger kommer att få djupgående effekt på marknadsföring är virtuell verklighet – eller VR efter engelskans ”virtual reality”.
Vi har länge hört talas om VR. Det är en teknik som utvecklats under mer än tjugo år. Jag kom själv i kontakt med det 1996, när jag lämnade civilingenjörsutbildningen på Chalmers för att jobba på ett av den tidens främsta företag inom området.
Vi hade en ”kub” – ett rum som var tre gånger tre gånger tre meter. På kubens alla väggar, på golvet och i taket projicerades rörliga bilder, som med blotta ögat såg sådär suddiga ut som 3D-filmer gör, men som med speciella glasögon gav en tredimensionell upplevelse. Till skillnad mot 3D-film på bio, där man bara har 3D-världen framför sig, var man här helt omsluten av 3D-världen. Du var inne i den. Och med en särskild handske kunde man flyga åt olika håll i olika hastigheter.
Första gången jag åkte genom Göta-tunneln i Göteborg var i kuben. Åratal innan den byggdes. Och jag såg hotell Avalon på Kungsportsavenyn långt före man rev den gamla baracken med skoaffären som var där då. Och jag har svävat ovanför Chalmers Campus Johanneberg – där jag bara några år tidigare själv hade tillbringat större delen av min vakna tid.
Då var det superkraftiga datorer, stora som kylskåp och dyra som hus, som genererade den virtuella verkligheten. Idag räcker det med en mobiltelefon och lite kartong för att få samma upplevelse. Och i början av året släpper Facebook VR-glasögon för konsumentmarknaden.
Det är en ”no-brainer” att VR kommer att förändra underhållning, utbildning, möten, samarbeten och inte minst hur vi konsumerar. Hur snabbt det går kan vi bara spekulera om.
Mark Schaefer tror att vi redan om 2019 – det är om bara tre år – kommer att ägna minst lika mycket tid med VR-glasögon på huvudet som vi idag ägnar åt skärmar.
Jag tror det är en överdrift. Men jag håller med om att förändringen börjar 2016, och att den kommer ha stor påverkan. Inte minst på content marketing och inbound marketing.
Robotskribenter
Det var den första av texterna i det runda arkivet. Nu ska vi se vad den andra handlar om…
[Prassel av papper]
En annan megatrend som Mark Schaefer säger kommer att få djupgående effekt på marknadsföring är robotskribenter.
Redan 2011 började robotar skriva matchresultat på amerikanska nyhetssajter. Sedan 2014 använder nyhetsbyrån AP robotjournalister för att producera tusentals telegram per månad. Och 2015 kom trenden till Sverige.
Tidigt ute var Mittmedia – en av Sveriges största mediakoncerner, med bland andra Falu Kuriren, Dala-Demokraten, Östersunds-Posten, Sundsvalls Tidning, Gefle Dagblad och Arbetarbladet.
Men först på bollen var Robosport.se. Det är en nyhetssajt som drivs av sportjounalisten Ola Nilsson. Men det är inte han som skriver innehållet på sajten. Det gör en robot.
Roboten skriver matchreferat till alla fotbollsmatcher som spelas i Sverige. Från division sju till allsvenskan, inklusive damer, herrar, barn och ungdomar. Så här kan det låta:
Dött lopp mellan Ytterby Röd och Hjuvik
Matchen mellan Ytterby Röd och Hjuvik slutade 2–2.
När domare Zvonko Dumic blåste slutsignal på Ytterns IP 3 stod det 2–2 på resultattavlan inför publiken.
Ytterby Röd ligger nu på plats fyra. Och Hjuvik ligger på plats åtta i tabellen.
”Hjuvik” är Hjuviks AIK – en liten, liten klubb i sydvästra hörnet av Torslanda, som är en del av Göteborg. Min yngste son, Johan 7 år, spelar i Hjuviks AIK.
Mark Schaefer tror att den här utvecklingen också kommer till marknadsavdelningen. Att vi kommer att låta robotar skriva innehållet åt oss. Och att det börjar redan 2016.
Han har säkert rätt. Vi har redan robotar som bemannar kundtjänst hos större företag. Så varför inte också robotar som skriver rutinartat innehåll, som rewrites, kuraterar innehåll och vissa inlägg i sociala medier.
Vi kommer säkert få se ”robotkommunikatörer” göra intåg på företag. Först i USA. Kanske redan under 2016, som Mark Schaefer tror. Och sen på de stora företagen runt om i världen. Och snart även hos dig.
Är det något att oroa sig för? Jag tror faktiskt inte det. Låt robotar ta hand om dönicke-texterna som vi tvingas att producera i parti och minut, så att vi kan ägna oss åt innehåll som faktiskt berör våra mottagare och rör dem framåt.
Avslutning
Det var vad jag hittade i papperskorgen. Inte illa, va?
Nu ska jag koka mig en varm kopp te, och sen krypa ned i sängen igen.
På återhörande.
[Avslutande vinjett]
Berätta vad du tycker om Åsikt. Vad gillar du? Vad kan göras bättre? Skicka ett mejl till thomas (med th) snabel‑a kntnt.se.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »