Ikväll har Uniforms for the Dedicated sin första visning någonsin under Stockholm Fashion Week. Det kommer säkert att kännas som regn, snö och berg. Eller som asfalt, neon, solsken och frusna bär. Säkert kommer det att vara alldeles, alldeles underbart.
Ikväll har Uniforms for the Dedicated sin första visning någonsin under Stockholm Fashion Week. Det kommer säkert att kännas som regn, snö och berg. Eller som asfalt, neon, solsken och frusna bär. Säkert kommer det att vara alldeles, alldeles underbart.
Förnuft och känsla blev content marketing
Få saker vill jag hellre än att få uppleva de där tolv minuterna av modevisning i Absolut Vodkas showroom.
Men när jag träffar Mike på kontoret på Södermalm går mailen varm i datorerna – alla vill in, alla vill vara med. Biljetterna är hjälplöst slut och jag lovar dig att suget infunnit sig helt utan hjälp av köpt media.
Medan andra svenska modemärken klarar sig i snitt tre år, har Uniforms for the Dedicated stadigt växt sedan hösten 2007. Och vi kan säga att det är förmågan att jobba med content marketing som givit succén, med reservation för att de inte hade en aning om att det var vad de gjorde. Istället följde de förnuft och känsla. Där ingick att inte störa människor. Och att aldrig tränga sig på.
Skramlade ihop till ett aktiebolag
Egentligen var det en slump att det blev kläder företaget satsade på.
– Vi var ett gäng som surfade, skatade och körde snowboard. Vi reste, filmade och fotade. Vi körde individuella sporter, men älskade att dela upplevelsen med varandra. Sedan ville vi göra något mer tillsammans och skramlade ihop till ett aktiebolag.
Naturen var lekplatsen
Samspelet med naturen, konst och musik fanns som naturliga inslag i vardagen och vännerna tog med sig elementen in i företaget.
– Att skapa tillsammans, men köra individuellt genomsyrar vårt sätt att jobba idag. Allt vi gör utgår från våra värderingar och vårt etos är att göra de bästa kläderna i världen, sett ur alla aspekter.
Naturen var lekplatsen så hållbarhetsperspektivet fanns inbyggt. Nu är varumärket byggt på de värderingar som delas av alla som finns runt företaget och på deras unika kreativitet.
Skapade musik som passade till kläderna
2007, före den stora massan, skapade Uniforms for the Dedicated musik som passade till kläderna och delade ut den på USB-minne till kunderna.
– Folk hittade musiken på Youtube, plötsligt hade vi femtiotusen visningar. Folk Gogglade vidare ”åh, är det här ett klädmärke också”, både filmer och musik där våra kläder är en del av en helhet ingår naturligt.
”Business by accident”
Idag finns Uniforms for the Dedicated i 20 länder. Sverige är fortfarande störst men England och Italien är på starkt framgång och märket väcker uppmärksamhet i Kina och Sydkorea.
Mike träffade en av sina partners på en glaciär i Norge och företaget kom till som en ”business by accident” som han säger.
Viljan att dela med sig och att inte att tränga sig på
De hade ekonomiska utbildningar i bagaget, men visste inte mer om mode än att de vill skapa sådant de själva gillade. Utgångspunkten var det som de värderade i livet. Naturen, lekplatsen och det lustfyllda i konsten blev en affärsidé där det inte fanns några gränser.
– Från början hade vi en naiv blick som gjorde att vi inte såg några begränsningar. Förändring och kreativitet var naturligt införlivat i vår arbetsprocess. Ansvar för naturen och visionen om hållbarhet bottnade i oss. Idag har ansvaret för företaget, de anställdas löner och att betala hyror också landat, säger Mike.
Det som inte ändrats är viljan att dela med sig och att inte att tränga sig på.
– Det låter kanske inte så ödmjukt, men köpt reklam behövs bara när du inte är tillräckligt duktig, säger Mike.
Att göra det som är unikt, bra och som håller ur flera aspekter än i sömmarna har sin egen attraktionskraft.
– Gillar du kläderna berättar du det för pizzabagaren grannen och taxichaffisen. Vi kanske inte var traditionella affärsmän från start, men vi var bra på att bygga nätverk och att skapa relationer.
Våra vänner tyckte om det vi gjorde och vi har involverat dem efter lust och förmåga. De har fått göra allt från att agera i filmerna, skapa musik och till filma och fotografera.
Var gör jag bäst nytta?
Nu är företaget väldigt seriöst, men fortfarande styr frågan; var gör jag bäst nytta? Och var har jag roligast?
Så länge alla gör det de gillar, har ingen ont i magen när det drar ihop sig till måndag morgon och en ny vecka på jobbet. Vi fortsätter att inspirera varandra och går dit kunskapen och våra värderingar leder oss.
Hyra är det nya äga
Hösten 2013 tänker Uniforms för the Dedicated sänka sin försäljning av kavajer med 10%. Hur då?
– Vi startar uthyrning i den egna butiken på Krukmakargatan och hoppas våra återförsäljare hakar på – det ligger i tiden. Och ja, så är det – hyra är det nya äga.
Jag är fast och frågar: När ska ni börja göra klänningar?
– Kanske aldrig. Vi har så mycket kvar att utveckla inom vårt herrmodekoncept, säger Mike.
Det finns snygga skjortor jag kan satsa på, för jag vill också ha en relation till Uniforms for the Dedicated.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »