En tidig vårdag för tre år sedan klev Ellinor Wetterblad in genom dörrarna på Argongatan 2. Förmodligen ingen adress du känner till men här hittar du fredagsmysets epicentrum – Santa Maria. I den fräscha aktivitetsbaserade lokalen med gungor och färgglada kuddar jobbar Ellinor och hennes team med att driva taco-sugna besökare till Santa Marias sajt, inspirera till asiatiska rätter på Instagram och engagera de indiska smaklökarna på Facebook.
En tidig vårdag för tre år sedan klev Ellinor Wetterblad in genom dörrarna på Argongatan 2. Förmodligen ingen adress du känner till men här hittar du fredagsmysets epicentrum – Santa Maria. I den fräscha aktivitetsbaserade lokalen med gungor och färgglada kuddar jobbar Ellinor och hennes team med att driva taco-sugna besökare till Santa Marias sajt, inspirera till asiatiska rätter på Instagram och engagera de indiska smaklökarna på Facebook.
Det är minsann inte en lätt resa att omvandla ett såpass traditionstyngt företag med rötterna tillbaka till 1900-talets början men med stor målmedvetenhet, ett stort engagemang och stundtals vassa armbågar gör Ellinor det digitala till en del av företagets DNA.
Utifrån denna bakgrund för vi ett samtal där vi i huvudsak fokuserar på hur Santa Maria arbetar med nyhetsbrev och sociala medier. Och om hur man faktiskt kan åstadkomma väldigt mycket utan att behöva investera i dyra tekniska lösningar.
Santa Marias framgångssaga
Året var 1911 när C. Leon Berg öppnade den lilla te- och kryddhandeln i Göteborg. Föga kunde han ana att företaget drygt 100 år senare skulle vara en europeisk koncern med fler än 900 anställda och det ledande smaksättningsföretaget i norra Europa.
Det digitala arbetet
Santa Marias digital brand manager Ellinor Wetterblad har fullt upp. I rollen ingår ansvar för allt från tekniska plattformar, strategier och content arbete till målsättningar, uppföljning och optimering av aktiviteterna online.
Inledningsvis samlas det digitala arbetet i ett separat team men tanken är att det på sikt skall införlivas i marknadsavdelningen. Arbetsuppgifterna handlar mycket om att aktivera kampanjer online och föra dialoger med konsumenten i sociala medier.
En annan viktig och spännande del av Ellinors arbete handlar om att koppla marknadsaktiviteterna till affärsmålen. Lyssna vidare så får du veta vad detta innebär i praktiken och hur processen ser ut.
Det viktiga nyhetsbrevet
Santa Marias webbplats fungerar som en hubb. Hit drivs trafiken för att sedan konverteras till nyhetsbrevet. Genom segmentering separeras sedan epostlistan så att mottagarna får olika innehåll baserat på intresse. En stor del av detta arbete är automatiserat men viss handpåläggning är fortfarande nödvändig.
Vi pratar också om A/B‑testning och personaliserat innehåll. Med närvaro på 34 marknader är också lokalanpassningen en viktig bit att hantera.
Du får också veta varför det är så viktigt att städa epostlistan då och då. Skälen är flera så lyssna noga.
Så jobbar Santa Maria i sociala medier
Santa Marias målgrupp är de som står för vardagsmaten – det vill säga till övervägande del kvinnor. Dessa återfinns framför allt på Facebook men även på Instagram – båda två mycket viktiga kanaler för företaget. Ellinor berättar hur de bär sig åt för att upprätthålla ett stort engagemang hos konsumenterna och tipsar om hur du enkelt kan målstyra din kommunikation i de sociala kanalerna. Vi pratar också om att det i vissa fall kan finnas skäl att behålla konsumenten i Facebook-flödet istället för att skicka den vidare till webben.
Vi bjuds också på tips. Det kan låta motsägelsefullt men ett av Ellinors allra bästa tips är faktiskt att satsa annonspengarna på det innehåll som redan går bra. Ett annat tips är att undvika fällan och publicera samma innehåll i olika sociala kanaler. Det funkar nämligen inte.
Enkla verktyg duger gott
I samtalet görs en hel del reklam för verktyget MailChimp. Man skulle kunna tro att det är ett sponsrat avsnitt men så är (tyvärr) inte fallet. MailChimp är bara ett av en uppsjö verktyg som kan användas för utskick av nyhetsbrev till epostlistor. Det intressanta i sammanhanget är att även relativt stora företag som Santa Maria får sina behov uppfyllda och faktiskt kan åstadkomma väldigt mycket utan att behöva investera i dyra tekniska lösningar. Men det gäller att veta vad man vill ha. Hör hur Ellinor resonerar här.
Djupdykning i mätning
Vi gräver djupare i hur Santa Maria mäter och följer upp sina aktiviteter och pratar bland annat om hur det kan gå till när ett övergripande försäljningsmål bryts ner i räckvidds- och konverteringsmål för land, kanal och produkt. Sedan konstaterar vi att fingertoppskänsla är ett måste när du snabbt behöver byta grepp för att ett innehåll inte fungerar.
Podd-avsnittet avrundas med Ellinors analys av digitalteamets framtida roll och några goda råd till dig som står inför en liknande resa.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Make Believe © Vitne (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »