Vår krönikör advokat Cecilia Torelm Tornberg väntar inom kort tillökning och är föräldraledig. Vi önskar därför hennes kollega jur. kand. Mireille Wildh varmt välkommen som ny krönikör. Mireille är specialiserad på marknadsrätt med betoning på den snåriga juridiken i sociala medier. I sin roll strider hon i domstol och hjälper företag och myndigheter, och
anlitas flitigt som föreläsare av Berghs School of Communication, universitet, högskolor och företag. Mireille skriver om sådant som berör dig som arbetar med marknadskommunikation. I dag handlar hennes krönika om marknadsföring av alkohol.
Marknadsföring när syftet är kommersiellt
Marknadsföring av alkohol är strikt reglerat. Ändå möts vi av mängder med bilder på kändisars egna viner på Instagram och Facebook. Kanske tänker dessa kändisar att deras Instagram-konton är privata och att en bild på deras egen vinsort inte utgör marknadsföring?
Detta är en vanlig missuppfattning om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring.
Om ett budskap har kommersiellt syfte och ett kommersiellt innehåll så är det marknadsföring i lagens mening och ska därmed utformas i enlighet med gällande regler.
Lagen gäller oavsett medium
Enligt svensk alkohollagstiftning får marknadsföring av alkohol inte vara uppsökande eller uppfattas som påträngande eller uppmana till bruk av alkohol. Framställning i bild via en kommersiell annons får endast omfatta en återgivning av varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar eller varumärke eller därmed jämförligt kännetecken.
Begränsningen avseende framställning i bild gäller för alla kommersiella annonser för alkohol oavsett medium, alltså även på internet och i sociala medier. Det är även förbjudet att rikta alkoholreklam till personer under 25 år.
Lavinartad ökning av alkoholreklam i sociala medier
Marknadsföring av alkoholdrycker har ökat närmast lavinartat under de senaste åren, både i fråga om medieinvesteringar och när det gäller spridningsvägar. Framförallt har marknadsföringsinsatserna tagits vidare till de sociala medierna.
Konsumentverket har genom sina relativt nyligen uppdaterade riktlinjer samt genom att ha inlett flertalet ärenden den senaste tiden visat att man tar frågan på allvar.
Ett exempel av många
Bland annat har Konsumentverket uppmärksammat Carolina Gynnings inlägg på Facebook, Instagram och sin hemsida. I ett av inläggen visas en bild av Carolina Gynning som plutar med munnen och håller upp en bag in box av egna märket Besos. Bredvid bilden finns texten
Idag kan ni beställa mitt vin! Herregud, jag är så stolt för jag tycker att det är den finaste boxen jag har sett;) BESOS heter den som betyder Puss på spanska. Ni vet ju att jag älskar Ibiza och Spanien och jag älskar att pussas. Beställ nu nummer […]
I inlägget finns även en emoji i form av en pussmun. Konsumentverket anser att Gynning med såväl text, bild och symbol ger ”marknadsföringen ett personligt tilltal och anspelar på stämningar och känslor”. Konsumentverket anser vidare att uttrycket ”Herregud, jag är så stolt för jag tycker att det är den finaste boxen jag har sett;)” utgör ett värdeomdöme som inte är förenligt med kravet på särskild måttfullhet.
Det här är bara ett exempel av de många ärenden som Konsumentverket har inlett den senaste tiden, bland annat har Paolo Roberto, Charlotte Perrelli, och systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman (Perfect Day Media) varit föremål för granskning.
Alkoholreklam i sociala medier
Går det överhuvudtaget att göra alkoholreklam i sociala medier? Med hänsyn till barn och ungdomars överrepresentation i sociala medier kan lämpligheten, och i vissa fall lagligheten, av att överhuvudtaget marknadsföra alkoholdrycker i sådana kanaler ifrågasättas. Det finns även en stor risk för att inläggen, bilderna och texterna inte anses utgöra en saklig och balanserad presentation av varan.
Mer information och vägledning om alkoholreklam hittar du i
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »