Övervinn reklamtrötthet

Forskning visar att marknadskommunikation behöver upprepas fler gånger än vad du tror för bäst effekt. Samtidigt breder reklamtröttheten ut sig. Så vad kan du göra för att nå ut med ditt budskap utan att tjata sönder din målgrupp?

Thomas Barregren
27 september 2016

Reklam­trött­het är ing­et nytt. Redan 1942 skrev direk­tör Fol­ke Bero­ni­us, dåva­ran­de annons­chef på Stock­holms-Tid­ning­en, så här i janu­a­ri num­ret av ICA:s tid­ning för ”affärs­med­hjäl­pa­re”:

Vid dis­kus­sion om reklam och annon­se­ring hör man många gång­er bland den sto­ra mas­san fab­ri­kan­ter, före­ta­ga­re och annon­sö­rer, att »folk läser inte annon­ser». Och det är nog all­de­les riktigt.

Reklam­trött­het har nog varit utbredd ända sedan mark­nads­fö­ring upp­kom som disci­plin i mit­ten av 1800-talet. Och kon­su­men­ter har ända sedan dess utveck­lat stra­te­gi­er för att und­vi­ka reklam.

Så här berät­tar direk­tör Bero­ni­us i ICA:s tidning:

Och redan som poj­ke, när man bör­ja­de kom­ma i kon­takt med famil­jens orts­tid­ning, med pro­gram­blad och kalend­rar, upp­täck­te man att av den sor­tens lek­tyr är det inte myc­ket att häm­ta. Man blev snart van att redan på långt håll kän­na igen upp­ställ­ning och utform­ning – och bör­ja­de spa­ra tid.

Intet nytt sker under solen.

Men det är inte helt sant. För även om annon­sö­rers vil­ja att folk ska läsa deras annon­ser, och folks ovil­ja att göra det, är sam­ma idag som för 75 år sedan (eller 150 år sedan), så har de tek­nis­ka för­ut­sätt­ning­ar­na förändrats.

För­änd­ring­en bör­ja­de under 1990-talet. Kost­na­den för att sän­da radio och tv sjönk, sam­ti­digt som kabeltv-nätet bygg­des ut och pri­vatra­dio tilläts. GSM gjor­de sitt intåg, och snart hade alla en mobil­te­le­fon i fic­kan. Web­ben såg dagens ljus, och strax kun­de man om kväl­lar­na höra modem bru­sa och tju­ta i var mans hem. Och kort tid där­ef­ter fick vi lära oss nya ord: blogg och soci­a­la medi­er. Res­ten är histo­ria. Två decen­ni­er sena­re, har både annon­sö­rer och folk i all­män­het många fler kana­ler att väl­ja mel­lan än för tju­go år sedan. Då var kanal­ut­bu­det begrän­sat och i stort sett sam­ma som på på direk­tör Bero­ni­us tid.

Bättre förr

Begrän­sat. Det låter som en nack­del. Men var i själ­va ver­ket en stor för­del. Åtminsto­ne för annon­sö­rer. För det inne­bar att annon­sö­rer­nas mål­grup­per var kon­cen­tre­ra­de till någ­ra få kana­ler, och då räck­te det med att köpa utrym­me i dessa.

Idag, när det finns så många fler kana­ler, är mål­grup­per­na ock­så myc­ket mer utsprid­da. Det är prak­tiskt omöj­ligt att upp­nå sam­ma räck­vidd som för bara tju­go år sedan.

Utveck­ling­en illu­stre­ras av en 13 år gam­mal stu­die av hur många reklamin­slag som krävs för att nå 80% av alla kvin­nor mel­lan 18 och 49 år i USA. Wil­lard Bishop Con­sul­tings stu­die visar att det bara kräv­des 3 inslag 1995. Fem år sena­re kräv­des hela 97 inslag.

Och det var bara för att få räck­vidd. Tyvärr räc­ker inte det. Det behövs ock­så upprepning.

Det viss­te direk­tör Bero­ni­us. Om de mest fram­gångs­ri­ka annon­sö­rer­na skri­ver han så här i ICA:s tid­ning från 1942:

Des­sa annon­sö­rer veta, att det fordras lång bear­bet­ning för att få all­män­he­ten att rea­ge­ra. De kom­ma där­för igen gång på gång med sina annonser…

Men exakt hur ofta ska man då upp­re­pa en annons för att få effekt? Och när blir det för mycket?

Forskare i luven på varandra

Reklam­fors­ka­re har läng­re trätt om hur många gång­er en per­son i genom­snitt mås­te expo­ne­ras för en annons för att få störs­ta möj­li­ga effekt på rekla­merin­ran och varumärkesattityd.

Man har varit över­ens om att erin­ran ökar med antal expo­ne­ring­ar, och att atti­ty­den för­bätt­ras till en bör­jan och sen för­säm­ras när det blir för myc­ket tjat. Men man har inte varit över­ens om hur snabbt erin­ran för­bätt­ras och när tja­tet blir irriterande.

Det finns de som menar att en gång räc­ker. Eller möj­ligt­vis två. All­ra högst tre. Des­sa kal­las mini­ma­lis­ter. Och det finns de som menar att det behövs 5, 10, ja kanske så myc­ket som 25 expo­ne­ring­ar innan max­i­mal effekt upp­nås. Des­sa kal­las repe­ti­tio­nis­ter.

Mini­ma­lis­ter och repe­ti­tio­nis­ter har länge legat i luven på varand­ra. Men nu ser det ut som att tvis­ten har avgjorts av två tys­ka fors­ka­re – Susan­ne Sch­midt och Mar­tin Eisend.

De har damm­su­git veten­skap­li­ga jour­na­ler efter artik­lar som upp­fyl­ler högt ställ­da krav. Bland annat ska de byg­ga på kon­trol­le­ra­de expe­ri­ment där minst två oli­ka fre­kven­ser för expo­ne­ring har prö­vats. De hit­ta­de tret­tio artik­lar som upp­fyll­de deras krav. Den älds­ta från 1974. Den senas­te från 2008.

Nu kan man invän­da att myc­ket har hänt sedan 1974. Det är sant. Men expe­ri­men­ten hand­lar inte om annons­for­mat eller kanal eller något annat som änd­rar sig med tiden, utan om män­ni­skors upp­fatt­nings­för­må­ga och läran­de. Något som inte har för­änd­rats under tusen­tals år.

Så vad kom de fram till? Vem hade rätt? Mini­ma­lis­ter­na eller repe­ti­tio­nis­ter­na? Gissa!

Frekvensproblem

Och vin­na­re är… repe­ti­tio­nis­ter­na! I en arti­kel pub­li­ce­rad i Jour­nal of Adver­ti­sing skri­ver fors­kar­na att deras metastu­die visar att opti­mal expo­ne­rings­fre­kvens är 10 gång­er. Med and­ra ord bör en per­son expo­ne­ras för sam­ma bud­skap 10 gång­er för max­i­mal effekt – i genomsnitt.

Och nu bör­jar det bli pro­ble­ma­tiskt. För tio expo­ne­ring­ar är inte det sam­ma som tio infö­ran­den. Inte på långa vägar!

Låt oss ta det ame­ri­kans­ka exemp­let ovan. Om det 1995 behöv­des tre reklamin­slag för att nå 80% av mål­grup­pen, så inne­bär det att det behövs 3 × 10 = 30 infö­ran­de för max­i­mal effekt. Men fem år sena­re behövs 97 × 10 = 970 infö­ran­de. Det är en ökning med mer än tre­tu­sen pro­cent på fem år.

Och det var då! Innan Face­book. Innan Twit­ter. Innan Lin­ke­dIn. Innan YouTu­be, Pin­te­rest, Instagram, Snapchat, Kik, Perisco­pe, Medium, SoundCloud, WhatsApp. Innan … (fyll i val­fri soci­alt nät­verk eller med­de­lan­de­app). Hur myc­ket som behövs idag vågar jag inte tän­ka på.

Så pro­ble­met som annon­sö­rer står inför är i grund och bot­ten ett frekvensproblem.

Idag är det myc­ket svårt att nå 80% räck­vidd. Och att nå det med tio expo­ne­ring­ar är ännu svå­ra­re, för att inte säga omöj­ligt. Och den som för­sö­ker kom­mer inte bara att se hela sin mark­nads­fö­rings­bud­get rade­rad, utan ock­så få se myc­ket nega­ti­va effek­ter på den del av mål­grup­pen som ound­vik­ligt kom­mer att expo­ne­ras för annon­sen betyd­ligt fler gång­er än opti­ma­la tio.

Finns det en lösning

Det är nu som en sli­pad säl­ja­re av system för ”inbound mar­ke­ting” eller ”mar­ke­ting auto­ma­tion” eller ”account based mar­ke­ting”, eller vad som är tren­digt för dagen, säger att just hans system är den ski­nan­de lös­ning­en på pro­ble­met. Och det är nu som en slug kon­sult säger att hon kan hjäl­pa dig.

Jag är både kon­sult och säl­ja­re av pro­gram för mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Men jag är vare sig sli­pad eller slug. Så jag mås­te tyvärr erkän­na att jag inte har någon ”quick fix” att erbju­da. Och jag tror inte det finns någon hel­ler. Tyvärr.

Är det då nattsvart?

Nej. Men vi behö­ver tän­ka om hur vi gör mark­nads­fö­ring. Tän­ka om från grun­den. Att fort­sät­ta att göra det vi har gjort i 150 år, bara för att det har gått förr, hål­ler inte.

Förr fun­ge­ra­de det, trots att Fol­ke Bero­ni­us och hans sam­tid ock­så för­sök­te und­vi­ka reklam, eftersom det fanns så få kana­ler. Nu fun­ge­rar det myc­ket säm­re, eftersom explo­sio­nen av antal kana­ler har gjort det svårt att upp­nå till­räck­ligt många expo­ne­ring­ar. Och det blir inte lät­ta­re i framtiden.

Så vad kan vi göra? Susan­ne Sch­mid­ts och Mar­tin Eisends forsk­ning ger någ­ra ledtrådar.

Mer forskningsresultat

Deras forsk­ning visar att den posi­ti­va effek­ten på mot­ta­gar­nas atti­tyd till avsän­da­rens varu­mär­ke blir star­ka­re om mot­ta­ga­ren får lite tid att smäl­ta intryc­ket efter var­je expo­ne­ring. Men låt det inte går för lång tid mel­lan expo­ne­ring­ar­na, för forsk­ning­en visar ock­så att effek­ten kling­ar av med tiden. Det behövs en regel­bun­den, men inte mas­siv, mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion för att hål­la uppe attityden.

Sch­midt och Eisend fann ock­så att mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion som berör och enga­ge­ra mot­ta­ga­ren (som för­hopp­nings­vis det­ta gör) krä­ver fär­re expo­ne­ring­ar för att ha max­i­mal effekt på attityden.

Ytter­li­ga­re ett sätt, som deras forsk­ning visar, är att und­vi­ka kon­kur­rens om upp­märk­sam­het från and­ra annon­ser och annat innehåll.

Lärdomar

Även om stu­di­en hand­lar om annon­ser, och inte om mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion i all­män­het, så tror jag vi vågar dra någ­ra väx­lar på den. Det här är min slutsats:

En mot­ta­ga­re behö­ver nås av din mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion många gång­er för att det ska få störs­ta möj­li­ga effekt på mot­ta­ga­rens atti­tyd till ditt varu­mär­ke. Anta­let gång­er mins­kar om du

  1. ger mot­ta­ga­ren lite (men bara lite) and­rum mel­lan var­je exponering,
  2. är uthål­li­ga och upp­re­par expo­ne­ring­en regel­bun­det över lång tid,
  3. ansträng­er dig och ska­par inne­håll som mot­ta­ga­ren berörs och enga­ge­ras av, och
  4. gör det i en mil­jö där ditt inne­håll inte kon­kur­re­rar med and­ras om uppmärksamhet.

Det­ta är en insikt som ock­så direk­tör Bero­ni­us gav uttryck för i sin arti­kel i ICA:s tid­ning från 1942. Om de de mest fram­gångs­ri­ka annon­sö­rer­na kon­sta­te­rar han:

De kom­ma där­för igen gång på gång med sina annon­ser, som de göra intres­san­ta, inne­hålls­ri­ka, nyhets­be­to­na­de, upp­fost­ran­de, tjä­nan­de. De trött­na inte på att upp­re­pa sina för­sälj­nings­ar­gu­ment säsong efter säsong, år efter år.

Att annon­ser ska upp­fost­ra låter för­le­gat i vår tid. Men res­ten är mer sant än någonsin.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »