När måste ett kommersiellt samarbete i sociala medier reklammarkeras och hur ska en sådan reklammarkering se ut? Det ger vår krönikör advokat Cecilia Torelm Tornberg svar på i dagens artikel. Läs den nu!
När måste ett kommersiellt samarbete i sociala medier reklammarkeras och hur ska en sådan reklammarkering se ut? Det ger vår krönikör advokat Cecilia Torelm Tornberg svar på i dagens artikel. Läs den nu!
Reklamombudsmannen prövar reklamen
Stiftelsen Reklamombudsmannen (RO) är näringslivets självreglering som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell marknadskommunikation riktad mot den svenska marknaden.
RO och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) granskar och prövar reklam utifrån Internationella Handelskammarens (ICC:s) Regler för Reklam och Marknadskommunikation. Besluten publiceras på reklamombudsmannen.org.
Syftet är att offentliggöra reklam som strider mot ICC:s regler samt att öka medvetenheten kring vad som är god marknadsföringssed. Fällande uttalanden innebär emellertid inga sanktioner i form av avgifter, skadestånd eller böter. Utan är endast vägledande.
Influencers fälls för bristande reklamidentifiering
Reklamombudsmannen och dess opinionsnämnd har under de senaste månaderna fällt fler än 10 influencers för bristande reklamidentifiering. Ärendena ska ge ledning för vad som är att uppfatta som god marknadsföringsetik för denna förhållandevis nya marknadsföringsmetod.
Denna artikel behandlar utvecklingen av etiken för reklamidentifiering i sociala medier.
God marknadsföringsetik
All marknadskommunikation ska kunna identifieras som reklam – artikel 9 första stycket i ICC:s regler. Detta innebär att det redan av en flyktig kontakt ska vara möjligt att utan tvekan kunna skilja marknadskommunikation från redaktionellt material.
Vid användningen av ett medium som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material, ska reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är.
Det kommersiella syftet skall framgå tydligt
Marknadskommunikation får enligt artikel 9 andra stycket i ICC:s regler inte dölja eller vilseleda om sitt verkliga, kommersiella syfte. Det innebär att marknadskommunikation som främjar avsättningen av eller tillgången till en produkt inte får ges ut för att vara till exempel en marknadsundersökning eller en konsumentenkät, användargenererat innehåll, en privatpersons blogg eller en oberoende recension.
Reklam ska enligt ICC:s regler bedömas med utgångspunkt i hur framställningen är ägnad att påverka målgruppens genomsnittskonsument med hänsyn tagen till det medium som använts.
Reklamombudsmannens fällande uttalanden
Enligt Reklamombudsmannens senaste uttalanden ska en reklammarkering för ett kommersiellt samarbete i sociala medier kunna utläsas direkt av mottagaren. Reklamombudsmannen har uttalat att
När man ser ett inlägg i flödet visas bilden tillsammans med vanligtvis tre rader av texten. Om texten är längre bryts den med en klickbar text ”… mer” i ljusgrått. Först när man klickar på ”mer” visas hela texten i inlägget. I de fall reklammarkeringar riskerar att hamna efter att texten bryts med ”… mer” när inlägg visas på Instagram är reklammarkeringen inte tillräcklig.
Det spelar alltså i dessa fall ingen roll vilken term (#reklam, #ad eller liknande) som används som reklammarkering vid reklamidentifikation.
Tydlig taggning ett måste
I ett par ärenden har bilden i ett Instagraminlägg taggats, det vill säga länkats till annonsörens Instagramkonto. Taggningen syntes dock först efter man klickat på bilden. Reklamombudsmannen har i dessa fall inte ansett att bilden i sig ledde till att reklamen genast kan identifieras som sådan.
Det ansågs inte tillräckligt med markeringar som måste klickas fram för att kunna läsas.
Instagram lanserar funktion för att tagga reklam
Instagram har enligt uppgift lanserat en funktion för att Influencers ska kunna reklammarkera kommersiella samarbeten i sina flöden. Enligt denna ska användaren kunna göra en speciell reklam-tagg på sponsrade inlägg. För publiken syns detta med en text ovanför bilden/videon med texten ”paid partnership with” följt av annonsörens namn.
Annonsören ska också kunna se statistik över en instagrammares reklam-taggar genom en funktion i Facebooks statistikverktyg.
Sammanfattning
Den nya goda marknadsföringsetiken för reklamidentifiering av inlägg i sociala medier innebär enligt Reklamombudsmannen att en reklammarkering ska kunna läsas direkt. Det är därmed inte tillräckligt med reklammarkeringar som måste klickas fram för att kunna läsas.
Kravet på att reklammarkeringar måste framgå omedelbart går längre än vad som hittills krävts i rättsliga sammanhang. Hur en domstol kommer att se på saken ur ett rättsligt perspektiv är dock ännu inte prövat. Det finns inte heller någon god sed för vilken term som bör användas när kommersiella samarbeten ska markeras.
Tydligt är dock att Instagram tycker att ”paid partnership with” följt av annonsörens namn är en tydlig markering eftersom de infört en sådan särskild funktion för att inlägg ska kunna reklam-taggas.
Huruvida denna markering kommer att vara rättsligt tillräcklig får dock ytterst framtida domstolspraxis utvisa.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »