Intel krossade konkurrenterna på 1980-talet genom att tillämpade den strategiska principen för marknadsföring. Läs den spännande berättelsen.
Det amerikanska företaget Intel känner du säkert till. Världens 173:e största företag, som omsatte svindlande 380 miljarder kronor under 2012. Det anrika företaget, grundat 1968, är världens ledande producent av mikroprocessorer.
Men i början av 1980-talet höll det på att gå riktigt illa för dem. De var under belägring av konkurrenterna. Marknadsförings- och säljgruppen var apatisk. Moralen var körd i botten. Det tog sin tribut att höra kund efter nästa föreläsa om Intels tillkortakommanden och konkurrenters förtjänster. Intels framtid stod på spel. Något behövde göras.
I denna artikel berättar jag historien om hur Intel tillämpade den strategiska principen för marknadsföring och krossade konkurrenterna. Jag förklarar också begreppen komplett produkt, total produkt och hel produkt. Läs vidare för den spännande fortsättningen.
En insiders syn
För femton år sedan, i januari 1999, tog jag klivet från att ha varit IT-konsult till att vara säljande chef för en avdelning med som mest 28 konsulter. Det var på Frontec, numera Acando. I den vevan läste jag boken Marketing High Technology: An Insider’s View.
Författaren, William H. Davidow, var sannerligen en insider. I slutet av november 1980 blev han kallad till Intels koncernchef, som gav honom i uppdrag att rädda bolaget ur det katastrofala läget. Det gjorde han – och blev utmed vägen också Senior Vice President of Marketing and Sales. Mer insider än så kan man inte vara. Och bättre mentor än så, om än genom en bok, kunde inte jag få som just hade fått ansvar att hålla en hel avdelning med IT-konsulter sysselsatta.
Boken som ändrade mitt liv
För några dagar sedan hittade jag boken hemma i bokhyllan. Jag bläddrade lite i den. Bladen har gulnat något och kändes torra i min hand. Jag läste några rader här och där. Bokens innehåll kom tillbaka i mitt minne.
Jag insåg att det var med denna bok min karriär inom marknadsföring började. Den formade min syn på marknadsföring och sporrade mig att läsa de klassiska författarna inom området: Levitt, Kottler, Porter, Drucker, Christensen, Kaplan och Norton, Prahalad och Hamel, Moore, Collins med flera.
Jag bläddrade lite mer, läste lite ytterligare, och förstod hur mycket den här boken, och framför allt dess centrala tema – marknadsföringens strategiska princip – har betytt för min egen syn på marknadsföring. Och det uppenbarade sig för mig hur content marketing passar in i bilden. Om det skall jag berätta i en annan artikel. I denna skall jag återge William ”Bill” Davidows spännande historia.
Civiliserad krigföring
”Marknadsföring är civiliserad krigföring.” Så börjar Bill Davidow sin bok, och fortsätter: ”Om du tycker metaforen är brutal, eller om du inte är beredd att slåss, så skall du inte ta värvning.”
Amerikaner är som bekant mer hårdförda i affärer än vad många av oss svenskar är vana vid. Det märks också i affärslitteraturen. Till exempel använder Geoffrey A. Moore de allierades landstigning i Normandie – The D‑Day – som liknelse i sin bok Crossing the Chasm. Det kan stöta en och annan svensk.
Ditt jobb i marknadsföringskriget
Men i grund och botten har Davidow rätt när han skriver: ”Så länge en aggressiv konkurrent finns – och i denna rikliga och dynamiska värld finns de alltid – så kommer du vara under attack. Dina konkurrenters jobb är att erövra affärer och sen hålla den nya försvarslinjen. Det är också ditt jobb.”
Men, kanske du invänder, marknadsföring är ett kreativt, intellektuellt, strategiskt arbete. Ja, men det är också ett krig om marknadsandelar. Vi gör det för att behålla och öka marknadsandelar. Något vi alltid gör på konkurrenters bekostnad. Och precis som Davidow skriver, tål du inte det, då skall du inte ägna dig åt marknadsföring.
Framgångsrik startup
År 1968 grundades Intel som en tillverkare av integrerade kretsar – en platta av kisel som innehåller elektroniska komponenter sammankopplade för att bilda till exempel ett datorminne. Några få år efter grundandet började Intel tillverka världens första mikroprocessor – ”hjärnan” i varje dator. Den hette 4040.
Intel fokuserade på nya marknader som de gamla drakarna – Texas Instrument, Motorola, Philips, Siemens, Hitachi, Fujitsu med flera – inte var intresserade av. Det gav Intel chans att etablera sig och växa i lugn och ro. Men det ändrade sig i mitten av 1970-talet. Intels stora framgång generade drakarna, som tog upp jakten.
En avgörande satsning
Bill Davidow ledde vid den tiden, tillsammans med Les Vadasz, Intels division för mikroprocessorer. De hade haft stora framgångar med efterföljaren till den första processorn och planerade nu nästa.
I juni 1978 släpptes 8086-processorn. Intel hade investerat betydande mängder tid, pengar och prestige i detta projekt. Bolagets framtid stod på spel. Den nya processorn måste bli en succé.
Hård konkurrens
Men några av de gamla drakarna hade tagit upp kampen och utvecklade nu egna mikroprocessorer.
Zilog hade Z80, som återfanns i bland andra Svenska Luxors dator ABC 80. För utvecklare av hårdvara var det en mycket trevlig processor.
Motorola hade 6800, som Apple och Atari använde i sina datorer. Den erbjöd programmerare av maskinkod ett nästan vackert språk.
I jämförelse var Intels 8086-procesor ett sammelsurium av dåliga lösningar för utvecklare av både hårdvara och mjukvara. Jag vet, för som elektronikingenjör under 1980-talets slut arbetade jag med alla tre. Inte konstigt att kunderna svek Intel och istället gick till konkurrenterna.
På väg mot obemärktheten
I slutet av november 1980 utsågs Bill Davidow att leda en ”insatsstyrka” som skulle lösa problemet med 8086 och rädda kvar Intel på marknaden. På några få dagar samlade han en grupp toppchefer och toppkonsulter, inklusive Regis McKenna. Den 4 december 1980 låste de in sig i ett rum för att hitta en lösning.
Det första gruppen gjorde var att enas om problemet. Motorola hade tagit ledningen, Zilog var god två och Intel ”var på väg mot obemärktheten”.
Operation Crush
Om lösningen skriver Davidow: ”Vi var alla överens om att om vi piskade Motorola så skulle vi vinna.” De nöjde sig inte med att återta marknadsandelar. De gick in för att sopa banan med konkurrenterna – att krossa dem. Operation Crush blev namnet på planen.
Men först gällde det att förstå kunderna. Vad behövde de? Varför valde de konkurrenterna?
Davidow och hans mannar insåg och accepterade den bistra sanningen: Motorolas och Zilogs processorer var bättre. De insåg att slaget var förlorat på förhand om de i reklam eller annan marknadsföring påstod något annat.
Komplett produkt
Men de insåg också att köparna inte bara behövde en mikroprocessor. De behövde mer. Bill Davidow skriver i boken:
En produkt är totaliteten av vad en kund köper. Det är den fysiska varan eller tjänsten som ger kunderna direkt nytta plus ett antal andra faktorer, tjänster eller upplevelser, som gör produkten användbar, begärlig och behändig.
En sådan produkt, totaliteten av vad kunder köper, kallar Davidow för den kompletta produkten (the complete product). Hans definition ovan är snubblande nära begreppet ”den totala produkten” som Theodore Levitt hade presenterat samma år i Harvard Business Review. Och Regis McKenna, som ingick i Davidows insatsstyrka, presenterade fem år senare en annan förvillande lik idé under namnet ”den hela produkten”.
De tre idéerna hänger naturligtvis ihop, och jag skall förklara hur.
Total produkt
Först att publicera sin idé var Theodore Levitt – den moderna marknadsföringens fader. I januari–februari numret 1980 av Harvard Business Review publicerades hans artikel Marketing Success Through Differentiation—of Anything. Han frågar i artikeln: ”Vad är en produkt?” Svaret är ett koncept som han kallar den totala produkten (the total product)
Konceptet kan liknas vid en lök som består av följande fyra lager.
- Generisk produkt
- I centrum finns den generiska produkten (generic product) – den vara eller tjänst som faktiskt levereras. Självaste varan eller tjänsten kallas generisk eftersom det som regel är väldigt lite som faktiskt skiljer den från en leverantör till en annan. Det går lika bra att tillaga gröt på Willys egna havregryn som på Saltå Kvarns ekologiska havregryn.
- Förväntad produkt
- Utanpå den generiska produkten finns faktorer som differentierar varan eller tjänsten. Närmast centrum är faktorer som kunden förväntar sig. Saknas de blir kunder missnöjda. Dessa tillsammans med den generiska produkten bildar den förväntade produkten (expected product). Förväntningarna är ofta knutna till egenskaper som inte är fysiska. Saltå Kvarns havregryn är differentierade från Willys egna genom att vara ekologiska. Denna differentiering är förväntad, eftersom de marknadsförs just som ekologiska.
- Förstärkt produkt
- Övriga faktorer som produkten inkluderar, men som kunden inte förväntar sig, bildar tillsammans med den förväntade produkten den förstärkta produkten (augumented product). Det är denna som Davidow kallad den kompletta produkten. Saltå Kvarn och Axa har differentierat sina ekologiska havregryn (och andra produkter) genom att bygga mycket olika varumärken som tilltalar ganska olika målgrupper. Saltå Kvarn bygger sitt varumärke på ett engagemang för ett kretsloppsjordbruk. Axa bygger sitt varumärke runt en sund livsstil. Inget av detta är något som kunderna förväntar sig. Det ingår i den förstärkta produkten.
- Potentiell produkt
- Allt eftersom kunder vänjer sig vid de faktorer som förstärker produkten övergår de till att vara förväntade, och allt eftersom fler leverantörer når upp till dessa nya förväntningar så minskar differentieringen. Gränsen mellan förväntad och förstärkt produkt flyttar sig alltså utåt. Därför måste leverantörer på en mogen marknad hela tiden lägga till nya faktorer som förstärker produkten. Den teoretiska summan av den förstärkta produkten och alla tänkbara förstärkningar betecknar Levitt som den potentiella produkten (potential product).
Hel produkt
I sin bok The Regis Touch, som utkom 1986, beskriver Regis McKenna ett koncept för vad han kallade den hela produkten (the whole product).
Den hela produkten motsvarar Levitts förstärkta produkt. Men Regis har delat in skillnaden mellan den förstärkta produkten och den generiska produkten i sektorer. En för varje differentiering.
Geoffrey A. Moore presenterar i sin bok Crossing the Chasm en alternativ beskrivning av den hela produkten. Den består av den generiska produkten plus alla de saker som ger kunden ”övertygande skäl att köpa”. Det är detta som Davidow kallar den kompletta produkten.
Hur gick det för Intel?
Tillbaka till Intel i början av 1980-talet. Bill Davidow och hans mannar hade accepterat att deras generiska produkt, mikroprocessorn 8086, var sämre än Motorolas och Zilogs. Och de hade insett att reklam – inte ens mördande reklam – kunde slå konkurrenterna – än mindre krossa dem. Men de hade också insett att även om konkurrenterna hade bra generiska produkter så var deras produkter långt ifrån kompletta. Och där såg de Intels chans.
Insatsstyrkan identifierade fem saker som tydligt differentierade Intel från Motorola:
- Ett starkt varumärke som teknikledare.
- En mer komplett produktfamilj och plan att förstärka den ytterligare.
- En fokuserad och kunnig säljkår som kunde svara på kundernas frågor.
- Färdiga lösningsförslag som gav bättre totalprestanda än Motorolas lösningar.
- En fantastisk kundtjänst och supportorganisation som hjälpte kunder till en garanterad framgång.
Insatsstyrkan formulerade en plan för att utveckla en komplett produkt baserad på dessa styrkor.
Tre dagar efter att de låst in sig kom de ut med ett mångmiljon förslag (i dollar) för att krossa konkurrenterna. Två dagar senare klubbades planen.
Resultatet
När Operation Crush avslutades var segern nästan fullständig. Intel praktiskt taget ägde marknaden för mikroprocessorer.
Efterföljaren till 8086 kom att sitta i den första IBM PC som rullade ut från bandet, och i varje PC-kompatibel tillverkad runt om i världen. Likaså den efterföljande 80286. Det var inte förrän med 80386 som Intel fick en ny utmanare i form av AMD.
Än idag dominerar Intel. Om du har en skrivbordsdator är sannolikheten 83% att du har ”Intel Inside”, och har du en bärbar är siffran 75%.1 Har du en Mac är sannolikheten 100%.
Marknadsföringens strategiska princip
Så vad var hemligheten bakom Intels häpnadsväckande återkomst och seger? Davidow formulerar det i vad han kallar marknadsföringens strategiska princip:
Marknadsförare måste skapa kompletta produkter och driva dem till en dominerande position i försvarbara marknadssegment.
Vill du veta mer? Läs Marketing High Technology: An Insider’s View.
Och du! Tipsa vänner och bekanta i de sociala medierna om du gillade artikeln.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »