Jag vet! Du jobbar med kommunikation, marknadsföring eller försäljning. Inte IT. Trots det bör du läsa denna text som kort förklarar varför du alltid ska välja fri programvara med öppen källkod om du kan.
Jag vet! Du jobbar med kommunikation, marknadsföring eller försäljning. Inte IT. Trots det bör du läsa denna text som kort förklarar varför du alltid ska välja fri programvara med öppen källkod om du kan.
Upphovsrätten
Upphovsrättslagen jämställer datorprogram med andra litterära och konstnärliga verk. Det innebär att den som skriver ett program – eller det företag som anställer någon för att skriva ett program – har en vittomfattande och exklusiv rätt att bestämma vem som får använda programmet och på vilka villkor.
Proprietär programvara
Företag som utvecklar proprietär programvara använder denna rätt till att begränsa friheten för dig som kund. Du får inte använda programmets källkod eller försöka ta reda på hur det är konstruerat. Därför kan inte du – eller den leverantör du föredrar – anpassa och integrera programmet eller rätta fel i det. Du är utelämnad till programvaruföretaget och de återförsäljare och konsulter som de godkänner eller ”certifierar”.
De proprietära programvaruföretagen använder upphovsrätten för att stänga inne dig och stänga ute andra leverantörer. De skapar en monopolliknande ställning åt sig själva. Det gynnar inte dig som kund, som får minskat utbud, sämre service och högre priser – det gynnar bara de proprietära programvaruföretagen.
Fri programvara och öppen källkod
Men samma rätt – att som upphovsman bestämma vem som får använda programmet och på vilka villkor – kan också användas för att ge dig som kund frihet att anpassa, förbättra och vidareutveckla programmet efter dina behov. Istället för att använda upphovsrätten till att begränsa din frihet, så kan den användas för att erbjuda dig fri programvara (free software):
- Du är fri att använda programmet som du själv vill
- Du är fri att ta reda på hur programmet fungerar och förändra det som du vill (för att anpassa det till dina behov och integrera det med andra program och system)
- Du är fri att dela med dig av programmet
- Du är fri att förbättra programet och dela med dig av dina förbättringar till allas gagn
Eftersom dessa friheter förutsätter att du har tillgång till och får använda programmets källkod, så har de öppen källkod (open source).
Förändrad styrkebalans
Öppen källkod är alltså ett intelligent sätt att använda upphovsrätten till fördel för dig som kund. Istället för att vara utlämnad till en programleverantörs godtycke, så är du med öppen källkod fri att välja den leverantör som erbjuder bäst service till rätt pris.
Är du missnöjd med en leverantör kan du när som helst byta till en annan. Öppen källkod får vågskålen att tippa till din fördel som kund.
Kntnt använder i möjligaste mån programvara som är fri och har öppen källkod (till exempel WordPress och Mautic) och bidrar med egen öppen källkod.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »