45 minuter bara om inbound. Först en rapport från Hubspots enorma konferens Inbound. Sen ställer vi frågan om Hubspot har råd med inbound marketing. Har du? Sist beskriver vi ett bättre sätt att göra inbound: Demand Marketing.
45 minuter bara om inbound. Först en rapport från Hubspots enorma konferens Inbound. Sen ställer vi frågan om Hubspot har råd med inbound marketing. Har du? Sist beskriver vi ett bättre sätt att göra inbound: Demand Marketing. Lyssna på avsnitt 150 av Kntnt Radio!
Tre veckor efter content marketing-fantasternas årliga högtid – Content Marketing World – var det dags för Hubspot-groupies och inbound marketing-älskares dito: Hubspots årliga mastodontkonferens Inbound.
Precis som för tre veckor sedan var USA-korrespondent Mattias Brännholm på plats. I detta avsnitt av Kntnt Radio berättar han hur det var. Han delar med sig av sina tre take aways. Och han tipsar om vilken av de två konferenser du bör åka på.
Har Hubspot råd med inbound marketing? Har du?
Vi uppmärksammar också Louis Gudemas artikel: Can HubSpot afford to do marketing anymore? Can you?
Hubspot hävdar att ”inbound marketing has been the most effective marketing method for doing business online”. Som bevis anför de sin egen customer acquisition cost (CAC). Men hur är det egentligen med den? Louis Gudema visar att Hubspots CAC har ökat med mer än 130% under de senaste åren. Han ifrågasätter om de har råd med inbound marketing. Om de inte har råd med sin egen metod: Har du?
Mark Schafer uppmärksammade Louis Gudemas artikel och kommenterade den i en egen artikel. Han ser Hubspots skenande kostnad för nya kunder som bevis på content shock. Stämmer det?
Demand Marketing – ett bättre alternativ
Problemet med inbound marketing är att det är alldeles för lite inbound och leder till alldeles för många okvalificerade ledas. Vi avslutar avsnittet av Kntnt Radio med att prata om en bättre metod som vi kallar Demand Marketing.
Artiklar att läsa och poddar att lyssna på
- Louis Gudemas artikel Can HubSpot afford to do inbound marketing any more? Can you?
- Mark Schaefers artikel Can you afford to do inbound marketing
- Kntnt Radio 74: Content shock – sanning eller myt
- Kntnt Radio 95: Thought leadership utan kommersiell insikt är strunt
- Thomas artikel Inbound marketing är inte inbound
- Thomas artikel Inbound marketing ≈ content + automation
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Raindrops and Roses © Barefoot McCoy (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »