Native advertising är ett nytt buzzword inom marknadsföring. Enkelt uttryckt är det en webbannons utformad som redaktionellt innehåll. Det låter förvillande likt content marketing, men är inte samma sak. En viktig skillnad är att native advertising kan leda till att du plockas bort från sökresultat, medan content marketing tvärtom kan ge dig en bättre placering. I denna artikeln skall jag förklara skillnaden, och hur du undviker att straffas av Google om du använder native advertising.
Native advertising är ett nytt buzzword inom marknadsföring. Enkelt uttryckt är det en webbannons utformad som redaktionellt innehåll. Det låter förvillande likt content marketing, men är inte samma sak. En viktig skillnad är att native advertising kan leda till att du plockas bort från sökresultat, medan content marketing tvärtom kan ge dig en bättre placering. I denna artikeln skall jag förklara skillnaden, och hur du undviker att straffas av Google om du använder native advertising.
Reklamtrötthet ett problem
Marknadsförare brottas med problemet att allt fler försöker undvika reklam. Men all marknadskommunikation är inte oönskad. Det vet alla marknadsförare, och de flesta konsumenter och B2B-köpare. Hur skall vi som köpare annars veta vad som finns och från vem?
Marknadsföring är i sig inget problemet. Bara den oönskade, som avbryter och stör oss. Men i takt med att oönskad marknadsföring har ökat, och blivit allt svårare att värja sig ifrån, så breder reklamtrötthet ut sig, och får köpare att utveckla strategier för att undvika reklam.
Vad finns det för lösningar? Ett beprövat trick är att utforma en annons så att den ser ut och upplevs som redaktionellt innehåll – att skapa en advertorial. Textreklam är en form av advertorial. Det är en ifrågasatt metod. Men bra utförd, som SOS Barnbyars advertorial, är det ett bra annonsformat.
Intresset för native advertising har exploderat
Hösten 2011 myntades begreppet native advertising för webbannonser som efterliknar redaktionellt material i både innehåll och form. Native advertising är med andra ord webbens motsvarighet till textreklam och advertorials.
Efter ett tveksamt första år, så exploderade intresset för native advertising i slutet att förra året – i vart fall om man får tro Google Trends – och i Sverige har det uppmärksammats av bland andra Sveriges Radio och branschidningar.
Exempel på native advertising
Flera svenska medier erbjuder native advertising i likhet med sina utländska kollegor. En av dem är Aftonbladet, som på förstasida har flera puffar för avdelningar som är helt köpta. Ett exempel är en puffen “Sångfågeln Sara: ‘Det var en ära’”.
Ett klick på puffen tar besökaren till “avdelningen ‘På Kryssning’ i aftonbladet.se”. (Citatet kommer från Aftonbladets läsarundersökning på sidan.) Där finns flera artiklar, webbfråga, puffar för andra artiklar, annonsbanners och allt annat du är van att se på aftonbladet.se. Det hela ser ut som vilken avdelning som helst. Det enda som skvallrar om att alltihop är köpt, är en 19 pixlar hög balk, som i början av sidan förklarar att hela avdelningen är en annons. Just detta har kritiserats av journalistförbundet.
Native advertising är inte content marketing
Poängen med native advertising är att annonsen skall upplevas nativ, det vill säga som en naturlig del av det media i vilket den förekommer. I ett medium med mycket redaktionellt innehåll, blir det därför naturligt att använda redaktionellt material. Detta har native advertising gemensamt med content marketing. Men native advertising är inte content marketing. Några skillnader:
Content marketing | Native advertising | |
---|---|---|
Kanal: | Din (t.ex. webbplats) | Någon annans (t.ex. aftonbladet.se) |
Avsändare: | Du | Någon annan (t.ex. Aftonbladet) |
Innehåll: | Sådant som hjälper eller underhåller | Sådant som inspirerar eller lockat |
Syfte: | Etablera, fördjupa och vårda relationer | Övertyga och sälja |
Native advertising är en ulv i fårakläder
Vi människor tycker inte om att bli tillsagd vad vi skall tycka eller göra. Och vi tycker inte om att bli manipulerade. Därför förhåller vi oss så kritiska till reklam. Native advertising och content marketing går två fundamentalt skilda vägar för att ta marknadskommunkationen genom den kritiska granskning.
Native advertising satsar på att slinka förbi den kritiska granskningen genom att förklä annonsen till redaktionellt innehåll från en källa som vi inte är så kritiska mot. Förvisso tvingar marknadsföringslagen att annonsen märks som sådan. Men hela idén med att utforma annonser som redaktionellt innehåll är att de inte skall uppfattas som annonser. Åtminstone inte omedelbart, så att mottagaren hinner sänka garden. Native advertising är en ulv i fårakläder.
Content marketing gör tvärtemot. Idén är att öppet och ärligt låta det egenproducerade innehållet genomgå kritisk granskning. Bara innehåll som läsaren/lyssnaren/tittaren uppfattar som hjälpfullt eller underhållande, och inte som manipulerande, klarar denna granskning. Pratar du i egen sak – berättar om ditt företag eller dina produkter och tjänster på ett sätt som upplevs osakligt – så klarar ditt innehåll inte granskningen.
Native advertising kan skada din sökranking
Googles framgång beror på att de har lyckats levererat relevant innehåll. Deras framtid är avhängig sökmotorns förmåga att hålla sökresultatet rent från innehåll som egentligen är reklam. Därför tillåts inte köpta länkar, advertorials eller native advertising. Om du använder sådant, måste du aktivt se till att Google inte indexerar dessa sidor, annars kan din webbplats bli avstängd från Google.
Att Google menar allvar fick Interflora i Storbritaninen erfara tidigare i år. Interflora togs bort från Googles sökrsultat efter att placerat cirka 150 advertorials på regionala nyhetssajter. Efter den incidenten skrev de på sin officiella blogg en påminnelse om vad som gäller. Där kan du bland annat läsa:
Sälja länkar (eller hela advertorial sidor med inbäddade länkar) som höjer PageRank strider mot våra riktlinjer för kvalitet, och Google vidtar åtgärder mot sådana överträdelser.
Matt Cutts, som arbetar i Googles web spam team, klargjorde ytterligare Googles inställning till advertorials och native advertising i denna video:
Undvik att bli bortplockad från sökresultatet
Om du väljer att genomföra native advertising, trots metodens nativa problem (ursäkta vitsen), så kräver Google två saker av dig:
- Det måste finnas ett “tydligt och iögonfallande offentliggörande” av att innehållet är en annons. Detta överensstämmer också med vad marknadsföringslagens kräver.
- Länkar till eller från innehåll för vilket du ger eller tar emot ersättning (till exempel pengar) måste ha
rel
-attributet med värdetnofollow
, t.ex.<a href="…" rel="nofollow">betald länk</a>
.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »