I förra veckan gick Social Media World av stapeln i San Diego. Det är världens största konferens helt fokuserad på sociala medier. Och givetvis var The Social Media Professor – vår vän Niklas Myhr – på plats och frotterade sig med likasinnade. I fredags morse (hans tid) fångade vi honom innan han kastade sig in i hetluften i San Diego Convention Center för den sista dagen detta år.
I förra veckan gick Social Media Marketing World av stapeln i San Diego. Det är världens största konferens helt fokuserad på sociala medier. Och givetvis var The Social Media Professor – vår vän Niklas Myhr – på plats och frotterade sig med likasinnade. I fredags morse (hans tid) fångade vi honom innan han kastade sig in i hetluften i San Diego Convention Center för den sista dagen detta år.
Ett spännande samtal
Vi inleder med att prata om eventet och om torsdagens efterfest, där Niklas samtalar med två av de främsta inom content marketing – Joe Pulizzi och Brian Clark (som syns till vänster i bilden ovan). Därefter spårar Niklas och Thomas ur fullständigt; men det är icke desto mindre givande. Så fortsätt att lyssna!
Fortsatt begreppsförvirring
Niklas berättar att många på Social Media World har en difus bild av vad som är content marketing. Thomas ifrågasätter varför vi ska ha särskilda ord om de ändå inte betyder något särskilt, och reder ut skillnaden mellan content marketing, native advertising och branded content.
Det viktiga kommunikationskapitalet
Niklas och Thomas pratar om varför du måste skapa ett mottagarvärde som ger affärsnytta och bygger ett kommunikationskapital. Du får också veta vad forskarna säger om detta.
Storytelling fortsatt stort
Intresset för berättarteknik är fortsatt stort. Att hitta personer som verkligen kan berätta en historia utgör idag en flaskhals. Hör hur allt tog sin början framför lägerelden för 400 000 år sedan, vad som menas med den gutenbergska parentesen och vad allt detta har att göra med sociala medier.
Tappa inte den sociala biten
Vi pratar professionalisering av sociala medier och faran med för mycket growt hacking. Om att använda verktyg på rätt sätt och vikten av att inte inte tappa bort det sociala i sociala medier.
Kommunikation svår att spåra
Facebook, LinkedIn och andra sociala medier snuvar dig på en massa data om de som besöker din sida eller interagerar med ditt inlägg. Data som du får och kan använda om du hade haft innehållet på egen webbplats. Är lösningen att driva trafik till egen sajt? Eller är det bara att acceptera de stora bolagens spelregler? Hör Niklas och Thomas dela sina olika uppfattningar och ge rekommendationer i ämnet.
Googles sandlåda
Bygg en separat sajt för ditt innehåll. Det tycker både Niklas och Thomas. Men lägg den inte på egen domän (t.ex. magasin.foretaget.se
), utan som en undersida till en befintlig domän (t.ex. www.foretaget.se/magasin
). Varför? Det har med SEO att göra. Lyssna så får du det förklarat.
Varje stycke innehåll måste sälja in nästa
Varje artikel du skriver, varje podcast du spelar in och varje video du lägger upp på YouTube måste skapa värde för mottagaren och sälja in nästa leverans för att hen skall vilja komma tillbaka. Det är en lärdom som Per Torberger har delat.
Att tro sig veta, eller testa sig fram
Tar de som representerar den kreativa sidan sig själva på för stort allvar? De ”vet” vad som fungerar och inte fungerar. Men vet de verkligen det? Det är kanske dags att utmana ”sanningar” och testa själv. Ta del av resonemanget kring detta.
Takeaways
Till sist hittar Niklas och Thomas tillbaka dit vi började – till Social Media Marketing World. Niklas avslutar programmet med att ge oss några takeaways.
Se Niklas intervjuer med branschkändisar
Under vårt samtal lovar Niklas att ladda upp på YouTube 18 intervjuer han gjort med Brian Clark med flera. Men efter vårt samtal har han tänkt om.
I stället för att ge YouTube all data om dig, har han lagt 18 intervjuer bakom ett registreringsformulär. Helt rätt! 🙂 Jag har redan givit honom mitt namn och min epostadress och får inom kort en länk till alla filmer. Gör du det med! Gå till niklasmyhr.com/smworld.
Länkar till sådant som nämns i podden
- Besök Joe Pulizzis webbplats
- Läs vad Brian Clark har skrivit
- Om bushmen och storytelling
- Gutenbergska parentesen förklarad av Jeff Jarvis på Webbdagarna i Göteborg 2014
- Wikipedia förklarar growth hacking
- Mitch Joel och Mark Schaefer diskuterar för- och nackdelar med innehåll på ”rented land”
- Detta är permission marketing
- De 95 teserna i Cluetrain manifesto
- Värdeavbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation
- Du har väl kollat in Konzilo?
- Intervjun med Per Torberger är ett av de mest lyssnade avsnitten av Kntnt Radio.
- Skriv inte för att bli läst: Skriv för affärsnytta.
- Intervju med Erik Modig (om bland annat skrikiga loggor)
- Erik Modigs frukostföredrag
- Intervju med Joe Pulizzi i Kntnt Radio
- Joe Pulizzis föredrag i Götebrog 2014
- Intervju med Christian Rudolf om bl.a. popups
- Kolla in Niklas Myhrs sajt
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Farben © Kevin Symonds (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »