Den kreativa revolutionen i Sverige inleds 1964 (15 år efter USA) och pågår fram till 1994. Under dessa år genomgår reklambranschen en drastiskt förändring. Och mitt i den stod Lars Falk, Claes Bergquist och Kurt Lundkvist. Nu berättar de tre mästarna om den kreativa revolutionen i svensk reklam i en ny bok: "Öga mot öga": Vad den innebar. Varför den behövdes. Vad som blev resultatet. Och kanske viktigast: Vad den har att lära dagens och morgondagens kreatörer. I avsnitt 201 berättar Lars Falk om boken och varför de tre kreatörerna har skapat den. Lyssna nu!
Under 1950-talet handlade reklam om att köpa annonsutrymmen och hamra in uppdragsgivarens budskap. Ju fler gånger annonsen infördes desto effektivare – trodde man. Det fanns också en blind tilltro till forskning, till exempel mätningar av vad människor tänkte och tyckte. Det gällde bara att hitta och presentera the Unique Selling Proposition (USP). Hur annonsen utformades var inte så betydelsefullt, och copywriter existerade knappt.
Byråerna fungerade som annonsförmedlare med så kallade kontaktmän som såg till att ett företags annons hamnade i tidningen. Kontaktmannen skötte all kontakt med kunden och skrev själv annonstexterna.
William ”Bill” Bernbach hade en annan uppfattning. Redan i slutet på 40-talet ifrågasatte han branschens etablerade taktiker och menade att det tjatiga och beskäftiga tilltalet snarare gjorde att folk tittade bort och höll för öronen.
Hans uppfattning var att 85% av all reklam ignoreras och att USP därför var meningslöst. Och han ansåg att marknadsundersökningar de uppmuntrade det mediokra.
För att fånga människors uppmärksamhet måste man tala med dem, i stället för till dem. Det handlade inte bara om vad som skulle sägas, utan hur. Lösningen enligt Bernbach var kreativitet och konstnärlighet: ”Ingen stor vetenskapsman, som försöker värdera sin insats i samhället, skulle komma på tanken att sätta kunskap och teknisk skicklighet före fantasi och intuition.” Med den övertygelsen lämnade han sin anställning och startade 1949 byrån Doyle-Dane-Bernbach – DDB. Den kreativa revolutionen inleds.
I stället för en strikt fördelning av uppgifter lät man skribenter och formgivare arbeta tillsammans, ett kollektivt och kreativt arbete som ledde till fler och bättre uppslag.
DDB gjorde under 60-talet några av reklamvärldens mest kända och uppskattade kampanjer för Volkswagen (Think Small och Lemon) och Avis (We try harder). Moderna efterföljare är Nike ”Just do it…” och Apples ”Think different”
DDB fick flera efterföljare. Till de mest betydande hör Mary Wells som blev den första kvinnliga vd:n vars reklambyrå noterades på börsen i New York. De revolutionerade reklamen för flygbolag. Och ligger bakom en annan av världens mest kända reklamkampanjer – ”I love New York” från 1977.
Sverige var i början av 1960-talet långt efter. Det fanns tre byråer som i stort sett hade hela den svenska marknaden: Svenska Telegrambyrån, Gumaelius och Ervaco.
Först att introducera det nya tankesättet i Sverige var John Melin som tillsammans med Anders Österlin blev kreatörsduon M&Ö. Men det det är först med Alf Mork och Leon Nordin om den kreativa revolutionen på allvar tar fart i Sverige.
Alf Mork kom till Sverige från Norge i slutet av 50-talet, pluggade på Konstfack i Göteborg och började 1964 att arbeta som AD på Stig Arbmans reklambyrå i Stockholm. På byrån träffar han chefen och copyn Leon Nordin. De blir snabbt ett radarpar.
En av deras första reklamkampanjer var för Renault 4 som de med den retoriska frågan ”Skrytbil?” marknadsförde i samma anda som DDBs Think Small för Volkswagen. Annonskampanjen är en av svenska reklamhistoriens mest uppmärksammade annonskampanjer.
Den kreativa revolutionen i Sverige inleds 1964 (15 år efter USA) och pågår fram till 1994. Under dessa år genomgår reklambranschen en drastiskt förändring. Och mitt i den stod Lars Falk, Claes Bergquist och Kurt Lundkvist.
Nu har de tre mästarna skapat en bok som på 240 sidor berättar om den kreativa revolutionen i Sverige: Vad den innebar. Varför den behövdes. Vad som blev resultatet. Och vad den har att lära dagens och morgondagens kreatörer.
Pia och jag (Thomas) har haft förmånen att via vår vän och husgud Lars Falk följa skapandet av boken. Redan i februari, när vi besökte Lasse i hans villa i Bromma Trädgårdsstad, fick vi se en praktiskt taget färdig bok. Vi passade också på att intervjua honom om boken.
I avsnitt 201 av Kntnt Radio hör du intervjun. Vi har väntat tills nu eftersom det är först nu boken kan beställas. Den släpps om två veckor: Den 22 november 2018.
Mer av och med Lars Falk
- Läs mer om Öga mot öga: Möte med den kreativa evolutionen i svensk reklam. En bok om kommunikation.
- Hör Lasse berätta om sina egna upplevelser av den kreativa revolutionen i avsnitt 35, 36, 37 och 38 av Kntnt Radio.
- Lars Falk är flitig skribent och har på sin blogg Bara Ord publicerat mer än 200 mycket läsvärda krönikor.
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Secret Mission © Frank Rawel (CC BY-NC-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »