I fredags besökte min kollega Pia Tegborg och jag Konvent Framtiden som arrangeras av Marknadsföreningen i Göteborg – mer känd som Mig. Det var en underhållande och inspirerande dag. Kanske var du där? Eller kunde du inte? Oavsett, läs vidare för en summering av dagens höjdpunkter.
Bussdörren går upp med ett pys. Värmen slår emot oss. Solen skiner från en klarblå himmel. Det är höst. Men det känns som högsommar. Min kollega och jag kliver ur och sätter kurs mot Svenska Mässan. Vi går in, tar trapporna upp till konferensdelen och letar oss fram till vårt mål. Vi är bland de sista som kommer. Vi registrerar oss och blandar oss med övriga deltagare. Ute gassar solen, spårvagnar rasslar förbi, bilar tutar och folk njuter av värmen. Men här inne upphör allt det att existera. Vi är två själar bland nära 400 andra som har valt att denna dag, den 6 september 2013, lämna nuet för framtiden. Följ med oss!
Min kollega Pia Tegborg och jag besökte Konvent Framtiden som arrangerades av Marknadsföreningen i Göteborg – mer känd som Mig. Det var en underhållande och inspirerande dag. Här kommer en summering av höjdpunkterna.
Many balls in the air
Collin Moon är engelsmannen som har bott i Mellanöstern, Tyskland, säkert en massa andra ställen, och sedan flera år också i Sverige. Han åker runt och föreläser om kulturkrockar i dagens multikulturella affärsliv.
Föreläser och föreläser… Det är mer show och underhållning än grå och tråkig föreläsning vi bjuds på denna dag.
Collin driver med kulturella särdrag hos olika nationaliteter, men främst hos svenskar, och driver på det sättet hem sin poäng att det första steget till att bli bättre på “cross-cultural” är att lära känna sin egen kultur. Många svenskar, om inte alla, gör misstaget att tro att vi är normala, och att alla andra är annorlunda. I själva verket är det tvärtom.
Apropå: Huvudrubriken och mellanrubriken ovan är båda exempel som Collin gav på hur galet svengelska kan bli. “Fart limit of 50 km per hour” är en annan.
Virtuella team
Christina Hogan är en “love refugee” från Kanada. Med sin bakgrund som beteendevetare, med master i pedagogik, arbetar Christina med både samlokaliserade och virtuella team på Volvo, SKF, Santa Maria med flera företag.
Vad är ett virtuellt team? Den frågan fick publiken 30 sekunder på sig att diskutera med den som satt bakom sig. Jag är inte säkert om det var avsiktligt eller inte – men det blev lite småkomiskt när fyrahundra personer vänder sig om och möts av en rygg.
De flesta av oss definierar ett virtuellt team med vad det inte är. Medlemmarna träffas inte fysiskt. De sitter inte tillsammans. Och så vidare. Det är fel, tycker Christina. Ett virtuellt team är som vilket team som helst. Men de tar hjälp av teknik för att kommunicera. Ett exempel är det ad hoc team som utgörs av en pilot och en flygledare. De samarbetar över radio.
Tre saker behövs för att ett team skall fungera. Det gäller också virtuella. Men eftersom kommunikationen inte sker ansikte mot ansikte utan med hjälp av teknik kan de behövas utföras på lite annorlunda sätt. Christina delade med sig av exempel och råd. Här kommer några:
- Bygg samhörighet. Använd enkla medel för att skapa samhörighet. Ett team hos Santa Maria inleder varje virtuellt möte med en gemensam utmaning som till exempel att hitta vägen ut ur en labyrint.
- Öppna upp kommunikationen. Kommunikationen skall vara öppen och ske på lika villkor. Om några teammedlemmar är samlokaliserade så skall de trots det inte sitta tillsammans när teamet har möte. Varför? För att det inte skall uppstå ett möte i mötet. Och använd absolut inte “mute”.
- Engagera och inspirera. Att leda ett team handlar om att engagera och inspirera. En ledare för ett virtuellt team på Volvo liknade sitt team vid ett “pit stop”. Varje medlem hade sin speciella funktion som han eller hon utförde. Men tillsammans är de ett team som skall få ut bilen på banan så snabbt som möjligt. Teamet köpte till och med skjortor med en diskret Formula One bil som visade att bäraren hörde till teamet.
Från tågurspårning till content marketing
Den 28 oktober 1906 hade bron över Thoroughfare, en å som separerar Atlantic City från fastlandet, öppnats för att släppa förbi en liten båt. Klockan var tjugo minuter över två på eftermiddagen när ett tåg, som hade avgått från Camden en timme tidigare, körde ut på bron i 65 km/h. Bron var nybyggd, men tåg hade passerat på den västerut utan problem. Tåget från Camden var det första österut att passera. Något gick fel. Tåget spårade ut, och de två första vagnarna störtade 15 meter ned i ån. 53 personer drunknade.
PR-experten Ivy Lee, som arbetar på tågbolaget, övertygade företaget att presentera ett uttalande till journalister vid olycksplatsen. The New York Times tryckte meddelandet ord för ord.
Ivy Lees pressmeddelande anses vara världens första. Drygt hundra år senare konstaterar Peter Ingman, grundare och vd av MyNewsdesk, att så ser pressmeddelanden ut än idag. Men tiden för denna form av PR håller på att rinna ut. “PR och marknadsföring har blivit ett och samma.”, sa Peter, och fortsatte med att citera David Armano:
Digital brands must urgently restructure their PR function to become “media empires” built around a “social creative newsroom” on face being marganilized”
Företag måste bli mediehus. Detta innebär att företag måste:
- Jobba som mediahus: Arbetet med PR och marknadskommunikation måste organiseras som en redaktion.
- Tänk som mediahus: Publicering måste ske i olika men samverkande former (multimedia), vid olika tider (multi-tid), i flera olika kanaler (multi-kanal) som kan samspela (multi-screen).
- Använda verktyg som mediahus: Publicering måste planeras och genomföras med verktyg som stödjer ett redaktionellt arbete.
Tegelsten i huvudet
Tone Bekkestad, norsk meteorolog och före detta väderpresentatör på TV4, föreläste om klimatförändringen under rubriken “Go green with black numbers”.
Tone tog upp en man ur publiken på scen och frågade honom om han står kvar om hon säger att det är 95% chans att han får en tegelsten i huvudet. Naturligtvis ville han inte stå kvar. Ändå rör vi oss inte ur fläcken. Enligt FNs klimatpanel är det 95% sannolikhet att den globala uppvärmningen beror på oss människor.
Tone visade hur enkla åtgärder, som att slänga utbrända värmeljus och använda espresso-kapslar av aluminium i metallåtervinningen, kan bidra i rätt riktning.
Kerstin Gustafsson och Dumbo
“Jag heter Kerstin Gustafsson”, presenterade sig den svarta kvinnan med en tydlig brytning. Hon har en färgstark lång sjal runt halsen. “Jag jobbar på arbetsförmedlingen”. Helt plötsligt befinner vi oss på Kerstins kontor på arbetsförmedlingen. In kommer en svart man med rasta-mössa på huvudet. Han presenterar sig som Dembo. “Dumbo?” frågar Kerstin. Så börjar sketchen om Kerstin Gustafsson och Dumbo.
Alem Bennett (alias Kerstin) och Dembo Jatta, med rötter i Eritrea respektive Västafrika, spelar upp en scen som är sanslös rolig men samtidigt starkt satirisk. De gör det med sådan inlevelse att det inte kan undgå någon att den absurda situationen som spelas upp är självupplevd.
Sketchen blir inledningen till en underhållande föreläsning om ett allvarligt ämne: integration. Eller brist på sådan. Eller egentligen om hur feltänkt det är att “dom” skall integreras. Är vi inte alla människor?
Alem och Dembo rundar av med att berätta att Dumbo i sketchen fick jobb. Att han åker land och rike runt med Alem och gör ståuppkomik, föreläser och spelar trummor. Det senare fick vi också höra, och dansa till.
Byta och bryta tankemönster
Dagen avslutades av Johnny Sundin som föreläste på temat kreativitet. Eller, föreläste är kanske inte rätt ord för det som Johnny gjorde. Han gick och pratade som en speedad Duracell-kanin som har lagt in överväxeln och druckit alldeles för mycket kaffe. Det gick så fort att det enda jag hann få ned i min anteckningsbok var “kreativitet är att byta + bryta tankemönster”. Men jag kommer inte ihåg vad det betyder. För det gick så fort att min hjärna inte heller hann med. Men jag minns att det var roligt.
Bäst och sämst
Över lag var det en både underhållande och inspirerande dag som Marknadsföreningen i Göteborg bjöd Pia, mig och övriga deltagare på. Det fanns också gott om tid för mingel, och en och annan kontakt hann vi knyta.
Jag tänkte avsluta med att utnämna sämsta och bästa sak på eventet.
Sämst var att Felix Kjellberg inte dök upp. Han hade missade planet från London – inte bara en utan två gånger. Det var sämst eftersom jag inte kunde be om en autograf till min 12-årige son. För honom är Felix, eller Pewdiepie som han heter med sina fans, den främste idolen. Pewdiepie är störst på YouTube – större än någon annan. Han har 12 miljoner prenumeranter, och får 40 nya varje minut.
Bäst var konferenciern och tillika Migs vd, Kristina Cohn Linde, som lotsade oss genom dagen med jordnära professionalism och kvicktänkt humor (som fick till och med Collin Moon ur balans).
Detta var första gången Pia och jag deltagit på ett Mig evenemang. Vi är nya medlemmar. Och vi ser fram emot nästa.
Var du där? Eller önskar du att du hade varit det?
Om du var där, dela med dig av dina intryck. Och om du missade möjligheten, vad av det som jag har berättat skulle du helst ha sett?
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »