Alex Beauchamp från Airbnb var huvudtalare på Marknaschefsdagarna på Meg men dök inte upp. Läs den osannolika historien.
Alex Beauchamp är en av huvudtalarna vid Meg och Marknadschefsdagarna 2015. Men när British Airways flight BA0792 satte ned landningshjulen på Landvetter igår kväll var hon inte med på flyget.
Airbnb
Historien börjar i somras då PeO Axelsson, grundare och vd av nätverket Marknadschefern, kontaktade Kntnt med frågan om vi kan ordna en internationell huvudtalare till Marknadschefsdagarna, helst kvinna, och gärna inom content marketing.
Den första idén som slog Pia var Airbnb, som förmedlar ”hotellnätter” mellan privatpersoner.
Det är ingen obetydlig verksamhet. De har fler rum att hyra ut än världens största hotellkedjor inklusive Hilton, InterContinental och Marriott. Och de är värderade till smått otroliga 167 miljarder kronor. Det är 4–5 gånger så mycket som Spotify. Dessutom blev de 2014 utnämnda till Company of the Year av magasinet Inc. Men framför allt gör de makalös content marketing.
Lättare att bryta sig in i Fort Knox
Pia ringde Airbnbs huvudkontor i San Francisco för att fråga om någon kunde komma till Marknadschefsdagarna/Meg och berätta om Airbnbs content marketing. Men det blev stopp redan i växeln.
– Det är lättare att bryta sig in i Fort Knox än att ta sig förbi Airbnbs växel, säger Pia.
Men Pia är inte känd för att ge upp så lätt. Hon skakade fram namn och direktnummer till olika personer inom Airbnb och lyckas på det sättet nästla sig fram till Alexandra Dimiziani i London. Hon är marknadschef för Europa, Mellanöstern och Afrika. Och hon satte Pia i direktförbindelse med Alex Beauchamp, som i egenskap av Global Head of Content Marketing and Sociala Media är den högste ansvariga inom Airbnb när det gäller innehållsmarknadsföring och aktiviteter i sociala medier.
Besked
Alex Beauchamp var positiv. Men definitivt besked dröjde.
Men så kom det. Alex Beauchamp kommer gärna till Göteborg. Yes! Flygbiljetten bokades. Likaså taxi som skulle köra henne till hennes boende – naturligtvis bokat via Airbnb.
Flight BA0792
Klockan 19:15, en halvtimme försenad, landar British Airways flight BA0792 på Landvetter flygplats utanför Göteborg. När Pia en stund senare kontaktar taxibolaget för att säkerställa att Alex sitter i taxin så får hon veta att Alex Beauchamp inte var med planet.
Vad har hänt? Missade hon transfern i London? Med nästan två timmars marginal så borde hon inte ha gjort det. British Airways har stängt för dagen så det går inte att kolla om hon är med på något annat flyg.
Pia ringer Alex Beauchamps mobiltelefon. Inget svar. Skickar SMS. Ingen respons. Försöker direktmeddelande på Twitter. Samma resultat. Var är människan?
Desperata kontaktförsök
I San Francisco är klockan ännu inte tre på eftermiddagen, så Pia ringer dit. Kommer hon förbi växeln? Nej.
Återstår bara att desperat ställa en fråga på Twitter, till @Airbnb, @AirbnbHelp och @alexthegirl.
”Alex is no longer with Airbnb”
En timme senare kom beskedet. Hon jobbar inte längre hos dem. Bara så där. Pia förklarar att 400 personer (det är så många som ryms i salen) kommer vilja veta varför.
Inget svar.
Kan någon annan?
Pia frågar om de har någon annan som kan komma. Någon från Skandinavien skulle ju hinna. Två timmar efter första tweeten kom besked att det inte går att ordna.
Sista livstecknen
Enligt Airbnb ska Alex Beauchamp ha kontaktat Pia och avbokat. Men någon sådan kontakt har inte tagits.
Det sista livstecknet från Alex Beauchamp kom för bara några dagar sedan. Då skickade hon sina PayPal-uppgifter för att vi ska betala för hennes medverkan.
Vad har hänt?
I natt, när Pia och jag desperat spånade på lösningar och kontaktade andra intressanta talare, så pratade vi också om vad som kan ha hänt. Hade vi blivit lurade från början? Nej. Har hon helt nära inpå fått sparken och dragit sig undan för att slicka såren? Kanske. Vi vet inte. Vi vet bara att Airbnb har lovat att hon ska kontakta oss och förklara.
Nu på morgonen har jag varit runt på Alex Beauchamps alla konton i sociala medier. Överallt står hon fortfarande som Global Head of Content Marketing at Airbnb.
Den enda ledtråden är en bild på Instagram. Bilden lades upp i fredags, den 27 februari.
Meddelandet i bilden, från ”dina (inte så) hemliga beundrare”, lyder på svenska:
Käraste Alex,
Tack så mycket för allt du gör. Vi lär oss så mycket av dig och vi är vansinnigt imponerande. Vi är så lyckliga att ha dig som vår oförfärade ledare.
Mycket kärlek,
Ditt team
Spekulationer
Det låter inte som ett team som avtackar sin chef, utan ett team som gillar sin chef och står bakom henne.
Min personliga slutsats är att hon i fredags i förra veckan fortfarande var anställd och hade tänkt komma. Min gissning är att något har hänt under veckan som gör att hon hastigt har slutat och dragit sig tillbaka. Och det är därför taxichauffören igår fick stå med ogjort ärende.
UPPDATERING: Alex Dimiziani, Airbnbs europeiska marknadschef, skickade nu på förmiddagen ett mejl till Pia. Hon skriver:
Alex lämnade abrupt bolaget i fredags. […]
Detta är chockerande och jag skäms som människa och Airbnb-anställd […]
Snälla godtag min ödmjukaste ursäkt. Jag förstår att det inte hjälper dig i er nuvarande situation.
Och nu då?
Pia är superhjälte. Nu på morgonen har hon sytt ihop en helt ny fantastisk spännande programpunkt som ska passa både journalisterna från Meg och marknadsförarna på Marknadschefsdagarna. En het diskussion om det är bra eller dåligt att gränsen mellan journalistik och reklam suddas ut med content marketing, native advertising, band journalism, branded conent och liknande idéer. Deltagare är
- Brit Stakston är författare, debattör och mediestrateg.
- Erik Modig är författare, föreläsare och forskare i konsumentpsykologin och effektiv kommunikation vid Handelshögskolan i Stockholm.
- Charlotta Friborg är chefredaktör och vd på Upsala Nya Tidning
- Petra Hansson är journalist och projektledare på content byrån Just Rivista (som vi samarbetar med).
- Thomas Barregren är… tja jag.
Diskussionen kommer att modereras av Pernilla Holmgren-Larsson som är journalist och moderator.
Men Airbnb då?
Vi ska gå till botten med vad som har hänt. Vi ska också försöka övertala dem att komma och föreläsa på någon av våra frukostar i höst. Hur det går kan du höra i nästa avsnitt av vår podd.
Prenumerera på vår blogg så missar du inte nästa avsnitt och inte heller inbjudan till höstens frukostföreläsningar.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »