Nya regler på spelmarknaden påverkar dig som jobbar med marknadsföring. Advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson reder ut regleringens innebörd och de möjligheter som öppnar sig när den nya lagen inom kort blir verklighet. Läs nu!
I juni antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som möjliggör öppnare konkurrens på spelmarknaden med sunda och säkra spelverksamheter som säkerställer skyddet för konsumenterna. På marknadsföringsfronten kan den nya regleringen innebära en del förändringar som är högst relevant för marknadsförare av spel att uppmärksamma.
Varför krävs en ny reglering?
I takt med att den svenska marknaden för spel förändras måste lagstiftningen moderniseras för att spegla dess utveckling. Den befintliga regleringen tillkom under en tid då allt spel var fysiskt och har således inte anpassats till den digitala utvecklingen som bidragit till en kraftig ökning av onlinebaserade spel. Även om den svenska spelmarknaden varit monopoliserad har den i praktiken varit konkurrensutsatt av utländska spelaktörer.
Vad innebär den nya spelregleringen?
Den nya regleringen är baserad på ett licensieringssystem för beviljande av tillstånd att bedriva spelverksamhet i Sverige. Konkurrensen kommer att öppnas då regleringen vill göra det möjligt för alla spelbolag att söka licens för att verka på den svenska spelmarknaden.
Av den nya spellagen följer ett förbud mot spelreklam för de verksamheter som inte beviljats licens enligt den nya spelregleringens licensieringssystem. Vidare anges att licenshavarnas ansvar att följa svensk marknadsföringsrätt bör gälla oavsett om andra regler gäller för marknadsföring i det land från vilket till exempel tv-reklam sänds. Om licenshavaren inte följer marknadsföringsreglerna bör spelmyndigheten ha möjlighet att väga in detta vid exempelvis prövningen av en förnyad licens.
Spelregleringens tillämpningsområde
Den nya spellagen kommer tillämpas på spel som tillhandahållsi Sverige. Onlinespel som inte riktas till den svenska marknaden kommer inte anses tillhandahållna i Sverige och omfattas således inte av lagen. Med ”spel” avses riskfyllt spel om pengar och vinster med värde av pengar, vilket även omfattar vinster som inte utgör monetära medel, det vill säga även varor. I spelet ska möjligheten att nå vinst vara avhängig av omständigheter som den individuella spelaren inte på något sätt kan förutse eller kontrollera, det vill säga ett slumpmoment.
Även de som innehar eller tillverkar viss spelutrustning ska ha licens liksom de som tillverkar, tillhandahåller, installerar eller ändrar programvara för spel i samband med onlinespel.
Den nya spellagen kommer att träffa alla former av spel, med undantag för exempelvis förströelse‑, sällskaps- och datorspel. Skicklighetsspel som biljard, tävlingsbridge och schack eller när insatser och vinst är obetydliga eller där spelen försiggår under privata former med låga insatser och som inte har en organiserad eller professionell prägel faller däremot, i likhet med vad som gäller idag, helt utanför spellagens tillämpningsområde.
För reklamtävlingar, d.v.s. arrangemang innehållandes något slags inslag av prestation, innebär den nya spelregleringen därför inte några egentliga förändringar. Sådana åtgärder kommer följaktligen inte heller fortsättningsvis kräva någon licens eftersom dessa faller utanför den nya spellagens tillämpningsområde. Precis som ovan måste alla typer av reklam- eller pristävlingar alltjämt iaktta marknadsföringslagens krav (se vidare nedan).
En stor nyhet är dock att reklamlotterier, som idag är förbjudna, och andra lotterier som anordnas utan krav på insatser inte omfattas av licensplikt. I sociala medier är det allt vanligare att företag och privatpersoner uppmanar besökare att delta i olika aktiviteter, t.ex. att ”gilla” något eller ”dela” något med sina vänner.
Genom att göra detta deltar man sedan i någon form av utlottning där man kan vinna biljetter, pengar eller varor, i de allra flesta fall till ett mindre värde. Dessa arrangemang avgörs oftast med slumpens hjälp, exempelvis genom att man lottar fram vinnaren bland de som ”gillat” eller ”delat”. Som huvudregel kommer alltså sådana här spel principiellt sett vara tillåtna.
Reklamlotterier och reklamtävlingar
Historiskt sett har lagstiftaren ansett att även reklam- och gratislotterier i viss mån föranleder en sorts insats, även om denna inte sker i form av pengar, utan t.ex. i form av porto eller tidsutdräkt, och omfattas för närvarande av lotteribegreppet i den nuvarande Lotterilagen. I takt med digitaliseringens framväxt, framförallt genom sociala medier, har förutsättningarna för deltagande ändrats.
En reklamtävling via sociala medier kräver oftast inte mer än att deltagaren ”gillar” och ”delar” det aktuella inlägget med sina vänner för att medverka i en utlottning av varor eller tjänster. Lagstiftaren anser att det i dessa situationer, liksom i andra fall då man inte betalat någon insats för sitt deltagande, inte föreligger något särskilt behov av skydd. Spelaren riskerar inte att förlora något, och det finns ett grundläggande konsumentskydd genom att arrangemang och tävlingar av detta slag omfattas av marknadsföringslagstiftningen.
Spellagen ger därför marknadsförare av reklamlotterier nya möjligheter eftersom dessa i många fall inte kommer att omfattas av licensplikt. Detta innebär dock inte att det är fritt fram för att utforma reklamlotterier hursomhelst, utan arrangemangen måste likväl förutom marknadsföringslagens krav iaktta spellagens bestämmelser, som kräver att marknadsföringen av spel till konsumenter ska iaktta måttfullhet (se vidare nedan).
Marknadsföringslagen ställer i sin tur krav på att all väsentlig information tydligt ska lämnas i samband med marknadsföringsåtgärden. Med detta menas till exempel tydlig information om villkoren för att delta i tävlingen, information om prisets/prisernas egenskaper och värde samt information om tidsgränser och andra begränsningar för att kunna delta. Reklamen som lotterier ingår i måste även vara korrekt i och för sig.
Förutom regleringen i spellagen och marknadsföringslagen måste också särskilda krav för reglerade produkter, såsom alkohol och tobak beaktas, vilka exempelvis inte får utgöra priser.
Måttfullhet vid marknadsföring av spel
I samband med alla former av spel ställs ett grundläggande krav om måttfullhet vid marknadsföring av spel till konsumenter. Av förarbeten till lagen framgår det att sådan måttfullhetsbedömning vid marknadsföring av spel till konsumenter ska ta hänsyn till ett antal kriterier.
Vid bedömningen av om marknadsföringen är måttfull ska särskilt beaktas att marknadsföringen:
(i) på ett korrekt och balanserat sätt presenterar chanserna att vinna så att de inte skapar intrycket av att chanserna att vinna är större än de faktiskt är
(ii) inte förmedlar bilden av spel som socialt attraktivt;
(iii) inte riktar sig särskilt till barn eller ungdomar som inte har fyllt 18 år
(iv) inte använda välkända personer där det antyds att deltagande i spel har bidragit till dennes framgång;
(v) inte förmedlar intrycket av att deltagande i spel är en lösning på ekonomiska problem eller kan förbättra spelarens sociala ställning; och
(vi) inte förmedlar bilden av att ett erbjudande om spel är gratis, fritt eller liknande om så inte är fallet.
Marknadsföring som strider mot kraven om måttfullhet enligt ovan är otillbörlig och fattas av sanktioner enligt Marknadsföringslagen.
Lagstiftaren har funnit att det är tillräckligt att endast inkludera en grundläggande bestämmelse om måttfullhet i den nya spelregleringen. Därmed har regeringen avstått från att tydliggöra vad som avses med måttfullhet vid marknadsföring och spel, för att istället låta frågan avgöras genom praxis. Regeringen anser att det är nödvändigt att i detta avseende behålla ett visst mått av flexibilitet för att kunna möta en snabbt utvecklande spelmarknad.
Vad som bedöms vara måttfull marknadsföring av spel är därmed ej fastställt eller exemplifierat i spellagen, men viss ledning torde kunna hämtas från kriterierna som framgår av förarbetet (se ovan).
Enligt spellagen framgår endast att marknadsföring av spel till konsument inte får riktas särskilt till personer som är under 18 år. Förbudet omfattar såväl marknadsföring som avsiktligen riktats till barn och ungdomar som marknadsföring som genom sin utformning gör att det kan antas att barn och ungdomar särskilt lägger märke till och kan påverkas av den.
Förbud mot direktreklam till vissa spelare
Regeringen anser att det finns ett behov av att skydda enskilda personer med spelproblem från direktreklam. Därmed har det slagits fast att marknadsföring av spel inte får riktas direkt till en spelare som har stängts av från spel av licenshavaren eller stängt av sig på egen begäran (i ett särskilt register). Licenshavare får endast rikta marknadsföring direkt till en spelare som sagt upp sitt spelkonto hos licenshavaren om spelaren i samband med uppsägningen aktivt godkänt det.
Förbudet om att sända direktreklam till spelare som stängts av kommer först och främst träffa den direktmarknadsföring som exempelvis skickas via e‑post, men bör även inbegripa olika former av remarketing och beteendestyrd marknadsföring (se tidigare artikel om beteendestyrd marknadsföring).
För närvarande är det inte helt klart i vilken utsträckning detta förbud kommer träffa licensfria spel såsom reklamlotterier, men i princip torde den som anordnar ett reklamlotteri i likhet med licenshavare behöva respektera aktuella regler.
Bevakning av vägledningar och praxis
Marknadsförare inom spel bör kontinuerligt hålla sig uppdaterad på den praxis och de vägledningar som tillkommer efter det att lagen trätt i kraft. Ett snedsteg i en spelverksamhets marknadsföring kan eventuellt påverka möjligheterna till fortsatt licens att bedriva spelverksamhet.
Medförfattare till denna artikel är Gunilla Karlsson, biträdande jurist Wistrands Advokatbyrå.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »