Att Almedalen blir allt viktigare för kommuniktionsbranschen är de flesta överens om. Men i en djungel av programpunkter kan det vara svårt att sålla agnarna från vetet. Här kommer hjälp på vägen! Martin Karlsson har gjort grovjobbet och listar sina bästa tips i dagens krönika. För dig som ska dit och för dig som tar del av programmet i efterhand.
I år åker jag inte till Almedalen. Men jag tänkte göra precis som jag brukade göra inför musikfestivaler förr och ”programsurfa” – jag går helt enkelt igenom programmet och ringar in de programpunkter jag hade gått på om jag kunnat. Det fina med att programsurfa musikfestivaler var att man kunde lyssna på artisterna i skivaffären sen. Och detsamma gäller ju faktiskt för många programpunkter på Almedalen – man kan ofta ta del av seminarier och material i efterhand. Vissa filmas, andra sammanställs i artiklar, bloggposter eller på twitter.
Vem är jag i Almedalen?
För att förstå min sammansättning av tips kan det vara bra att ha en liten bakgrund om vad jag brukar leta efter i Almedalen. Jag är såklart intresserad av varumärkes- och kommunikationsfrågor, men jag brukar föredra event som verkar handla om applicerad kommunikation, och gärna i kombination med mina andra fokusområden som är teknik (särskilt digitalisering och AI), demokrati, skola och sjukvård. Jag går också gärna på seminarier som verkar intressanta eller har en spets på något sätt, jag ser dem som inspiration eller fältstudier inför nästa tillfälle där jag är med och arrangerar något.
Om du är i Almedalen nästa vecka kanske mina inringade programpunkter kan inspirera dig till att gå på något du annars hade missat. Eller så kan du göra som jag och följa upp några av dem i efterhand från hängmattan.
Mina tips
Hur kan kameran användas som ett verktyg för samhällsutveckling
Söndag 30⁄6 (och måndag 1⁄7) 9:00 – 18:00
Akademin Valand (foto- och konsthögskola i Göteborg) och Forum för Visuell Praktik ordnar dessa drop-in-dagar, ett exempel på aktiviteter som jag ser som andningshål från tempot i övriga seminarier och förflyttningar.
”I en visuell kultur efterfrågas förmågan att kunna synliggöra som grunden för kommunikation. Att kunna använda, avläsa och kommunicera med bilder är centralt i dag och går hand i hand med ett bildkritiskt tänkande och en visuell kunnighet som blir lika viktigt som att vara läs- och skrivkunnig.” Man lockar också med en titt i ”den ursprungliga bilden som uppstår i en Camera Obscura”.
Almedalen – vad händer i år?
Söndag 30⁄6 14:00 – 14:30
DN:s experter lovar att diskutera den kommande veckans viktigaste inslag. De år jag varit i Almedalen har DN:s tält varit ett välkommet stopp mellan andra event, en bra start på många morgnar och ett väldigt bra ställe att se partiledartalen och få kommentarer direkt efter. Det är helt enkelt skönare att sitta på en läktare och se talen på en skärm än att stå och trängas framför scenen.
Om myndigheters varumärken och hur de förändras av digitaliseringen
Söndag 30⁄6 16:00 – 17:00
”Vad händer när myndigheterna inte längre möter medborgarna? Vad händer med förtroendet för samhällets institutioner när staten blir en osynlig aktör som bara verkar bakom kulisserna, dold i automatiska och digitala informationskedjor.”
Sådana här programpunkter gör att jag känner ett styng av avund inför er som faktiskt är på plats. Temat är föredömligt välformulerat, spetsigt och aktuellt. De tre medverkande hade var och en motiverat mig till ett besök:
Brit Staktston, Mediestrateg och digital specialist, var en av dem som låg bakom den otroligt uppmärksammade kampanjen ”Sitt med Dawit” och är en av medgrundarna till Blankspot. Hon medverkar också på det lite kaxigt rubricerade eventet Almedalen2019 med rubriken ”Så får du som kommunikations- och marknadschef ut mest av Almedalen 2019” (måndag 1⁄7 10:00 – 11:00).
Daniel Forslund, Innovationslandstingsråd, Stockholms Läns Landsting, är intressant att följa på Twitter och live, gärna i frågor som rör demokrati, sjukvård och digitalisering.
Hampus Brynolf, Vice VD, Springtime-Intellecta. Kallar sig ”Data ninja master” på Twitter och brukar publicera väldigt intressant data och statistik under och efter veckan. Ligger också bakom almedalen.makthavare.se där man kan anmäla sin närvaro för att underlätta nätverkande.
Min prel data säger att almedalsveckan är kompaktare än någonsin. #Almedalen (grafen visar procent av arrangemang per dag) pic.twitter.com/L3Qh3yI1Z3
— Hampus Brynolf (@hampusbrynolf) June 24, 2019
Vilka etiska och moraliska dilemman kan uppstå med AI?
Måndag 1⁄7 07:45 – 10:15
Seminarium och workshop om AI och etik. Detta kan bli riktigt intressant, att man avsatt 2,5 timmar och bland annat utlovar rollspel ökar mina förväntningar på att det går att komma vidare från det vanliga skrapet på ytan om AI, faror och etik. CGI, som arrangerar, är också en kompetent aktör på området.
Dagen efter ordnar RISE den liknande programpunkten AI-etik – när maskinen själv får välja?. 2⁄7 12:30 – 13:30.
Dagens spaning inom media och kommunikation
Dagligen 8:15 – 8:45
En annan bra start på dagen under veckan: Kaffe, macka och Resumé, Dagens Media, Medievärlden och Netigates peppiga frukostspaning. Det är lite som Friskis & Svettis innan Göteborgsvarvet!
Fighting wildfires with AI
Måndag 1⁄7 8:45 – 9:10
Google resonerar kring hur AI kan upptäcka och förebygga skogsbränder. Aktuellt och en spännande applikation av AI. Googles programpunkter kan följas under #googlesessions.
AI as a national growth engine for economy and society – Benefits of AI
Måndag 1⁄7 9:55 – 10:40
En punkt i AI Innovation of Swedens och Swedbanks tredagarsprogram om AI (A resilient Sweden in the era of AI) som verkar särskilt lovande. Helene Hellmark Knutsson (S), Olof Hernell, CDO EQT, Jacob Lovén, Head of Innovation, OMD, Digitala Draken, David Cvach, Frankrikes ambassadör, Heather Grant, Kanadas ambassadör, David Cairns, Storbrittaniens ambassadör, Andrew Jenks, Nya Zeelands ambassadör, Christian Landgren, iTeam, moderator: Aurore Belfrage.
Journalister och kommunikatörer – en dynamisk duo?
Måndag 1⁄7 11:00 – 12:00
Cision anordnar men panelen stoltserar med en livs levande journalist. Frågan är aktuell – vi är många som (om man ska hårdra det) vill påverka journalister att skriva om det vi vill lyfta fram, samtidigt som vi vill att de ska göra ett ärligt och granskande jobb och inte bara distribuera pressmeddelanden.
Sommaren i city 2090
Måndag 1⁄7 13:15 – 13:45
”Hur ser utvecklingen ut i de centrala delarna i våra tre största städer? Uttrycket ’CBD’ (Central Business District) som ska markera stadens finansiella hjärta, hörs inte lika ofta längre.” Stora fastighetsägare diskuterar.
Ibland måste man boka in programpunkter bara för deras namn. Att ämnet dessutom är superintressant skadar ju inte.
Hur designar vi tjänster som medborgarna älskar?
Tisdag 2⁄7 13:00 – 13:40
”Att arbeta användardrivet är lika viktigt för mer traditionella företag och organisationer inom offentlig sektor. En diskussion om att skapa framgångsrika tjänster som medborgare och användare älskar genom att på riktigt förstå användarnas drivkrafter.”
Beata Wickbom från Hej Digitalt! och Itch brukar synas överallt på Almedalen. Här medverkar hon tillsammans med Malin Fabbri, Head of Design, EVRY och Katarina von Göes, Chef för samordnade tjänster, Arbetsförmedlingen vilket flaggar för att detta kan bli riktigt intressant.
Hur ser framtiden ut för värderingsdriven marknadsföring?
Tisdag 2⁄7 14:00 – 15:00
Intressant frågeställning, inte minst då arrangören, Halebop, är erkänt duktig på värderingsdriven kommunikation: ”Är det bra att företag agerar som aktiva samhällsaktörer eller kan det rent av vara skadligt? Och kan det bli för många företag som pratar värderingsdrivet, så marknadsföringen tappar sin eventuella USP?”. I panelen: Coca-cola och en doktor i antropologi!
AI marknadsföring – det nya sättet att nå genom det digitala bruset
Onsdag 3⁄7 09:30 – 10:30
”Vilka är de nya sätten att nå genom det digitala bruset och hur kan digital tystnad användas till din fördel?”
Hur får vi resurser till viktig kommunikation om vi inte kan påvisa resultatet av den?
Onsdag 3⁄7 13:05 – 13:55
”Arbetar du med offentlig eller privat kommunikation som ska förändra människors attityder och beteende? Mängder av producerad information når aldrig fram och in till människor. Nyckeln är att veta hur du bör tänka kring, och arbeta med, kommunikationseffekt.”
Du, demokratin och digitaliseringen
Torsdag 4⁄7 13:00 – 14:30
”Just nu pågår en kraftsamling för ökad medie- och informationskunnighet, MIK. Det offentliga samtalet kännetecknas i dag av utmaningar som polarisering, desinformation och näthat. Vad är MIK och hur kan vi arbeta för att möta dessa utmaningar?”
Intressant tema och blytung panel: Anette Novak, Direktör, Statens medieråd, Carl Heath, Särskild utredare, Kommittén ”Nationell satsning på medie- och informationskunnighet och det demokratiska samtalet”, Rosaline Marbinah, Ordförande, LSU – Sveriges ungdomsorganisationer, Sofia Wadensjö Karén, VD, UR, David Samuelsson, Generalsekreterare, Studieförbunden, Torbjörn Sjöström, CEO, Novus, Maria Stockhaus, Riksdagsledamot, Moderaterna, Charlotte Ingvar-Nilsson, Generaldirektör, Myndigheten för press, radio och tv, Karin Nygårds, Moderator.
AI och digital etnografi – vilken bild ger samhällets digitala avtryck?
Torsdag 4⁄7 16:30 – 17:15
”Vilka mönster, beteenden och trender går att identifiera när vi lyssnar in på allt som faktiskt uttrycks i den digitala sfären? Vad är viktigt för medborgarna i relation till medias bild och den politiska kommunikationen?”
Till sist
Oavsett om du trängs i Visby, följer spektaklet från hängmattan eller sitter av de sista veckorna innan semestern så önskar jag dig en trevlig sommar. Allra sist vill jag tipsa om den kostnadsfria kursen Elements of AI – en grundkurs i artificiell intelligens. På cirka 15 timmar får du ett grepp om vad AI är, hur vi påverkas och kanske allra viktigast – vad AI inte är. Du kommer förstå mer, känna dig nyfiken och kan delta i årets hetaste diskussioner oavsett bransch med mer självförtroende.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »