Maria Gustafsson delar ett välfyllt påskägg med sött, salt och syrligt om delningsekonomin. Låt dig väl smaka.
Solen skiner från den blå himlen när vi går på bryggan från färjan till kontoret. Inne vid datorn klickar jag upp skärmen för att se mina flöden i sociala medier. Jag ser direkt på mina vänners bilder vilken årstid det är. Blommande körsbärsträd i varannan bild. Äntligen är våren här! Tack vare de delade bilderna kan jag ta del av upplevelsen av spirande vår.
Nu när begreppet sharing is caring är centralt delar vi med hjälp av internet med oss mer till fler. Utöver bilder delar vi personliga resonemang såväl som tillgång till resor, bilar och lägenheter jämsides i delandets ekonomi. Som ett välfyllt påskägg med sött, salt och syrligt bjuder jag idag på några inspirerande exempel på delande. Låt dig smaka och dela sedan gärna med dig med dina kommentarer.
Sharing is caring igen
Delandets ekonomi, som kallas för sharing economy och collaborative konsumtion på engelska, är både en het trend och en uråldrig mänsklig företeelse. Ekonomi är fördelning av resurser. Människor hjälps åt med de resurser som finns tillgängliga för att göra livet bättre för sig själv och varandra. Nu med internet och ny teknik så växer nätverken i omfattning och delandet ökar som aldrig förr. Att dela med sig av kunskap och saker känns helt rätt för miljö, ekonomi och bildning för ärligt talat så är det en smartare resurshushållning att dela med sig av en del istället för att behålla allt värde för sig själv.
Kunskapsdelandet på webben är nu vardag för många av oss. Du som läser Kntnts blogg vet att vi delar vår kunskap med dig. I bloggens innehåll hämtar du som läsare kunskap, delar med dig i kommentarsfälten och delar enkelt vidare bloggen i dina digitala kanaler. Med hjälp av webben kan vi nå många människor samtidigt och innehållet finns också kvar länge, lätt åtkomligt för dig som vill återkomma för att läsa mer. Delandet är en värdefull mekanism i sociala interaktioner. Som när jag skrev om smarta sätt att väcka intresse för att dina läsare ska vilja dela vidare. Då visade jag exempel med bloggskola, öppen kalender och The Epic Split.
Låt oss nu titta närmare på några praktiska exempel av olika slags kunskapsdelande för att rikta ljus mot fenomenet att dela resurser genom internets möjligheter. Resurserna kan bestå av såväl mjuka värden i kunskaper och skicklighet som hårda värden som ekonomi och kapitalvaror. Se exemplen som ett påskägg fullpackat med ditt favoritgodis bara till dig. Äsch, jag skojade bara, för det är klart att du delar med dig.
Dela personliga övertygelser
Som person kan du dela med av dina personliga övertygelser för att du vill göra ett avtryck som kan inspirera andra. Så som Emil Jansson gör i texten om hans uppfattning av skillnaden i betydelse mellan ord och handling. Exemplet handlar om personal i skolan. Utveckling av skolans undervisning är nämligen ett ämne som ligger Emil varmt om hjärtat.
Oavsett bransch, oavsett område, oavsett när, oavsett till vilka du säger eller skriver till så är alltid ord bara ord om du inte visar motsatsen. Att säga att du är engagerad, motiverad, skicklig, modig eller kanske till och med “bäst”. Så är det bara ord! Oavsett om du skriver fina planer på ett papper eller tänker högt. Så är det bara ord!
Läs hela Emils text Ord är bara ord.
Dela detaljerad yrkeskunskap
Som företag kan du erbjuda värde till dina läsare genom att berätta om er yrkeskunskap som kan göra nytta för fler än er. Så gör Magnus Klahr på företaget Hello Ziggy i bloggen Ziggy Says som exempelvis ger fem tips för bättre webbtypografi.
I berättande text illustrerad med tydliga bilder lär vi oss hur en korrekt radbredd, radavstånd, typsnitt, storlek och hierarki påverkar läsandet av textens innehåll. De fem tipsen avslutas med ett talande exempel vilket förstärker intrycket av ett generöst kunskapsdelande.
Tänk på bredden, om raden är för bred så kommer läsaren ha svårt att hitta tillbaka till början av nästa rad. Om raden är för smal så styckas texten upp och man får många onödiga avstavningar. Någonstans mellan 50 och 80 tecken i bredd är bäst för god läsbarhet.
Läs samtliga fem tips för bättre webbtypografi.
Dela resor och få resesällskap
Samåkning är ett smart sätt att resa för lägre kostnad. Skjutsgruppen sammanför genom en effektiv webbsajt människor som ska resa samma från en plats till en plats. Med hjälp av skjutsgruppen.nu hittar de resande varandra som utöver att dela bensinpengar även får även sällskap längs vägen. Och du kan genom att markera en tweet med #skjutsgruppen på Twitter kan hitta någon att få skjuts med.
Det är miljövänligare att dela än att åka i varsitt fordon.
Det är billigare att dela än att åka i varsitt fordon.
Och det är väldigt roligt att dela!
Läs mer och hitta ditt resesällskap på Skjutsgruppen.
Dela bil istället för dyr långtidsparkering
Tänk dig att nästa gång när du ska flyga så får du gratis parkering, din bil tvättad och du kan dessutom tjäna en slant. Istället för att låta din bil stå oanvänd på den ofta kostsamma långtidsparkeringen. Det här är möjligt med tjänsten Flight car på flygplatser i San Fransisco och Boston i USA med tjänsten. Personal tar hand om din bil, hyr ut den och tvättar den lagom till dess att du landar.
Vem blir först med tjänsten på långtidsparkeringar i Sverige så att vi kan göra likadant?
Vad kan vi dela mer av?
Så nu är det upp till oss, dig och mig att fundera ut vad vi har som kan fylla ett behov för någon annan när vi inte använder den.
Hur kan vi utveckla helt nya tjänster samtidigt som oanvända resurser kommer till användning och nytta? Genom fönstren på Kntnts kontor blickar vi exempelvis ut över en stor parkeringsplats som dagtid ständigt är full av bilar. Vem kläcker kreativa lösningar för att ta hand om den outnyttjade resursen?
Ibland möter vi marknadsförare som saknar innehåll att skriva om i sin blogg. Med en smart tjänst som löser flera människors behov samtidigt så är jag säker på att berättelserna kommer att att avlösa varandra.
Radioprogram om delandets ekonomi
Lyssna gärna på de tre programmen om delandets ekonomi och delandekulturen från Sveriges Radio för ännu mer inspiration.
- OuiShareFestival: Om delandets ekonomi och den tredje industriella revolutionen.
- Om collaborative consumption: Med Toolpool och Streetbank kan du dela på prylar och minska resursslöseri.
- Delad glädje: Om delandekulturens mekanismer och möjligheter.
Hur delar vi själva med oss?
För mig personligen är möjligheten att dela kunskap på webben en röd tråd på såväl arbets- och fritid. Genom delandets ekonomi blir internet till en guldgruva för kreativa innovatörer.
Snacka går ju lätt som Emil Jansson skrev, men du kanske undrar vad vi gör i handling i Kntnt? Jo, i Kntnt prioriterar vi att dela med oss av kunskap med texter här i bloggen, med frukostseminarier, filmade föreläsningar och inspelade podcasts. Det är vårt val att marknadsföra oss genom värdeskapande innehåll, så kallat content marketing. Som att bjuda på innehållsrika påskägg året om. Glad påsk!
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »