2 500 marknadsförare. Så många är vi som har tagit oss till Content Marketing World 2014 – konferensen för alla som jobbar med content marketing. Majoriteten kommer från företag som använder content marketing i sin marknadskommunikation. Men det finns förstås också folk från den andra sidan – byråer och programföretag. Och så finns Pia och jag här. Vi är här här för att se och lära och dela med oss av till dig som inte kunde vara här. Så läs vidare om du vill veta mer!
2 500 marknadsförare. Så många är vi som har tagit oss till Content Marketing World 2014 – konferensen för alla som jobbar med content marketing. Majoriteten kommer från företag som använder content marketing i sin marknadskommunikation. Men det finns förstås också folk från den andra sidan – byråer och programföretag. Och så finns Pia och jag här. Vi är här här för att se och lära och dela med oss till dig som inte kunde vara här. Så läs vidare om du vill veta mer!
Okristligt tidigt
Jag vaknar av klockradions surrande. Jag stirrar på de röda siffror som säger 05.30. Egentligen alldeles för tidigt på en söndag.
Jag tystar klockradion, smyger upp, och tar en snabb dusch. Klär mig, äter frukost och går ut till den väntande taxin. Efter en kort omväg förbi Pia anländer vi till Landvetter klockan 06.55.
Vi är på väg till Content Marketing World 2014 som hålls i Cleveland i Ohio. Om du känner dig osäker på USA:s geografi så kan jag berätta att Cleveland ligger mellan Chicago och Boston vid stranden till en av de Stora Sjöarna. Stan är stor som Göteborg. Och är hemvisten för Joe Pulizzi och Content Marketing Institute (CMI) som arrangerar konferensen.
Content Marketing World
Content Marketing World hålls för fjärde året i rad. Och har på den korta tiden vuxit från 600 deltagare till 2 500. Över 50 nationaliteter är representerade.
Själva konferensen pågår tisdag och onsdag. Men för den som vill ha mer erbjuds också workshops, både på måndag och torsdag. Vi ska vara med på en workshop på måndag, och det är därför vi har gått upp okristligt tidigt denna söndag.
Content marketings förlovade stad
Efter 17 timmars resa, två byten, språngmarsch till nästa flyg och anmält förlorat bagage, kunde Pia och jag äntligen gå igenom hotellets revolverdörr. Klockan är då midnatt hemma i Sverige. Och vi borde vara trötta. Men det är vi inte. Vi är ju i Cleveland – content marketings förlovade stad. Och om en timme ska vi träffa Joe Pulizzi, Robert Rose och andra tidigt anlända deltagare på baren Urban Farmer. Men först lite mat.
Urban Farmer
Kvällen på Urban Farmer var lyckad. Inte så mycket folk. Högst ett femtiotal. Men de som var där var desto mer intressanta. Till exempel Andrew Davis. Jag måste erkänna att jag inte visste vem han var. Det var nog bra. Jag hade inte varit lika avslappnad och naturlig om jag vetat att jag småpratade med en ”kändis”.
Vi träffade också helt okända men lika intressanta personer. Som Richard de Booij från Amsterdam. Och Joakim Ditlev från Köpenhamn. Den senare är en av två författare till den första boken på danska om content marketing. Alltid roligt att träffas och ”snacka” – författarkollegor mellan. 🙂
This Old Marketing
Kvällens höjdpunkt var förstår inspelningen av avsnitt 43 av PNR This Old Marketing – podden med Joe Pulizzi och Robert Rose. Det blev ett (för dem) kort avsnitt, för som Joe Pulizzi säger i slutet, ingen lyssnade längre. En bar är inte bästa stället att spela in en podd.
Sales Enablement
Nästa dag var det dags för registrering. Och sen för workshop. Pia och jag hade anmält oss till samma: Sales Enablement (Making Content Work for the Sales Force) som leddes av Ardath Albee. Vi var runt 50 personer från hela jorden: Vietnam, Sydafrika, Columbia, Brasilien, Storbritannien, Sverige och förstås USA. Än mer intressant var att se så många kända varumärken närvarande: SAP. RedHat, Dell, IKEA, Sandvik med flera.
In vino spiritas
Den som inte vill åka till Cleveland kan se hela konferensen inspelad . Ändå väljer 2 500 personer att åka hit. För att träffas. Och visst träffar man många, växlar ord och visitkort. Men det verkliga nätverkandet, det som ger en vänner för livet, händer utanför konferensen. På pubar och barer. Egentligen är det dumt. Men det är så det fungerar. Med salongsberusning som ursäkt tillåter vi oss alla att släppa prestige och annat dumt som hämmar oss. Vi blir du och bror/syster med varandra. Och bekantskaper knyts.
Vad jag försöker säga är att nattlivet under en konferens är professionellt minst lika värdefullt som självaste konferensen. Men det förutsätter att de flesta samlas på samma ställe. Och hur får man 2 500 marknadsförare att göra det? Jo genom att ha schemalagda aktiviteter varje kväll. Och det har Content Marketing World.
Ohio City Pub Crawl
Så efter en dags workshop och ett snabbt stopp på hotellet klev Pia och jag på en av alla bussar som gick i skytteltrafik mellan hotellen i Cleveland och förorten Ohio City där Skywords bjöd på Pub Crawl. Mat och två glas ingick.
Det blev en trevlig och lyckad kväll, med flera nya bekantskaper: CJ och DJ från USA:s största kökstillverkare i Viginia, Cassio Politi från Brasilien som utvecklar en webbaserad tjänst för content marketing, holländaren Bert van Loomer som är en av talarna, och många fler.
To be continued…
Detta var den första av tre rapporter från Content Marketing World 2014. Missa inte morgondagens rapport om den första dagen på konferensen.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »