Foto: Mattias Brännholm

Rapport från Hubspots Inbound 2017 och mycket mer om inbound marketing

45 minuter bara om inbound. Först en rapport från Hubspots enorma konferens Inbound. Sen ställer vi frågan om Hubspot har råd med inbound marketing. Har du? Sist beskriver vi ett bättre sätt att göra inbound: Demand Marketing.

Pia Tegborg
5 oktober 2017

45 minu­ter bara om inbound. Först en rap­port från Hubspots enor­ma kon­fe­rens Inbound. Sen stäl­ler vi frå­gan om Hubspot har råd med inbound mar­ke­ting. Har du? Sist beskri­ver vi ett bätt­re sätt att göra inbound: Demand Mar­ke­ting. Lyss­na på avsnitt 150 av Knt­nt Radio!

Tre vec­kor efter con­tent mar­ke­ting-fan­tas­ter­nas årli­ga hög­tid – Con­tent Mar­ke­ting World – var det dags för Hubspot-grou­pi­es och inbound mar­ke­ting-äls­ka­res dito: Hubspots årli­ga mas­to­dont­kon­fe­rens Inbound.

Pre­cis som för tre vec­kor sedan var USA-kor­re­spon­dent Mat­ti­as Bränn­holm på plats. I det­ta avsnitt av Knt­nt Radio berät­tar han hur det var. Han delar med sig av sina tre take aways. Och han tip­sar om vil­ken av de två kon­fe­ren­ser du bör åka på.

Har Hubspot råd med inbound marketing? Har du?

Vi upp­märk­sam­mar ock­så Lou­is Gude­mas arti­kel: Can HubSpot afford to do mar­ke­ting any­mo­re? Can you?

Hubspot häv­dar att ”inbound mar­ke­ting has been the most effecti­ve mar­ke­ting met­hod for doing busi­ness onli­ne”. Som bevis anför de sin egen custo­mer acqui­si­tion cost (CAC). Men hur är det egent­li­gen med den? Lou­is Gude­ma visar att Hubspots CAC har ökat med mer än 130% under de senas­te åren. Han ifrå­ga­sät­ter om de har råd med inbound mar­ke­ting. Om de inte har råd med sin egen metod: Har du?

Mark Scha­fer upp­märk­sam­ma­de Lou­is Gude­mas arti­kel och kom­men­te­ra­de den i en egen arti­kel. Han ser Hubspots ske­nan­de kost­nad för nya kun­der som bevis på con­tent shock. Stäm­mer det?

Demand Marketing – ett bättre alternativ

Pro­ble­met med inbound mar­ke­ting är att det är all­de­les för lite inbound och leder till all­de­les för många okva­li­fi­ce­ra­de ledas. Vi avslu­tar avsnit­tet av Knt­nt Radio med att pra­ta om en bätt­re metod som vi kal­lar Demand Mar­ke­ting.

Artiklar att läsa och poddar att lyssna på

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Rain­drops and Roses © Bare­foot McCoy (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »