Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online
EU satsar stora resurser på att förbättra de juridiska spelreglerna i den digitala miljön. Det gäller inte minst den konsumentskyddande lagstiftningen. Större krav på e-marknadsplatser och en utökad ångerrätt är bara ett par exempel på detta. Sanktionerna vid överträdelse kan svida riktigt ordentligt och just därför måste du hänga med i utvecklingen!
I artikeln Nytt direktiv om digital upphovsrätt från den 27 februari diskuterar advokat Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå Copyrightdirektivet och två av dess mest kontroversiella delar som i folkmun benämns länkskatten och uppladdningsfiltret. Knappt en månad senare, den 26 mars mars röstade Europeiska rådet igenom det slutliga förslaget.
Dagens artikel fortsätter i samma spännande hjulspår när Erik och Gunilla diskuterar ännu ett EU-direktiv som kommer att påverka dig som marknadsförare. Denna gång handlar det om Konsumentdirektivet, vars syfte är att förbättra skyddet för konsumenternas ekonomiska rättigheter med fokus på den digitala miljön.
Direktivets syfte och många delar
Konsumentdirektivet heter egentligen ”Europaparlamentets och rådets direktiv om ändring av rådets direktiv 93/13/EEG av den 5 april 1993, Europaparlamentets och rådets direktiv 98/6/EG, Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/29/EG och Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/83/EU vad gäller bättre tillsyn och modernisering av EU:s konsumentskyddsregler”, och antogs i mars 2018.
Primärt är konsumentdirektivets syfte att uppdatera befintliga konsumentskyddsregler i förhållande till hur konsumentskyddet bevaras online, och det långa namnet skvallrar om att omfattande förändringar är på gång.
Konsumentdirektivet innefattar ett flertal direktiv:
- Direktivet om oskäliga avtalsvillkor
- Direktivet om konsumentskydd i samband med prismärkning av varor som erbjuds konsumenter
- Direktivet om otillbörliga affärsmetoder
- Direktivet om konsumenträttigheter.
Avskräckande böter och individuella rättsmedel
EU tycks ha förstått att det krävs effektiva och avskräckande sanktionsmöjligheter för att få företagen att lyssna när det kommer till lagöverträdelser i den digitala miljön.
I likhet med Dataskyddsförordningen GDPR innehåller nämligen direktivet bestämmelser om böter på upp till 4 % av den globala årsomsättningen vid utbredda gränsöverskridande överträdelser av lagstiftningen. Sanktionsmöjligheterna kommer att införas i samtliga direktiv som omfattas av Konsumentdirektivet.
Vid sidan om detta kommer Konsumentdirektivet även att innehålla en rätt till individuella rättsmedel för konsumenter som utsätts för otillbörliga affärsmetoder som till exempel aggressiv marknadsföring – förutsatt att påföljderna är proportionella, effektiva och inte påverkar tillämpningen av andra rättsmedel som konsumenterna har enligt EU-rätten eller nationell rätt.
Dessa individuella rättsmedel ska för konsumenten åtminstone innebära att avtalsenliga rättsmedel omfattar rätt att häva avtalet samt att utomobligatoriska rättsmedel inbegriper rätt till skadestånd.
Större krav på e‑marknadsplatser och onlineplattformar
Transparens är ett centralt begrepp i Konsumentdirektivet. Och för att uppfylla kraven om större transparens gentemot konsument måste i det avtal som träffas tydligt framgå:
- om avtalet ingås med privatperson eller näringsidkare;
- om konsumentskyddslagstiftning är tillämplig; samt
- vem som är ansvarig för att tillse att konsumenträttigheter säkerställs, det vill säga tredjepartleverantör eller e‑marknadsplats.
Vidare ställer Konsumentdirektivet krav på att onlineplattformar tydliggör för besökaren om en tredje part vid sökningar på plattformen till exempel fått en högre placering eller ranking på grund av att den gett ersättning till plattformen. En sådan åtgärd måste tydligt markeras gentemot konsumenten i syfte att vara transparent avseende de sökresultat som visas.
Ångerrätt vid betalning med personuppgifter
Ett annat intressant krav som införs i och med direktivet är att konsumentens ångerrätt vid distansavtal även kommer att gälla för de fall konsumenten betalat för tjänst eller vara med sina personuppgifter. Detta påverkar exempelvis sociala medieplattformar där kunden tillhandahåller diverse onlinetjänster i utbyte av att kunden registrerar sina personuppgifter och därmed samtycker till viss form av personuppgiftbehandling.
Konsumentdirektivet ger kunden en möjlighet att häva ett ingått avtal med en ångerfrist om 14 dagar. I och med denna utökade ångerrätt tillskrivs personuppgifter i viss mån ett värde som motsvarar monetära medel.
Direktiv med genomslagskraft
Konsumentdirektivet är ett tydligt tecken på att EU uppmärksammat behovet av att förtydliga och stärka befintlig konsumentskyddande lagstiftning i takt med att den digitala marknaden förändras.
Eftersom Konsumentdirektivet innebär utökade sanktionsmöjligheter i form av böter av betydande storlek samt högre krav på transparens gentemot konsumenten förväntas direktivet få stark genomslagskraft.
Vårt råd till dig som näringsidkare i allmänhet och marknadsförare i synnerhet är därför att noga bevaka de förändringar inom konsumentskyddet som kommer att ske de närmaste åren.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »Därför är redaktörens roll så viktig
Digitala plattformar har öppnat upp fantastiska möjligheter för företag att dela med sig av värdeskapande innehåll till kunder och andra intressenter. Men intrycket kan bli spretigt i den digitala miljön. Därför är redaktörens roll central i all innehållsmarknadsföring. Läs dagens artikel skriven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.
Läs artikel »Utveckla din story med rätt design
Har du en inre bild av hur din artikel skulle se ut när den kommer i tryck? Med design kan du utveckla din story och skapa ett nytt perspektiv. Bilder, färg och form kan bli verktyg även i din kreativa verktygslåda.
Läs artikel »