Konsumentombudsmannen (KO) tar i med hårdhandskarna mot smygreklam. Regeringen tar krafttag mot "vilda västern" i sociala medier, och tillsätter en utredning med uppgift att syna reklamlandskapet och föreslå åtgärder. Den juridiska spelplanen håller på att ritas om. Läs advokat Cecilia Torelm Tornbergs beskrivning av läget.
Nya former av marknadsföring ökar på bloggar och i sociala medier. Reklamlandskapets förändringar skapar juridiska gränsdragningsfrågor och gränsen mellan yttrandefrihet och reklam kan i många fall vara otydlig. Var placerar vi exempelvis native advertising, sponsrat innehåll och annan form av branded content? I min tidigare artikel Gör du smygreklam? diskuterar jag annonsörernas juridiska ansvar.
Denna artikel behandlar hur det nya reklamlandskapet utmanar traditionella juridiska utgångspunkter och de svårigheter som det medför mot bakgrund av syftet att upprätthålla konsumentskyddet i denna miljö.
Gränsen mellan yttrandefrihet och reklam
Marknadsföring definieras i 3 § marknadsföringslagen som ”reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter”. Gränsen för vad om utgör marknadsföring i lagens mening kan dock vara svår att dra. Särskilt eftersom content i text, poddar och i sociala medier ofta är en blandning av både kommersiell och icke-kommersiell information. Gränserna blir än mer suddiga då flera aktörer direkt eller indirekt gemensamt påverkar samma innehåll.
Är det exempelvis marknadsföring om ett företag sponsrar ett visst innehåll men inte direkt påverkar innehållet? För att bedöma om en framställning utgör marknadsföring eller inte måste dess syfte och innehåll bedömas i varje enskilt fall. Samtidigt saknas i dagsläget domstolspraxis som klargör vad som gäller för content marketing i sociala medier.
Är nuvarande konsumentskydd tillräckligt?
Regeringen har tillsatt en ny utredning ledd av Gunnar Larsson, generaldirektör för Kammarkollegiet, tidigare Konsumentombudsman. Utredningen ska syfta till att ge ett kunskapsunderlag inför en översyn av den EU-gemensamma marknadsföringslagstiftningen. Utredningen ska
- kartlägga och beskriva vilka marknadsföringskanaler och marknadsföringsmetoder som förekommer och vilka som kan förutses,
- analysera och bedöma i vilken utsträckning dessa är problematiska ur såväl ett konsumentperspektiv som ett jämställdhetsperspektiv och om det finns eventuella övriga problem för konsumenter när det gäller marknadsföring, med särskilt fokus på sårbara konsumenter,
- analysera och bedöma om dagens regelverk erbjuder ett tillräckligt och ändamålsenligt skydd för konsumenter,
- analysera och bedöma vilka särskilda utmaningar tillsynsmyndigheten ställs inför under rådande förhållanden och
- vid behov föreslå lämpliga åtgärder för att förbättra konsumentskyddet.
Första rättsfallet mot smygreklam
Konsumentombudsmannen (KO) har ansökt om stämning mot Kissie Media Sweden AB (Kissie) och Tourn media AB (Tourn) vid Patent- och marknadsdomstolen. Enligt stämningen har Kissie på sin blogg och på Instagram marknadsfört en tjänst för försäljning av begagnade mobiltelefoner som företaget Mobilåtervinning tillhandahåller.
Kissie har bland annat postat ett inlägg på sin blogg med texten ”Tjäna pengar på dina gamla mobiler!” Kissie rekommenderar sina följare att gå in på Mobilåtervinnings webbplats och värdera sin telefon och sedan skicka in den för att få pengar inom 30 dagar. Efter inlägget fanns texten ”inlägget är i samarbete med”. Det framgick dock inte vem som var samarbetspartner.
KO menar att Kissie gett ett vilseledande intryck av att rekommendera Mobilåtervinning i egenskap av konsument när hon i själva verket driver näringsverksamhet. Det framgår inte tillräckligt tydligt av inlägget att det rör sig om marknadsföring och vem som står bakom detta.
En kommande dom i detta mål torde ge vägledning om hur inlägg i sociala medier bör annonsmarkeras för att de tillräckligt tydligt ska kunna identifieras som reklam.
Sammanfattning
Digitaliseringen har förändrat reklamlandskapet och gränsdragningen mellan vad som är yttrandefrihet och vad som är reklam blir allt svårare att dra. Det medför också att legala övertramp är vanliga. I sociala medier har därför närmast skapats ett ”vilda västern” där få följer de marknadsrättsliga lagarna.
Detta leder till att våra konsumentskyddande lagar och dess sanktionssystem riskerar att urholkas. Nu tar regeringen krafttag mot utvecklingen genom att tillsätta en utredning. Samtidigt agerar tillsynsmyndigheten rättsligt för att skapa vägledning på marknaden – åtgärder som knappast kan anklagas för att vara förhastade.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »