Tjäna pengar på ditt innehåll. Det är sista steget i Joe Pulizzis affärsmodell Content Inc. Om det handlar det sista avsnittet i denna artikelserie som är löst baserad på hans bok med samma namn.
Vi har kommit fram till det sjunde och sista avsnittet i artikelserien med samma namn som Joe Pulizzis bok Content Inc. I detta avsnitt tittar vi på monetariseringen av ditt innehåll. Hur du ska tjäna pengar på content marketing.
Content Inc är en generell affärsmodell
I boken presenterar Joe Pulizzi en generell affärsmodell baserad på content marketing. En affärsmodell som både du som är entreprenör och du som är intraprenör kan använda.
Förenklat går Content Inc-modellen ut på att regelbundet publicera innehåll med jämn kvalitet, och på samma sätt och ställe så att kommunikationskapital byggs upp, och sen använda den förtjänande uppmärksamheten till att marknadsföra och sälja din produkt.
Både för entreprenörer och intraprenörer
Content Inc. kan användas av både entreprenörer och intraprenörer. Av både dig som startar eller driver ett företag, och av dig som driver en egen verksamheten inom ett etablerat företags väggar. Det mesta som vi har gått igenom i de tidigare avsnitten är lika relevanta i båda fallen.
Innan du börjar behöver du hitta din sweetspot och bestämma en content tilt. Sen kan du bygga upp din content marketing. Allteftersom innehållet bygger kommunikationskapitalet så förtjänar du din publik. Efter 15–18 månader kan du diversifiera innehållet och begära kontaktuppgifter för en del av det. Det är dessa kontaktuppgifter som du sen kan använda för att marknadsföra och sälja dina varor och tjänster. Det som Joe Pulizzi kallar för att monetarisera ditt innehåll. Tjäna pengar säger jag.
Men när det kommer till att monetarisera så kan villkoren för entreprenörer och intraprenörer skilja sig åt.
Entreprenörens villkor
Du som är entreprenör behöver inte rapporterar till någon annan än möjligtvis din styrelse eller dina kompanjoner, och har därför stor frihet att pröva content marketing utan att i förväg veta vart det ska leda.
Om du har entreprenörens frihet och mod, så kan du börja med att skapa ett riktigt bra innehåll som du själv tror på och gillar, och som skiljer sig från annat innehåll. Det kommer att attrahera människor som gillar det du gör. Efter 15–18 månader har du förtjänat en publik som du bokstavligen kan fråga vad de vill ha. Sen baserar du din affärsidé på det.
Copyblogger
Det gjorde Brian Clark. År 2006 började han blogga om att skriva bättre bloggar. Han gav sin blogg det passande namnet Copyblogger. Idag är Copyblogger en hel företagsgrupp, som bland annat säljer teman till Wordpress, drift av Wordpress-sajter och nyckelfärdiga Wordpress-sajter för mer än $10 miljoner USD.
Pewdiepie
Samma sak gjorde Felix Kjellberg. År 2010 startade han en YouTube-kanal där han spelar datorspel med stor inlevelse. Idag är han Pewdiepie för 40 miljoner prenumeranter. Han tjänar 100 miljoner kronor bara i år. Och han har kompletterat sin videokanal med spel, bok och en tv-serie är under produktion.
NodeOne
Jag har samma erfarenhet. År 2004 var jag med och grundade NodeOne – en webbyrå som växte från fyra personer till 70 och blev supergasell 2011 med 3346% organisk tillväxt med lönsamhet.1 Vi hade redan från början en blogg som vi med tiden fyllde med oräkneligt antal inlägg och 200+ videofilmer, kompletterat med träffar, konferenser, böcker och roliga upptåg. Det attraherade de största företagen och organisationerna i Sverige, Danmark och Norge, till exempel Lunds Universitet, Unionen, Moderaterna, TV2 Danmark, Bonnier Tidskrifter, Egmont, IDG, att bli våra kunder.
Intraprenörens villkor
Du som är intraprenör har ofta inte samma frihet som entreprenör. Du har stor frihet inom givna ramar, men ramarna begränsar din förmåga att anpassa dig efter ändrade förutsättningar och följa din intuition. För att sätta igång var du sannolikt tvungen att presentera en idé som du måste hålla dig till. Och så måste du visa på ”return on investment”.
Dig råder jag att börja i den andra änden – med affärsmålet. Syftet med content marketing är till syvende och sist ändå att stödja ditt företagets affär.
Bra innehåll skapar ringar på vattnet
Oavsett om du börjar med innehållet och söker ett sätt att monetarisera det, eller om du börjar med önskad affärsnytta och söker innehåll som stödjer den, så kan innehåll användas för att driva affärer. Ofta på de mest oväntade sätt. Det som Doug Kesseler kallar för ”ripple effect of great content”.
- NodeOne heter idag Digitalist.↩
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »