Byråmarknaden genomgår en tyst revolution. En ny typ av byråer har i tysthet etablerat sig och vuxit sig allt starkare de senaste 5–6 åren. Än så länge verkar de traditionella byråerna oberörda, men det kan snart ändras. Om de inte ger akt på utvecklingen så kan de snart se sig akterseglade. Jag tror byråmarknaden står inför en disruptiv omdaning. I denna artikel berättar jag varför. Jag ger också förslag på hur traditionella byråer och byrånätverk kan hantera situationen.
Byråmarknaden genomgår en tyst revolution. En ny typ av byråer har i tysthet etablerat sig och vuxit sig allt starkare de senaste 5–6 åren. Än så länge verkar de traditionella byråerna oberörda, men det kan snart ändras. Om de inte ger akt på utvecklingen så kan de snart se sig akterseglade. Jag tror byråmarknaden står inför en disruptiv omdaning. I denna artikel berättar jag varför. Jag ger också förslag på hur traditionella byråer och byrånätverk kan hantera situationen.
Konvergens driver ny efterfrågan
It, kommunikation, marknadsföring och försäljning har traditionellt skötts av åtskilda team ute i företagen. Men gränserna suddas ut alltmer. Molntjänster och digitala plattformar har gjort it tillgängligt för alla. Digitala medier gör det svårt och till och med kontraproduktivt att hålla isär kommunikation och marknadsföring. Och bolagsledningar ställer allt tuffare krav på marknad att visa på affärsnytta, vilket driver dem i armarna på säljarna som vill ha hjälp med lead generation och sales enablement.
Kort sagt: It, kommunikation, marknadsföring och försäljning håller sakta på att konvergera.
Denna konvergens skapar efterfrågan av kommunikatörer som kan dra full nytta av it för att driva marknadsföring och försäljning.
Traditionella byråer möter inte efterfrågan
Samtidigt som efterfrågan ökar av tjänster som integrerar kommunikation och it för att generera affärer, så sitter PR-byråer, contentbyråer, reklambyråer och andra traditionella byråer fast i gamla hjulspår.
Visst finns en betydande branschglidning. PR-byråer blir contentbyråer, som blir reklambyråer, som bli PR-byråer.
Visst finns it-kunnande. Kunskap om sociala medier, online annonsering och analytics är ett måste för byråer som vill överleva.
Och visst finns specialistkompetens inom webb, seo, konverteringsoptimering med mera. Alla byrånätverk med självaktning har minst ett sådant bolag.
Men…!
Branschglidningen sker hela tiden mellan samma gamla hjulspår – alltid inom kommunikationsområdet. Det finns ingen kommunikationsbyrå som framgångsrikt har givit sig in på de stora konsultbolagens marknad inom it och management.
De flesta byråmedarbetare har lika ytlig kompetens om it, som it-konsulter har ytlig kompetens om kommunikation. Kunskap om digitala verktyg och plattform är inte det samma som it-kompetens.
Och det räcker inte med att ha specialister på konverteringsoptimering och webb i nätverket. Det krävs en tight integration av kommunikation och it för att möta efterfrågan som skapas av konvergensen hos kunderna.
Med andra ord: Traditionella byråer har inte tillräcklig kompetens för att möta kundernas efterfrågan.
Grogrund för ny typ av byråer
Medan traditionella byråer närsynt fokuserar på kommunikation, så letar deras kunder vidsynt efter alternativ. Det skapar en öppning för aktörer som tidigare inte har jobbat med kommunikation. Framför allt är det entreprenörer och konsultbolag inom it som har tagit chansen. Men det kommer också en och annan från sälj-hållet. De började för 5–6 år sedan att starta en ny typ av byrå som integrerar marknadskommunikation och it för att driva affärer.
Några har startats av entreprenörer med it- eller säljbakgrund. Till exempel har Hägvall & Sjömans grundare en bakgrund från it-branschen, Doidea har grundats av ev en it-konsult och Business Reflex av två säljare med erfarenhet av marknadsföring och it.
Andra har startats eller köpts av it-konsultbolag: Sigma har Maverick, KnowIt har KnowIt Experience, Acando har Itch och HiQ har bytt fokus från inbäddade system till teknik, design och kommunikation.
Den nya typen av byråer syns knappt på de traditionella byråernas radar. De är inte medlemmar i branschorganisationen Komm. De deltar inte i Guldägget, 100-wattaren, Spinn, Swedish Content Awards och andra tävlingar som är viktiga för traditionella byråer. Och det står inte mycket om dem i vare sig Resumé eller Dagens Media.
Det är därför lätt att förbise dem, eller tänka på dem som ett randfenomen. Men det är ett misstag.
Disruptiv förändring hotar traditionella byråer
Det som händer stämmer väl in på Clayton Christensen teori om disruptiv innovation: Ny teknik skapar nya möjligheter som marknaden efterfrågar men inte får av gamla leverantörer. Det skapar grogrund för nya leverantörer som de gamla inte tar notis om förrän det är försent. Det slutar med att de nya leverantörerna tar över marknaden. Detta kan hända byråmarknaden.
Det står skrivet på väggen: Disruption hotar traditionella byråer.
Transformera
Det finns alltid utrymme för byråer med extremt fokus eller svårslagen differentiering. De behöver inte oroa sig för de nya byråerna; bara fortsätta att göra det som gör dem efterfrågade idag. Men de är undantag. Traditionella byråer kommer känna av en allt större konkurrens från de nya byråerna.
De kan möta konkurrensen med sänkt pris. Men det skulle bara förstärka en annan negativ utveckling som Michael Farmer beskriver i boken Madison Avenue Manslaughter: Byråer kläms mellan holding bolagens avkastningskrav och kundernas pris/prestanda-krav. Byråer som hoppas överleva disruptionen med prissänkningar kommer få en tynande existens.
Det enda rimliga är att bli en av dem som disrupterar marknaden. ”If you can’t beat them, join them.”
Men det räcker inte med kunskap om sociala medier, online annonsering och analytics. Inte heller med specialister inom konverteringsoptimering och webbutveckling. Det krävs också en fullständig transformation av företagskultur och arbetssätt.
Ad, designers, redaktörer och skribenter måste jobba i team med systemarkitekter, ux-specialister, programmerare och server-specialister. De måste förstå varandras perspektiv och ha grundläggande kunskaper inom varandras områden. Och de måste använda den samlade kompetensen till att skapa lösningar som driver efterfrågan av kundernas varor och tjänster, genererar kvalificerade leads och effektivt lotsar presumtiva kunder genom köpresan.
Bredda portföljen
Transformation är svårt. Mycket svårt. Bara några få lyckas, och inte utan betydande uppoffringar. Därför bör byrånätverkens holding bolag redan nu bredda sin portfölj med byråer av det nya slaget. De kan komma inifrån befintliga byråer i nätverket, som avknoppningar där intraprenörer ges möjlighet att starta bolag. Och de kan komma utifrån i form av förvärv.
Bli inte en kokt groda
Det jag har beskrivit sker inte över en natt. Det är en långsam process som redan har pågått i 5–6 år och som kommer att pågå lika länge till eller längre.
Faran med långsamma processer är att vi inte blir varse dem förrän det är försent. Det illustreras av påståendet att grodor som läggs i kallt vatten som långsamt hettas upp inte hoppar ur kastrullen utan kokas till döds.
Min förhoppning med denna artikel är att få kollegor i byråbranschen att inse att vattnet närmar sig kokpunkten. Det är dags att göra något.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »