Oavsett vilken form du väljer för din content, till exempel tryck, webbmagasin eller blogg, måste du ha något att stå på och luta dig mot i det redaktionella arbetet. Vi kallar detta för redaktionell plattform. I denna artikel går Lars Wirtén igenom hur du steg för steg tar fram en sådan plattform.
Okej, mer konkret, vad är det egentligen jag pratar om? Hur ser en sådan ut? Hur tar du fram en? I princip handlar det om design, i begreppets vida och mest korrekta bemärkelse; att designa din redaktionella satsning. Inte bara grafiskt, utan även funktionellt, innehållsmässigt, text- och bildspråk: att leda och guida läsaren genom magasinet eller bloggen på ett sätt som ökar sannolikheten att hen läser länge och ofta. Och att du når rätt publik med rätt innehåll och tilltal.
En redaktionell plattform består av två delar: en strategisk och taktisk guide, samt en visuell guide i form av en grafisk skiss (gäller i första hand magasin, tryckta och/eller digitala).
1. Börja med en workshop
Det är du och dina medarbetare som har svaren på vad ni vill med er kommunikation. Vad är syftet? Vilka mål är rimliga? Vad har vi för resurser och ambitioner? Hur ser publiken ut? Vad är den intresserad av?
Om du tar extern hjälp är en workshop en bättre arbetsform än att låta sig bli intervjuad eller själv ta fram en plattform (nej, det gör du bara inte). I workshopen kan nya, oväntade idéer och kreativa tankar komma fram. När plattformen är spikad ska du följa den, inte falla för frestelsen att hoppa mellan olika mer eller mindre roliga tuvor.
2. Bakgrund
En viktig poäng med en redaktionell plattform är att den dokumenterar grunderna för det redaktionella arbetet för att underlätta den så viktiga kontinuiteten. Magasinet eller bloggen ska inte påverkas av att medarbetare eller byråer byts ut. Den är också ett utmärkt dokument att använda internt, för att sprida kunskap om det redaktionella arbete ni gör.
Beskriv därför gärna bakgrund till satsningen, marknadssituationen och till exempel konkurrenters marknadskommunikation.
3. Syfte, mål och målgrupp
Kommentarer känns överflödigt. Om du inte vet varför du jobbar redaktionellt och till vem du talar, oavsett om det är en tidning, nyhetsbrev eller blogg, kommer du heller inte uppnå mycket. Men det är klart att du vet. Beskriv det enkelt och tydligt så att även andra i din organisation får veta och förstår.
4. Innehåll
Den roliga biten! Samla ihop alla idéer från workshopen. Ställ dem mot syfte, mål och målgrupp. Sortera och strukturera. Dela in tidningen/bloggen i avdelningar. Ge varje avdelning en vinjett som ger vägledning om innehållet, exempelvis Profilen, Sorterat, Fokus etc. Koppla varje vinjett till dina syften och mål. Vad ska just det här innehållet bidra med för att du ska uppnå det du vill?
Tänk på att skapa dynamik. Jämför med musik: du behöver både vers, refräng och brygga, lugna partier blandat med mer intensiva. Om du bara skriker och har volymen uppskruvad på max kommer få orka lyssna. Än mindre bry sig eller känna sig engagerad.
5. Ton och anslag
Hur vill din publik bli tilltalad? Beskriv tonen i texter, bilder och eventuellt filmer. Motivera varför, så att även personer som inte varit involverade i att ta fram plattformen förstår resonemanget bakom.
6. Sätt upp en redaktion
Hjärtat i alla redaktionella satsningar är redaktionen. Med rätt personer engagerade får du bra input, både kreativt och ämnesmässigt. Fundera noggrant igenom detta: det här är nyckeln till att få till exempel ledningen engagerad. Fördela ansvar, hur ofta ni ska träffas och vad som förväntas av redaktionen.
7. Utgivning och omfång
Hur omfattande ska tidningen vara? Vilket format? Hur ofta ska bloggen uppdateras? Hur stor är upplagan om den trycks? Se till så att det inte finns några tveksamheter kring den här typen av kvantitativa data.
8. Grafisk design
Medan du har formulerat den strategiska och taktiska delen av plattformen har någon annan skapat en grafisk design och ett visuellt uttryck. Varför har det ena eller andra grafiska uttrycket valts? Varför just den valda typografin? Beskriv tillsammans med din AD/grafiska formgivare vad du vill uttrycka.
9. Voila – låt världen skåda underverket!
Glöm inte den sista men ack så viktiga punkten: att ha en plan för hur allt det fantastiska innehåll du kommer ta fram ska spridas. En plan för digital distribution är helt avgörande för att nå ut. Hur ska du jobba med sociala medier? Kan du koppla till elektroniska nyhetsbrev? Har du en prenumerationsfunktion på din webbplats? Det går inte längre att ha en distributionslista, luta sig tillbaka och tro att jobbet är gjort. Det är nu det börjar!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »