Inför Content Marketing World 2014

2 500 marknadsförare. Så många är vi som har tagit oss till Content Marketing World 2014 – konferensen för alla som jobbar med content marketing. Majoriteten kommer från företag som använder content marketing i sin marknadskommunikation. Men det finns förstås också folk från den andra sidan – byråer och programföretag. Och så finns Pia och jag här. Vi är här här för att se och lära och dela med oss av till dig som inte kunde vara här. Så läs vidare om du vill veta mer!

Thomas Barregren
10 september 2014

2 500 mark­nads­fö­ra­re. Så många är vi som har tagit oss till Con­tent Mar­ke­ting World 2014 – kon­fe­ren­sen för alla som job­bar med con­tent mar­ke­ting. Majo­ri­te­ten kom­mer från före­tag som använ­der con­tent mar­ke­ting i sin mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Men det finns för­stås ock­så folk från den and­ra sidan – byrå­er och pro­gram­fö­re­tag. Och så finns Pia och jag här. Vi är här här för att se och lära och dela med oss till dig som inte kun­de vara här. Så läs vida­re om du vill veta mer!

Okristligt tidigt

Jag vak­nar av klock­ra­di­ons sur­ran­de. Jag stir­rar på de röda siff­ror som säger 05.30. Egent­li­gen all­de­les för tidigt på en söndag.

Jag tys­tar klock­ra­di­on, smy­ger upp, och tar en snabb dusch. Klär mig, äter fru­kost och går ut till den vän­tan­de tax­in. Efter en kort omväg för­bi Pia anlän­der vi till Land­vet­ter kloc­kan 06.55.

Vi är på väg till Con­tent Mar­ke­ting World 2014 som hålls i Cle­ve­land i Ohio. Om du kän­ner dig osä­ker på USA:s geo­gra­fi så kan jag berät­ta att Cle­ve­land lig­ger mel­lan Chi­ca­go och Boston vid stran­den till en av de Sto­ra Sjö­ar­na. Stan är stor som Göte­borg. Och är hem­vis­ten för Joe Puliz­zi och Con­tent Mar­ke­ting Insti­tu­te (CMI) som arran­ge­rar konferensen.

Content Marketing World

Con­tent Mar­ke­ting World hålls för fjär­de året i rad. Och har på den kor­ta tiden vux­it från 600 del­ta­ga­re till 2 500. Över 50 natio­na­li­te­ter är representerade.

Själ­va kon­fe­ren­sen pågår tis­dag och ons­dag. Men för den som vill ha mer erbjuds ock­så works­hops, både på mån­dag och tors­dag. Vi ska vara med på en works­hop på mån­dag, och det är där­för vi har gått upp okrist­ligt tidigt den­na söndag.

Content marketings förlovade stad

Efter 17 tim­mars resa, två byten, språng­marsch till näs­ta flyg och anmält för­lo­rat bagage, kun­de Pia och jag änt­li­gen gå ige­nom hotel­lets revol­ver­dörr. Kloc­kan är då mid­natt hem­ma i Sve­ri­ge. Och vi bor­de vara tröt­ta. Men det är vi inte. Vi är ju i Cle­ve­land – con­tent mar­ke­tings för­lo­va­de stad. Och om en tim­me ska vi träf­fa Joe Puliz­zi, Robert Rose och and­ra tidigt anlän­da del­ta­ga­re på baren Urban Far­mer. Men först lite mat.

Urban Farmer

Kväl­len på Urban Far­mer var lyc­kad. Inte så myc­ket folk. Högst ett fem­ti­o­tal. Men de som var där var desto mer intres­san­ta. Till exem­pel Andrew Davis. Jag mås­te erkän­na att jag inte viss­te vem han var. Det var nog bra. Jag hade inte varit lika avslapp­nad och natur­lig om jag vetat att jag småpra­ta­de med en ”kän­dis”.

Vi träf­fa­de ock­så helt okän­da men lika intres­san­ta per­so­ner. Som Richard de Boo­ij från Ams­ter­dam. Och Joa­kim Dit­lev från Köpen­hamn. Den sena­re är en av två för­fat­ta­re till den förs­ta boken på dans­ka om con­tent mar­ke­ting. All­tid roligt att träf­fas och ”snac­ka” – för­fat­tar­kol­le­gor mellan. 🙂

This Old Marketing

Kväl­lens höjd­punkt var för­står inspel­ning­en av avsnitt 43 av PNR This Old Mar­ke­ting – pod­den med Joe Puliz­zi och Robert Rose. Det blev ett (för dem) kort avsnitt, för som Joe Puliz­zi säger i slu­tet, ing­en lyss­na­de läng­re. En bar är inte bäs­ta stäl­let att spe­la in en podd.

Sales Enablement

Näs­ta dag var det dags för regi­stre­ring. Och sen för works­hop. Pia och jag hade anmält oss till sam­ma: Sales Enable­ment (Making Con­tent Work for the Sales For­ce) som led­des av Ardath Albee. Vi var runt 50 per­so­ner från hela jor­den: Viet­nam, Syd­af­ri­ka, Colum­bia, Bra­si­li­en, Stor­bri­tan­ni­en, Sve­ri­ge och för­stås USA. Än mer intres­sant var att se så många kän­da varu­mär­ken när­va­ran­de: SAP. Red­Hat, Dell, IKEA, Sand­vik med flera.

In vino spiritas

Den som inte vill åka till Cle­ve­land kan se hela kon­fe­ren­sen inspe­lad . Ändå väl­jer 2 500 per­so­ner att åka hit. För att träf­fas. Och visst träf­far man många, väx­lar ord och visit­kort. Men det verk­li­ga nät­ver­kan­det, det som ger en vän­ner för livet, hän­der utan­för kon­fe­ren­sen. På pubar och barer. Egent­li­gen är det dumt. Men det är så det fun­ge­rar. Med salongs­be­rus­ning som ursäkt tillå­ter vi oss alla att släp­pa pre­stige och annat dumt som häm­mar oss. Vi blir du och bror/​syster med varand­ra. Och bekant­ska­per knyts.

Vad jag för­sö­ker säga är att natt­li­vet under en kon­fe­rens är pro­fes­sio­nellt minst lika vär­de­fullt som själ­vas­te kon­fe­ren­sen. Men det för­ut­sät­ter att de fles­ta sam­las på sam­ma stäl­le. Och hur får man 2 500 mark­nads­fö­ra­re att göra det? Jo genom att ha sche­ma­lag­da akti­vi­te­ter var­je kväll. Och det har Con­tent Mar­ke­ting World.

Ohio City Pub Crawl

Så efter en dags works­hop och ett snabbt stopp på hotel­let klev Pia och jag på en av alla bus­sar som gick i skyt­tel­tra­fik mel­lan hotel­len i Cle­ve­land och för­or­ten Ohio City där Sky­words bjöd på Pub Crawl. Mat och två glas ingick.

Det blev en trev­lig och lyc­kad kväll, med fle­ra nya bekant­ska­per: CJ och DJ från USA:s störs­ta köks­till­ver­ka­re i Vigi­nia, Cas­sio Poli­ti från Bra­si­li­en som utveck­lar en web­ba­se­rad tjänst för con­tent mar­ke­ting, hol­län­da­ren Bert van Loo­mer som är en av talar­na, och många fler.

To be continued…

Det­ta var den förs­ta av tre rap­por­ter från Con­tent Mar­ke­ting World 2014. Mis­sa inte mor­gon­da­gens rap­port om den förs­ta dagen på konferensen.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »