Erik Modig forskar i gränslandet mellan neurovetenskap och marknadskommunikation. I veckans avsnitt av Kntnt Radio berättar han om det spännande fältet som ofta kallas neuromarketing. Inte minst ger han goda råd om hur du ska förbättra din kommunikation i allmänhet och din content marketing i synnerhet.
Erik Modig forskar i gränslandet mellan neurovetenskap och marknadskommunikation. I veckans avsnitt av Kntnt Radio berättar han om det spännande fältet som ofta kallas neuromarketing. Inte minst ger han goda råd om hur du ska förbättra din kommunikation i allmänhet och din content marketing i synnerhet. Lyssna nu!
Påkostad annonsering korrelerar med kvalitet
En stor del av Eriks forskning kretsar kring hur kreativitet påverkar vår hjärna och hur detta kan tillämpas i marknadskommunikation.
Studier visar att företag genom att investera i sin kommunikation signalerar kvalitet. Precis som ett företag som annonserar i påkostad TV-reklam uppfattas som stort, rikt och framgångsrikt, signalerar en annons med hög kreativitet att avsändaren ansträngt sig och verkligen bryr som om mig som kund. Att detta är viktiga insikter för dig som jobbar med marknadsföraren är självskrivet, du hör Erik berätta mer i vårt samtal.
Aha! eller Åh!
Erik pratar om två typer av kreativitet i kommunikationen. Den som leder till ett spontant åh hos mottagaren och den som kräver lite eftertanke och resulterar i ett aha hos mottagaren. De två typerna påverkar olika delar av vår hjärna.
I vilket läger Delicatos annons om alternativa fakta och Volvos reklamfilm Made by Sweden – Vintersaga hör hemma får du veta om du lyssnar vidare.
Ny bok
I sin tredje bok, Kontroll – Effektiv kommunikation och kampen om våra tankar, berättar Erik hur olika typer av kommunikation påverkar vårt beslutsfattande. I samband med releasen gjorde vi en intervju med Erik som du kan lyssna på i Kntnt Radio avsnitt 25.
Nu är det snart dags för uppföljaren som kommer att fokusera på förståelse för hur hjärnan beter sig, dess olika beslutssystem och på hur du som marknadsförare kan applicera detta i din vardag. Vi ser med spänning fram emot denna.
Neuromarketing
Neuromarketing handlar om att få en bättre och djupare förståelse för hur vi tar in kommunikation.
Myten att vi är kloka resonerande människor stämmer nämligen illa överens med det faktum att majoriteten av all kommunikation bearbetas helt omedvetet eller med väldigt låg uppmärksamhet. Trump och Brexit är två bra exempel menar Erik som också förklarar varför vi idag befinner oss i en neuromarketing-våg.
Ett omdebatterat begrepp
Inom neuromarketing står inte de rationella argumenten i centrum. Istället för att ställa frågor studerar man med hjälp av eyetracking hur folk beter sig. Och inom consumer neuroscience handlar det om att mäta vad som händer i folks hjärnor – om att nå det undermedvetna.
Neuromarketing är inte helt okomplicerat och ifrågasätts ofta. Hör Erik förklara varför liksom faran i att använda metoden gentemot mot barn och ungdomar.
Inte bara till ondo
Men marknadsföringsformen är inte bara till ondo. Tvärtom kan neuromarketing underlätta kundernas vardag på många vis. Lyssna därför vidare för exempel på positiva användningsområden.
Eriks tre tips på hur du förbättrar din kommunikation
- Touch and feel – känslan av din produkt är superviktig!
- Hitta balansen mellan det banalt självklara och det alltför tekniska.
- Skapa minnen i det undermedvetna.
Hur du sedan omsätter detta i din content marketing får du veta när du kommer till slutet av denna spännande podd.
Böcker och annat spännande som tas upp i samtalet
Eriks bok Kontroll – Effektiv kommunikation och kampen om våra tankar
Boken Contagious: Why Things catch on av Jonah Berger
Boken Invisible Influence: The Hidden Forces That Shape Behaviour av Jonah Berger
Boken Blink – the power of thinking without thinking av Malcolm Gladwell
Podd-casten The Brain Influence med Roger Dooley
Konferensen om kreativitet och effekt som Erik ordnar på tisdag, www.bangforthebuck.se
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: When You Leave © A. Cavallero & C. Gallino (CC BY-NC 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »