Regelbunden publicering ett måste? Övervinn reklamtrötthet. Bygg emotionella band med storytelling. Del 3 i Kntnts strategiskola.
Hej vänner!
Känner du ibland för att skita i texten du sliter med – den som ska vara klar imorgon, men som inte vill ta form – att bara slå igen locket på din bärbara dator och ta ledigt från allt vad ”content” heter?
Så känner jag ibland . Ändå kämpar jag på. Det gör du också. Det är så man gör. Eller?
Content-konsulten Lars Wirtén utmanar den ”sanningen”. På sin affärsblogg Lustgården frågar han om man kan pausa sin blogg, och svarar ja. Och i ett annat inlägg lovar han, stick i stäv med vad många experter med mig hävdar, att du inte behöver hålla ett regelbundet publiceringsschema.
Det provocerar.
Jag känner Lars. Jag vet att han har tänkt på content marketing mer än de flesta, och jag uppskattar att prata content marketing med honom. Kanske var det därför jag kände mig provocerad – på ett positivt sätt. Hans text fick mig att fundera.
När jag hade funderat färdigt så ville jag testa mina funderingar på en annan tänkare som jag uppskattar att bryta åsikter mot: Pontus Staunstrup. Därför är rubriken på avsnitt 87 av Kntnt Radio: Är regelbunden publicering ett måste?
⁂
Det händer som sagt att jag vill fly från texten jag jobbar med. Inte för att jag ogillar att skriva. Tvärtom! Jag älskar att knåda ord, leka med skiljetecken, experimentera med stilar och jobba med allt annat som hör till skapandet av en text. Men det är krävande, nästan plågsamt.
Mina texter känns ofta ”sådär” när jag publicerar dem. Men sen, under veckorna, månaderna eller till och med åren som går från när jag publicerade texten till dess jag läser den nästa gång, så händer något magiskt. Texten växer.
I veckan upplevde jag denna magi igen.
Inför samtalet med Pontus så läste jag Övervinn reklamtrötthet, som jag skrev i höstas och inte läst sedan dess. Den var ju bra! Absolut inget mästerverk. Men betydligt bättre än jag kunde tro; den hade en strulig tillkomst. Läs den gärna!
⁂
Det skrivna ordet är underbart. Och allra bäst kommer det till sin rätt när det används till att förmedla en bra berättelse: storytelling.
Just ordet storytelling börjar kännas lite slitet. I vart fall inom marknadskommunikation. Många använder det slarvigt eller vårdslöst eller till och med felaktigt. Men idén är det inte fel på. Tvärtom! Och det belyser vår nygamla gästskribent och PR-konsult Johanna Stenmark i veckan. Läs hennes artikel om hur du kan använda storytelling för att skapa emotionella band till din målgrupp och nå affärsmål.
⁂
Det skrivna ordet är också oumbärligt för att förmedla kunskap. Sådana texter blir sällan lika ”sköna” som en bra berättelse, men de behövs också.
Jag bjuder på en sådan text denna vecka: Den tredje lektionen i Kntnts strategiskola. I artikeln lär du dig att identifiera målgrupper som ska påverka med content marketing för uppnå affärsnytta.
Om du har missat Kntnts strategiskola så hittar du alla artiklar här.
⁂
Till sist: Var inte rädd för din egen skugga.
Trevlig helg önskar
Thomas (med kollegor)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »