Så fungerar sociala medier tillsammans med content marketing, berättar "The Social Media Professor" Niklas Myhr i vårens första Kntnt-frukost.
I föreläsningen tar Niklas också upp hur du mäter sociala mediers roll i din content marketing och hur du får ditt innehåll att ta fart. Bland mycket annat. Slå dig ner och spana in filmen!
Tidig morgon och dags för årets första Kntnt-frukost – det tjugoandra frukostseminariet sedan starten i september 2013.
Vädret är typiskt för årstiden, gråmulet med någon minusgrad. Inte alls som för en vecka sedan, då ett snöoväder lamslog Göteborg, med stängd flygplats och totalstopp i kollektivtrafiken som följd. Från början var frukosten tänkt att vara den måndagen. Vilken tur att vi flyttade den!
Morgonens frukostgäster och åhörare anländer. Kollegorna Fabian och Ervis tar emot, prickar av och visar var de kan hänga av sig ytterkläderna. Sen är det bara att mingla med de 180 yrkesbröder och ‑systrar. Det bjuds på värmande kaffe, juice och smörgås och stämningen är god.
En bra start på veckan
Måndag morgon sägs vara sämsta tänkbara dag för ett seminarium, men det märkte vi inte av. Tvärtom. Intresset för årets första föredrag var större än någonsin. Platserna fylldes snabbt. Kanske inte så konstigt. För vad kan vara bättre att börja arbetsveckan med än inspiration?
Två talare av världsklass
Dagens huvudtalare är The Social Media Professor, Niklas Myhr. En van talare, som till vardags är Social Media, Digital & Global Marketing Professor vid Chapman University i Kalifornien.
Vi lyssnar också på Bonnier tidskrifters digitalchef, Frida Boisen, som 2014 utsågs till världsmästare i sociala medier vid tidningsvärldens motsvarighet till Oscarsgalan.
Social Content Marketing
Jag hälsar alla välkomna, Scandic som är en av sponsorerna visar en reklamfilm, och sen är det dags för Niklas att prata om Social Content Marketing.
Vi får förklarat för oss hur sociala medier och content marketing hänger ihop, vilka former av content som faktiskt genererar leads, kraften i användargenererat innehåll och vad du ska mäta när du utvärderar social mediers roll i din content marketing. Bland mycket annat.
Vi har som vanligt spelat in presentationen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/153950221
Mer…
Dagen efter Niklas föredrag spelade vi in en intervju med honom. Du hör den i avsnitt 51 av Kntnt Radio.
Och om en vecka (den 10 februari) släpper vi Fridas presentation som video. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev för att inte missa detta.
Missa inte…
Nästa gång är det Staffan Ekengren som berättar om Scania och den moderna kommunikationsavdelningen. Det vill du inte missa!
Den börjar bli ganska bokad, så skynda dig att boka din plats.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »