Pamela Davidsson från Internetstiftelsen berättar okända sanningar om svenskarna och internet i första delen av vårens första Kntnt frukost.
På vårens första Kntnt frukost den 26 januari gästades vi av två inspirerande talare. Dels fick vi besök av Christopher Engman vars framträdande du kan läsa om i den första artikeln om detta event. Och dels gästades vi av Pamela Davidsson vars föreläsning du läser mer om och även kan beskåda i denna artikel.
En årligen återkommande studie
Hur beter vi oss på nätet egentligen? Pamela Davidsson är statistikchef på Internetstiftelsen. Hon är inbjuden till dagens Kntnt frukost för att tala om några mindre uppmärksammande, men minst lika intressanta, resultat från den årliga och alltid lika uppmärksammade undersökningen Svenskarna och Internet.
Studien är en del av det internationella forskningsprojektet World Internet Project som följer internets spridning och användning runt om i världen och genomfördes under 2016 för sjuttonde gången.
Innehållet i föreläsningen
Pamela har ett SM i Excel i bagaget och hennes brinnande intresset för siffror går inte att ta miste på. Med stor inlevelse berättar hon att internet nu, för första gången i undersökningens historia, är den viktigaste källan till information. Vi får också veta att hela 93% av Sveriges befolkning över 12 år använder internet någon gång, att drygt 80% gör det varje dag liksom att användningen i vissa åldrar uppnår 100%. Vi konstaterar också att tiden vi använder internet nära nog fördubblats under en tioårs-period och att vi, inte helt otippat, spenderar allt större andel av internettiden i mobilen.
Andra frågor som Pamela ger svar på i sin föreläsning är:
- vilken typ av mobiltelefon vi har och hur fördelning över åldrar ser ut
- andel barn i olika åldrar som har tillgång till en egen mobil
- vad vi gör på internet
- sociala medier vi använder
- hur vi e‑handlar
- i vilken form vi läser dagstidningen
- hur kanalernas playtjänster utvecklas
- hur vi tar del av film/video på nätet och hur många som betalar för det
- i vilken utsträckning strömmad tv stjäl tid från tablån
- hur stor del av befolkningen som lyssnar på poddar och hur utvecklingen ser ut
- vilka medier som är viktigast som informationskälla beroende på ålder
Se presentationen
Vi spelade in Pamelas presentation, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud. Vi ber om ursäkt för dålig ljudkvalitet i början av presentationen som blir bra efter några minuter när Pamela inser att hon glömt slå på mikrofonen 😉
https://vimeo.com/202618138
Länkar till sådant som Pamela tar upp i filmen
- I föredraget refererar Pamela till artikeln Digital economy and society statistics – households and individuals, i vilken du du bland annat kan läsa mer om internetanvändningen i EU.
- Studien Svenskarna och internet 2016 i sin helhet inklusive all statistik.
Mer från Internetstiftelsen
Kvällen före frukosten passade vi på att prata med Pamela om en annan spännande studie som hon ansvarar för: Apparat. Det är en kartläggning av vad folk gör med sina smarta telefoner. Att vi spenderar alltmer tid i vår mobil är ju knappast någon kioskvältare men hur vi använder vår smarttelefon är inte lika givet. Lyssna på vårt samtal i avsnitt 84 av Kntnt Radio.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »