Åsa Melin Mandre – känd från Cisions podcast Passion för kommunikation – gästar Kntnt Radio. Vi pratar om podcast för marknadsföring. Lyssna nu!
Funderar du på att starta en podcast för ditt företag? Då ska du lyssna på avsnitt 98 av Kntnt Radio. Veckans gäst är Åsa Melin Mandre som bland annat är programledare för Passion för kommunikation – Cisions succépodd. Blandat med mycket skratt får du insikter och åsikter, råd och tips, inspiration och exempel om poddande i marknadsföring. Lyssna nu!
En hyllning till podden
Detta avsnitt är en hyllning till podcasten. Det blir så med tre podd-entusiaster i samma rum. 😉 Det gör inte avsnittet mindre intressant för dig som vill veta mer om hur du kan nyttja podden för marknadsföring.
Vi pratar om varför podden fungerar så bra, och snuddar vid den eviga frågan om mätning. Vi frågar oss om det finns skillnader mellan B2C- och B2B-poddar. Vad är Åsas erfarenhet? Lyssna så får du veta.
Podcastens styrkor (och en svaghet)
När det gäller att skapa långa relationer, bygga förtroende och leverera riktigt nördigt innehåll så sitter podden som en smäck, menar Åsa. Men var på köparens beslutsresa fungerar den bäst?
Men det finns också svagheter. Åtminstone en. Lyssna så får du veta vad.
Ett tacksamt format
Nämn en annan kanal där du kan prata till din målgrupp en hel timme utan att bli avbruten. Det går inte. Det är en av många anledningar till att podden är ett tacksamt format. Det finns fler:
- Du är i din målgrupps huvud
- Alla får prata till punkt
- Det är inte så tillrättalagt
- Våga prata utan virala konsekvenser
Det sista kanske låter lite konstigt. Hör Åsa förklara i veckans avsnitt.
Återanvänd innehåll i podden
Var smart: Återanvänd innehåll i podden. Åsa ger bra exempel på hur det fungerar. Samtidigt får vi på Kntnt oss en känga. Missa inte det!
Hur många lyssnare?
Varför är det så svårt att få vettiga lyssnarsiffror? Thomas ger den tekniska förklaringen.
Kom igång med egen podd
Åsa berättar steg för steg vad du behöver göra för att komma igång med din egen podd. dessutom får du veta lite hur vi jobbar.
Ljudkvalitet, utrustning och optimal längd
Vi avslutar avsnittet med att prata ljudkvalitet och utrustning för att podda. Vi tar också upp den eviga frågan: Vad är optimal längd för ett poddavsnitt. Kanske inte det du tror.
Mer för den intresserade
Om du inte har fått nog efter dryg en timme så kan du också lyssna på dessa poddar:
- Passion för kommunikation – Cisions podcast som Åsa är programledare för.
- PR Häxan – företagspodd från Åsas PR-byrå Greenhill Relations. Missa inte poddskolan i sex avsnitt.
- Kntnt åsikt – podden där Thomas kommenterar aktuella och brännande ämnen.
- Kntnt peptalk – podden där Gabriella Myrén reflekterar i korta krönikor över kommunikatörens vardag och möjligheter.
- Six Pixels of Separation – Thomas favoritpodcast
Missa inte heller Åsas artikel i Kntnt Magasine: 9 steg: Så här gör du en företagspodd.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Stay the Course © Semme Automatic (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »