Denna vecka (den 8–12 oktober 2018) pågår EffWeek i London. Det är en vecka då mätbar effekt av marknadskommunikation står i centrum. Höjdpunkten är en konferens där Les Binet och Peter Field presenterar sina senaste rön efter att ha studerat tusentals bidrag till Storbritanniens motsvarighet till 100-Wattaren. En del av rönen överraskar, som till exempel att reklam i traditionella medier har högre verkningsgrad (ger mer "bang for the buck") än digitala medier. Det berättar Mats Rönne som är på plats i London. Han har en hel del annat att berätta. Och det gör han i avsnitt 197 av Kntnt Radio. Lyssna nu!
Denna vecka (den 8–12 oktober 2018) pågår EffWeek i London. Det är en vecka då mätbar effekt av marknadskommunikation står i centrum. Höjdpunkten är en konferens där Les Binet och Peter Field presenterar sina senaste rön efter att ha studerat tusentals bidrag till Storbritanniens motsvarighet till 100-Wattaren. En del av rönen överraskar, som till exempel att reklam i traditionella medier har högre verkningsgrad (ger mer ”bang for the buck”) än digitala medier. Det berättar Mats Rönne som är på plats i London. Han har en hel del annat att berätta. Och det gör han i avsnitt 197 av Kntnt Radio. Lyssna nu!
Matnyttiga länkar
Vi kommer in på en mängd spännande saker i dagens program. Här hittar du länkar för vidare läsning och lite bonus på det.
Inledningsvis pratar vi om EffWeek, EffWorks, IPA och The IPA Effectiveness Awards.
- Här hittar du information om konferensen EffWeek som Mats Rönne rapporterar från.
- Mats Rönne rekommenderar dig att besöka den brittiska sajten Effworks där du hittar massor med intressant material, bland annat från EffWeek.
- Institute of Practitioners in Advertising (IPA) är Storbritanniens motsvarigheten till branschorganisationen Sveriges kommunikationsbyråer (Komm). IPA driver bland annat den välrenommerade tävlingen IPA Effectiveness Awards.
Les Binet och Peter Field har genom att analysera tusentals tävlingsbidrag i IPA Effectiveness Awards dragit slutsatser om hur marknadskommunikation fungerar och skapar värde för annonsörerna. Resultaten av deras arbete har de samlat i fyra studier.
Thomas frågar Mats Rönne om han ser en korrelation mellan varumärke och kommunikationskapital och hänvisar till professor Sara Rosengren på Handelshögskolan i Stockholm. Här kan du lyssna på ett av våra samtal med henne.
Det har blivit svårare att på ett effektivt sätt nå ut brett samtidigt som det blivit lättare att nå ut smalt i de olika kanalerna. Det menar Staffan Ekengren som är chef för Scania newsdesk. Lyssna gärna på vårt samtal med honom.
Byron Sharp – professor of Marketing Science, and Director of the Ehrenberg-Bass Institute at the University of South Australia, och författare till bestseller-boken How Brands Grow, har i studie visat att det inte finns någon korrelation mellan riktade budskap och effekt. Det är snarare tvärtom. Läs mer i denna artikel.
Under sommaren arrangerade BBH Labs The World Cup of Advertising Books. Mats Rönne tipsar om att det finns många läsvärda böcker på lista och konstaterar samtidigt att tre av de fyra främsta böckerna handlar om behavioral economics.
- The Choice Factory: 25 Behavioural Biases That Influence What We Buy av Richard Shotton
- Decoded – The Science Behind Why We buy av Phil Barden
- Tänka, snabbt och långsamt av Daniel Kahneman
- The anatomy of Humbug av Paul Feldwick
Vill du veta mer om hur vi konsumenter beter oss måste du lyssna på våra samtal med Erik Modig.
- Så fattar dina köpare beslut med Erik Modig (Kntnt Radio avsnitt 25)
- Neuromarketing: Kommunicera effektivare med dina mottagares undermedvetna med Erik Modig (Kntnt Radio avsnitt 91)
Mats Rönne är en sann nestor när det kommer till reklameffektivitet. Mer av honom att läsa och lyssna på hittar du här.
- Mats Rönnes artikel The goalkeeper penalty paradox
- Få effekt med din marknadskommunikation med Mats Rönne (Kntnt Radio 69)
- Kntnt frukost med Mats Rönne: Lönar det sig att arbeta med content?
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: LastTrain © Tab (CC BY-NC-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »