Detta är ännu en krönika signerad av Lars Falk – legendarisk copywriter och prisad kreatör. Hans texter skall avnjutas under lugna former. Häll upp kopp kaffe, sätt dig till rätta i skönaste fåtöljen, och läs hans begrundansvärda text – långsamt. Denna gång handlar det om reklam. Om att vad som sägs är viktigare än hur det sägs.
Allt handlar till slut om innehållet, om vad det var som på riktigt påverkade, förändrade, skapade nytt. Beröra kan även yta göra. Tjusning och förvåning kan det lite annorlunda åstadkomma. Uppmärksamhet kan du få genom att hosta i kyrkan.
Men baksidan av snabb yta är omedelbar glömska.
Evigt tinnitus
Runt var och en av oss surrar dagligen tusentals budskap. Som ett evigt tinnitus plågar de våra ansträngda sinnen. För att värja oss engagerar vi allt vi har. En naturlig överlevnadsförmåga är att sortera och välja bort.
I floden av budskap identifierar vi blixtsnabbt det vi hört och sett förut, det vi genomskådar som falskt, det vi tycker luktar illa, det som är för bra för att vara sant, det som är korkat, insmickrande, lismande. Kort sagt, allt som bara är yta. Kortsiktiga idéer om kortsiktig framgång.
På bråkdelen av en sekund är vi obönhörliga, omedgörliga, orubbliga. Kvar blir den bråkdel som innehåller nytt. Människans mest naturliga rörelse är nämligen steget framåt. I det kan vi finna ny kunskap, ny insikt, utsikt och kanske åsikt. Alltsammans färgsatt av en ny känsla. Vi etiketterar bråkdelen och låser in den. En vacker dag, kanske framför en hylla, glimtar plötsligt minnet av etiketten till. Sedan minnet av upplevelsen bakom och vad den lovade.
Vad – inte hur
Bra reklam börjar därför inte med en aldrig så bra idé. Bra idéer för tomma innehåll dvs. dåliga produkter, tankar och idéer är bara påhitt. Det är vad som sägs som kan få oss att handla, förändra, byta. Hur det sägs kan bara och i bästa fall skapa intresse – som för det mesta bleknar så fort sorteringen börjar.
Men innehåll är inte bara fakta. Allt som sägs, skrivs, visas eller tonsätts är färgsatt av en känsla. Kommunikation som fungerar nuddar därför inte bara människors hjärna utan tar sig även in i bröst och hjärta. Där tro, hopp och kärlek bor.
Dialog
Jag läser om Ulf Lindhe, konstprofessorn som nyss gick bort, som hävdade att konst är en dialog som kräver lika mycket av betraktaren som av konstnären. Och här om veckan även om litteraturkritikern som menar att vi idag bara orkar ta till oss de ämnen som redan förtuggats i media. Att idag är det ämnet som säljer, inte sättet att skriva om det så att medverkan uppstår. (Tack Svenska Akademin för omoderna Alice Munroe).
Dialog är all god kommunikations moder.
Retar trumhinnan
Samtidigt läser jag om publikfrälsande coacher som lockar skaror att betala tusentals kronor för att få höra floskler som ”du kan mer än du tror”. Att läsa deras program i punktform, det vill säga utan det ytliga skådespelet och den förföriska talekonsten, är som att läsa självklarheten i de tio budorden. Nöjda går många därifrån. Men sen då?
Och jag lyssnar, trots att jag för länge sedan gett upp hoppet, om politiska budskap som gör mer än retar trumhinnan. Som når in och ner där alla mina frågor och egna funderingar finns. Som inte stannar vid strategiska förenklingar, elastisk statistik, rätt färg på slipsen och lättuggade slagord. ”Alla behövs” är lika tomt som ”alla skall med”.
Reklamens konst
Låt vara att reklamens budskap är triviala, somliga så triviala att de helt saknar innehåll hur länge och djupt den gode kreatören än gräver. Men somliga, faktiskt de flesta, är inte trivialare än vad som skall ätas till middag, vad som skall klä barnen i vinter, vilken bil eller cykel som passar läget, stilen och plånboken. Eller vilket resmål som ger mest när när vi behöver komma bort från alltihop. Det vill säga det mesta av det som upptar vår vardag innan vi släcker för natten.
Därför är även reklamkonsten, när den är som bäst och bara då, värd att uppmärksammas. Även den är så svår att utföra att dess excellens blir lika sällsynt som andra konsters. Skillnaden är bara att reklamens scen är så oändligt mycket större än alla andra. Det dåliga blir så omfattande pinsamt och det verkligt bra så försvinnande litet.
Reklam är inte kultur men dess uttrycksformer är kulturyttringar.
Dess ord, bilder och former påverkar inte fåtalet utan alla. Dess ”pjäser” diskuteras som inga andra runt hela folkets middagsbord. I jakten på vad som är god kommunikation, där innehållet föder idén istället för tvärtom, borde därför även reklamens konst vara värd ett närmare studium.
Du minns vad som sas – inte hur
”Allt skall gå så fort numera, det viktiga är att synas, vara med, med vad är mindre väsentligt”, kanske du säger. Det har all ny teknik rosig av glädjefnatt fått oss att tro. Vad den kan få oss till i framtiden vet vi (dessbättre kanske) inte. Men tekniken må vara aldrig så ny, människan är i grund och botten densamma. Det hon minns och kanske vill berätta vidare, det må kallas twitter eller budkavle, är vad som sas. Inte hur.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »