Hur ofta ska du publicera på webben? Så ofta du kan. Men inte oftare än att du kan publicera regelbundet och med jämn kvalitet. Läs varför!
”Hur ofta ska jag publicera på webben?”, kanske du frågar dig. Ofta. Så ofta du kan, är mitt svar. Men inte oftare än att du kan upprätthålla jämn kvalitet. Och lägg framför allt inte ribban för kvalitet så högt att du inte orkar med att publicera regelbundet. Regelbundenhet är viktigare än kvalitet, som är viktigare än frekvens, som är jätteviktigt. Förvirrad? Bra, då vill du säkert läsa min förklaring.
Varningens ord
Först av allt, ett varningens ord. Bli inte förskräckt när jag skriver blogg. Jag menar en sektion på ditt företags webbplats där ni mer eller mindre löpande publicerar artiklar i PR- eller marknadsföringssyfte. Jag kallar en sådan sektion för företagsblogg eller kort och gott blogg; precis som engelskspråkiga texter gör.
Jag säger det i förebyggande syfte. Många svenskar tror att en blogg bara kan handla om mode, resor och vad ”vd åt till lunch”. Så är det inte. Alcros onlinemagasin, Svenskamässans tidning, och SEB:s Greenroom är exempel på motsatsen. Jag har skrivit utförligare om detta tidigare, så jag ska inte upprepa mig. Ville bara säga det, så att du inte misstar dig och tror att det jag har att säga inte berör dig.
Frekvens
Ett företag som pratar mycket om blogg och bloggande är Hubspot. De myntade begreppet inbound marketing för en metodik att locka potentiella köpare, på säljsvenska kallade leads, med hjälp av en blogg och sen konvertera dem med hjälp av marketing automation. Hubspots affärsidé är att sälja ett webbaserat verktyg som ger deras kunder en blogg med inbyggd market automation möjlighet.
Eftersom verktyget finns på deras servrar, så har de tillgång till all besöksstatistik hos sina kunder. Det ger dem en fantastisk källa till kunskap om vad som fungerar och inte. Kunskap de naturligtvis drar nytta av – och ibland delar med sig av.
En helt pinfärsk studie av 13 500 boggar visar bland annat hur publiceringsfrekvens påverkar antal genererade leads. Både B2B- och B2C-företag ingick.
Deras studie visar på exponentiell tillväxt av leads;
- att den som bloggar vid 2 tillfällen per vecka får 2× fler leads än den som inte bloggar alls
- att den som bloggar vid 3 tillfällen per vecka får 3× fler leads än den som inte bloggar alls
- att den som bloggar vid 4 tillfällen per vecka får 4.5× fler leads än den som inte bloggar alls
Resultatet talar sitt tydliga språk. Blogga ofta. Helst varje dag, eller åtminstone två gånger per vecka.
Kvalitet
Men se upp så att du inte offrar kvalitet för kvantitet.
De som säljer lösningar för inbound marketing och marketing automation tänker på det som en maskin som spottar ur sig leads – möra och färdiga för säljare att sätta tänderna i.
I deras ögon är antal genererade leads det enda nyckeltalet. Inte vad besökare upplever, tycker om varumärket eller hur nöjda de blir efter köp. Och innehåll är inget annat än bränsle som får maskineriet att snurra.
Med sådan inställning är kvantitet viktigare än kvalitet. Det enda som verkligen kräver lite extra arbete är blogginläggens rubriker och landningssidornas copy. Bra rubriker suger prospekts in i maskinens gap, och bra copy lockar dem att avslöja sina hemligheter.
Enligt forskare på Handelshögskolan i Stockholm så signalerar ett företag som skapar bra innehåll att de anstränger sig extra för sina kunder, som upplever högre kvalité och bättre bemötande. Effekten kan bli det motsatta om innehållet inte lever upp till rubrikens löfte och copyns förföriska lockrop. Därför bör kvalitet gå före kvantitet – trots att det innebär färre leads.
Regelbundenhet
Så kvalitet är viktigt. Viktigare än frekvens. Men ännu viktigare är regelbundenhet. Det vill säga att du i stort följer ett förutsägbart mönster i ditt publicerande.
Content marketing går ytterst ut på att bygga relationer och vinna förtroende hos individer i ditt företags målgrupp. Vägen dit går genom publicering av innehåll som mottagarna vill ha. Innehållet publiceras på en plats som ditt företag kontrollerar – till exempel ditt företags blogg. De som samlas där för innehållet blir, i content marketing-lingo, företagets publik.
Men vad är nyttan att bygga om man inte vårdar det som byggs? Om du gör en content marketing-kampanj (gud förbjude!) i ett halvår med en artikel om dagen, så kan du säkert bygga en tusenhövdad publik till ditt företag. Men vad händer när kampanjen tar slut, när ditt team bara har tid/lov/ork att publicera artiklar sporadiskt då och då? Ibland två samma vecka, för att ni har något att säga, följt av tre veckors uppehåll, för att ni inte har något att berätta? Publiken kommer sakta att erodera. Till slut har ni ingen kvar. Då hjälper det inte att de få artiklar ni faktiskt publicerar har sensationell kvalitet – det finns ingen kvar att läsa dem.
Du ska inte bara bygga publik; du ska också behålla den. Det gör du genom att publicera artiklar med en kvalitet som publiken har vant sig vid, och med en regelbundenhet som de har vant sig vid.
Google gillar också regelbundenhet, och premierar den som publicerar någotsånär konsekvent. Det är en bonus.
Slutsats
Slutsatsen är att regelbundenhet är viktigare än kvalitet, som är viktigare än frekvens, som är jätteviktigt. Så vad ska du göra?
Börja med att ta ställning till vilken kvalitet ditt innehåll ska ha. Uppskatta därpå hur lång tid det tar att producera innehåll med den kvalitén. Fundera sen på hur många sådana artiklar du och ditt team kan producera per vecka. Glöm inte bort allt arbete utöver självaste skrivandet: research, faktakoll, korrekturläsning, leta bild, promotion och uppföljning i kommentarsfält och på sociala medier. Spänn inte bågen för hårt. Känner du att ni borde klara två artiklar per vecka, börja då med en. När du ser att det fungerar över en längre tid, säg ett halvår, så kan du trappa upp det. Din publik tycker förstås det är bättre att det kommer en artikel mer per vecka än det blir en mindre – förutsatt att de gillar det du skriver. Bestäm till sist vilka veckodagar artiklarna ska publiceras.
Lever som vi lär (nåja)
Kntnt försöker leva som vi lär. Vårt publiceringsmönster ser ut så här:
- Tisdag och torsdag publicerar vi en artikel klockan 06:30.
- Varannan torsdag handlar artikeln om det poddavsnitt som släpps samma dag.
- Tisdag efter frukostseminarium handlar artikeln om fördraget.
- På fredag klockan 9 skickar vi ut nyhetsbrevet som sammanfattar veckans artiklar och kuraterat innehåll.
Aha!, säger du säkert nu. Dagens artikel publicerades inte 06:30, och förra veckan kom vare sig artiklar eller nyhetsbrev.
Jag rodnar och erkänner. Vi lyckas inte alltid hålla vår rytm. Den sista tiden har det varit lite väl mycket att göra med fördrag, kurser, workshops och konsultuppdrag. Tiden räckte helt enkelt inte till. Det har hänt förr, och det kommer hända igen.
Vi kan förstås slänga ihop ett kortare och halvdant blogginlägg för att inte bryta rytmen. Men då hade vi behövt offrat kvalitén.
Men vänta nu!, säger en vän av ordning. Gick inte regelbundenhet föra kvalitet? Jo, men bara till en viss gräns. Om kvalitén hamnar under den gränsen så är det spam. Och det är bättre att inte publicera alls. Håller du inte med? 🙂
Lär dig mer
Handfasta råd som i denna artikel är exempel på vad vi tar upp i kursen Kom igång med content marketing. Om du inte redan har gått kursen så tycker jag du ska fundera på det. Läs mer här.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »