Vi välkomnar Johanna Stenmark tillbaka som krönikör i Kntnt Magasin. Johanna skrev för oss redan 2014 då hon var nybliven kommunikatör efter studier på Institutet för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. I dag har hon återvänt till hemstaden Umeå för att arbeta som PR-konsult på Punkt PR. Vi kommer att få läsa tio krönikor av Johanna under 2017. Den första – om personalisering – bjuder hon oss på idag. Trevlig läsning!
Innan jag kommer till dagens ämne vill jag säga att det är jätteroligt att vara tillbaka och skriva här på Kntnt Magasin. Det ger en varm känsla inombords som dessutom bidrar till den göteborgslängtan som ständigt bor i mig. Jag måste få till ett besök snart – det lovar jag – men nu till sak!
Anpassa efter individen
Så här års sätts många diskussioner och tankar i rullning. Januari är definitivt trendspaningarnas månad och det är svårt att inte uppslukas av allt som tycks och tänks. Jag kämpar inte emot utan låter mig uppslukas och ett område som – på olika sätt och i olika former – varit återkommande i mina flöden är personalisering.
Personalisering handlar om att anpassa produkt, tjänst, kommunikation och innehåll efter individen. Detta har länge varit vanligt inom e‑postmarknadsföring men nu börjar vi även se hur personalisering används på andra sätt inom organisationen, i allt från tonalitet och kanalval i kommunikationen till produktutveckling och sälj. Allt fler ser fördelarna och möjligheterna som följer med denna teknik.
Värde, värde, värde
Pontus Staunstrup har i en trendspaning för 2017 samlat 23 tips från Skandinaviens och USA:s ledande experter inom content marketing. Här får du inte bara tips och spaningar utan även en lista med inspirerande experter att hålla ett vakande öka på. I det stora hela en bra lista att beta sig igenom.
En av de medverkande, Melanie Deziel, som är konsult och föreläsare, skriver om vikten av att skapa ett innehåll som konsumenten– målgruppen – har ett reellt värde av. Och hon är inte ensam, flera av de andra tipsarna är inne på samma sak.
Den informationsmängd som din målgrupp matas med varje dag är massiv. Därför krävs det att innehåll du skapar direkt tilltalar din målgrupp, för att penetrera bruset.
Ett gediget insiktsarbete i syfte att lära känna din målgrupp, kommer att bli avgörande för om du lyckas med din kommunikation eller inte. De är också först när du gjort denna hemläxa som du kan skapa ett personligt och effektfullt innehåll. Med det menat ett innehåll som din målgrupp genuint kommer att uppskatta. Att våga tänka kvalitet före kvantitet blir också allt viktigare.
Tekniken hjälper dig att personalisera
Sara Öhman skrev i oktober ett inlägg om de kanaler vi bör hålla koll på 2017. I detta lyfte hon bland annat Messenger som en viktig kanal att nyttja. Istället för att mejla eller skapa en separat kundtjänst-chatt på din hemsida kan du här direkt bemöta dina kunder på en plattform där de redan befinner sig. Öhman skriver bland annat att Messenger möjliggör en personalisering av företags relationer med sina kunder. I inlägget lyfter hon även ett intressant exempel med hamburgerkedjan Burger King.
I ett annat blogginlägg listar Hootsuite fem sociala medie-trender 2017, där de bland annat skriver att säljavdelning och kundtjänst i allt större utsträckning integreras och bör integreras med – i det här fallet – sociala medier.
I båda ovanstående inlägg är författarna inne på området chatbots, botar och användandet av artificiell intelligens (AI) för att kommunicera mer personligt med sina kunder. AI-tekniken och botar blir allt vanligare och vi kommer med stor säkerhet (om än inte 2017) att nå ett stadie där det snarare blir regel än undantag att jobba med den här typen av teknik. Det kommer visserligen att dröja innan vi är riktigt där – men vi är helt klart på väg.
Våga ta steget
Done right, personalization enhances customers’ lives and increases engagement and loyalty by delivering messages that are tuned to and even anticipate what customers really want. […] Personalization can reduce acquisition costs by as much as 50 percent, lift revenues by 5 to 15 percent, and increase the efficiency of marketing spend by 10 to 30 percent.
Detta skriver McKinsley & Company i sin artikel Marketing’s Holy Grail: Digital personalization at scale.
De menar också att den stora framgången med personalisering kommer först när vi kan börja arbeta med det brett, stort och genom hela organisationen. Att ställa om perspektivet till att berätta vad målgruppen vill höra istället för som på traditionellt vis berätta för den vad vi vill säga kräver tålamod och långsiktighet. Det kräver resurser och att företaget vågar släppa invanda mönster och stuprör. Det är därför inte en ”quick-fix” – men det kommer att vara värt det.
Min övertygelse är att fler och fler börjar se fördelarna med personalisering under 2017. Personaliseringen kommer att bli allt mer synlig och relationen mellan företag och konsument fortsätter att förändras. Och det är en resa du varken får eller vill missa!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »