Se och hör Niklas Myhr, känd som "The Social Media Professor", föreläsa om trender inom sociala medier och digital marknadsföring.
Den plågsamt käcka trudelutten väcker mig. Jag kastar mig över mobiltelefonen för att tysta den. Min fru har ännu tid kvar att sova innan hon ska gå upp, ge barnen frukost och följa dem till skolan.
Jag stapplar ut i badrummet. Medan det varma vattnet sköljer över mig tänker jag på morgonens frukostseminarium. Årets första. Det 14:e sedan starten hösten 2013. Och det största hittills. 185 gäster – och än fler på väntelista.
På med kläder. Frukost. Flingor och filmjölk – som alltid. Borsta tänder och sen på med ytterkläder. Tittar på klockan. Fan! Bara en kvart kvar till bussen går. Jag småspringer de två kilometerna. Måtte allt gå bra. Inte som senast…
Arenan
Bussen bromsar häftigt. Jag har ingen aning om var jag är. Somnade. Det tar några sekunder innan hjärnan får ordning på synintrycken. Bussen är vid centralstationen. Två hållplatser kvar. Tänk om jag hade missat att kliva av och hamnat ute i Landvetter.
Jag kliver av vid Berzeligatan. Den råkalla luften får mig att piggna till. Några minuter senare står jag utanför Filmstaden Bergakungen i Göteborg. Klockan är 06.30.
Fabian och Pia väntar på mig. Fredric kommer strax efter. Kntnt är på plats. Likaså Marknadsföreningen i Göteborg (MiG). Vi arrangerar detta och ytterligare tre frukostseminarier tillsammans i vår.
Fredric, Fabian och jag beger oss till salong 3 – en av de större i SF:s multibiograf. Vi är roddare idag. Det är mer sladdar och apparater än man kan tro för att både få ljud och bild till publiken och samtidigt spela in allt ihop. Måtte allt gå bra. Inte som senast…
Frukost och förband
Strax efter oss kommer Bujar Ibishi, Daniel Wilke och Sofie Svensson från MyNewsdesk, som sponsrar frukosten och som tack får 15 minutes of fame.
Projektorn vaknar till liv, och strax därefter breder välkomstbilden ut sig över den gigantiska bioduken. Det är maffigt.
Dags att prova ljudet. Jag slår på den trådlösa sändaren och dito mottagaren. Inget händer… Nej! Är det någon sladd som inte sitter i som den ska? Vi börjar felsöka. Måtte allt gå bra. Inte som senast…
Talaren
In i salongen kommer dagens huvudtalare: Niklas Myhr – känd som ”The Social Media Professor” från BBC, The Washington Post, ABC, CBS, NBC, FOX News, USA Today och många fler medier. Hans formella titel är Assistant Professor of Marketing vid Chapman University i Kalifornien.
Sist Niklas besökte Gôtet var han en huvudtalare på Webbdagarna. Han passade också på att besöka Kntnt Frukost för att lyssna på när Carin Fredlund pratade om varumärken. Det var då vi passade på att bjuda in honom till dagens frukost.
Det sprakar till i högtalarna. ”Etta, tvåa. Etta, två”, hörs Fredriks röst dåna ut över stolarna. Det har löst sig. Återstår bara för tusen andra saker att gå fel. Måtte allt gå bra. Inte som senast…
Giveaways
Medan vi håller på inne i salong 3 tar Pia emot de 185 frukostgästerna. Många bekanta ansikten. Och naturligtvis många nya. Alla får ett block och en penna med Kntnts logga.
Det ligger mer tanke bakom blocket och pennan än vad man kan tro. Vi tycker att marknadsföring ska skapa värde för mottagaren. Vår blogg, vår podd och våra event är exempel på det. Men vi försöker skapa värde även i de små sakerna. Som ett block och en penna. De är användbara både under eventet och efteråt.
Allt är klart så långt vi kan verifiera. Mikrofoner fungerar. Ljud i högtalarna. Bild på skärmen. Men om inspelningsutrustningen (Zoom H6 och Matrox Monarch) fungerar vet jag inte. Måtte allt gå bra. Inte som senast…
Föredraget
Salen är fylld. Bokstavligen talat till sista plats. Klockan är 07.30. Dags att dra igång.
Pia och Kia (Kristina Cohn Linde, vd för MiG, för dig som inte känner henne) ställer sig framför bioduken och hälsar den 185-hövdade publiken välkommen. Först får MyNewsdesk sina 15 minuter. Och sen är det dags för Niklas. Måtte allt gå bra. Inte som senast…
http://vimeo.com/117631379
Filmen finns på Vimeo och YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud. Och vill du se bilderna så finns de på SlideShare.
Och nu?
Det gick bra! Inte alls som senast. Ljud och bild kom både ut till publiken och in på vår inspelningsutrustning. Gôtt mos. Nu är det bara att plocka ihop allt och bege sig tillbaka till kontoret och redigera film.
Nästa gång, den 20 februari, är det Christian Rudolf som ska berätta hur du kan använda sök för att förstå dina kunder. Anmäl dig redan nu för att slippa hamna på väntelistan!
Och du! Om du gillar det vi gör så är vi jättetacksam om du tipsar dina följare på Facebook, Twitter, LinkedIn om vårt nyhetsbrev som kommer en gång per vecka.
Fotograf: Johan Elmqvist.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »