Går det att visa på return on investement (ROI) för content marketing? Nej! Inte om du hoppas kunna visa att varje satsad krona på content marketing ger tillbaka en krona och tio öre. Men det går att säkerställa och mäta att content marketing leder till affärsnytta. Hur? Kolla in veckans avsnitt av Kntnt tv!
Går det att visa på return on investement (ROI) för content marketing? Nej! Inte om du hoppas kunna visa att varje satsad krona på content marketing ger tillbaka en krona och tio öre. Men det går att säkerställa och mäta att content marketing leder till affärsnytta. Hur? Kolla in veckans avsnitt av Kntnt tv:
Return on investment
Hur sjutton ska du visa return on investmet (ROI) för ditt innehåll?
I teorin kan du räkna ut ROI genom att ta hur mycket försäljningen har ökat tack vare en kampanj och dividera det med kostnaden för kampanjen. Det går an när kampanjen är kortvarig och driver försäljning på kort sikt; till exempel Facebook-annonsering om ett tillfälligt erbjudande på en ehandelssajt.
Men hur kan du räkna ut ROI för content marketing? Content marketing är inte en kampanj, utan ska pågå hela tiden. Och content marketing är inte direkt säljdrivande, utan ska bygga köparnas förtroende för att framtida kommunikation är värd att ta del av.
Nyttan med content marketing
Content marketing är en långsiktig investering i kommunikationskapital. Avkastningen är inte reda pengar, utan uppmärksamhet som kan användas för att driva efterfrågan, att få er top-of-mind, att generera leads och inte minst till att göra kampanjer och andra säljbudskap mycket mer effektiva så att deras ROI förbättras.
Men hur sjutton ska du förklara detta för en affärsområdeschef eller din vd? Och hur ska du visa att det verkligen fungerar?
Min erfarenhet är att de flesta vd:ar, affärsområdeschefer och gelikar egentligen inte bryr sig så våldsamt mycket om ROI. De vill bara vara säkra på att företaget använder sina resurser på bästa sätt.
Ditt problem är att många tvivlar på att marknadsföring bidrar överhuvudtaget.
Tvivel att marknadskommunikation har effekt
En studie från 2014 visar enligt Dagens Industri att 48% av svenska börsbolag anser ”att marknadsinvesteringarna i liten utsträckning eller inte alls leder till ökad försäljning”.
Det är naturligtvis ”bull shit”. Men tyvärr är det alldeles för många utanför vår profession som inte tror att marknadsföring har någon effekt.
Kanske är det därför som många B2B-företag inte gör marknadsföring överhuvudtaget (eller väldigt lite).
Åtminstone är det vad de säger. Ändå har de en webbplats, postar på LinkedIn, skickar ut ett nyhetsbrev, ställer ut på mässor och så vidare. Det är PR. Eller pre-sales. Eller något annat som inte är marknadsföring, säger de när man frågar.
Så en del av problemet är förstås ordval. Många sätter likhetstecken mellan marknadsföring och annonsering, och glömmer bort alla andra former av marknadskommunikation.
Nästa gång jag hör en vd neka att de gör marknadsföring men ändå ägnar resurser åt marknadskommunikation så ska jag fråga hur de räknar hem ROI på det. Bara på pin kiv.
Alternativ till ROI
Men det förändrar inget i sak. Vi som arbetar med marknadskommunikation måste kunna visa att vi bidrar till affärsnytta.
Så hur sjutton ska du visa att content marketing faktiskt har effekt, att det faktiskt bidrar till affärsnytta och att det faktiskt är värt allt vad det kostar i form av pengar, tid och talang?
Vi har skrivit lite om det förut (se till exempel denna artikel eller denna). Idén är enkel: Mät hur många nya presumtiva köpare som attraheras, hur många av tidigare attraherade som återkommer och hur många som konverteras från ett steg till nästa på beslutsresan.
Det är inte ROI. Men det ger mått på hur effektiv din content marketing är att rekrytera och behålla presumtiva köpare och röra dem framåt längs köpresan.
Två förutsättningar
För att attrahera presumtiva kunder, få dem att återkomma och vänligt men effektivt puffa dem framåt längs köpresan, och för att visa för dig själv och din omgivning att du lyckas med detta, så behöver du två saker:
Dels en strategi som ger riktning och ramar för content marketing. Syftet är
- att bestämma en förändring som content marketing ska bidra till genom att påverka målgrupper så att deras attityd och beteende förändras på nödvändigt vis
- att beskriva vad för sort innehåll som ska publiceras var och när för att åstadkomma denna påverkan
Dels en automatisk lösning som baserad på vad för sorts innehåll en person tar del av kan bedöma vilken målgrupp hen hör till, var på köpresan hen befinner sig och vad för innehåll som passar hens personlighet. Syftet är
- att rekommendera innehåll som köparen upplever såpass relevant, intressant och värdefullt att hen kommer tillbaka för mer
- att rekommendera innehåll som vänligt men effektivt puffar (nudge) köparen framåt längs köpresan, och
- att mäta köparnas rörelse framåt längs beslutsresan
I avsnitt 4 av Kntnt tv förklarar jag hur detta fungerar.
Länkar
Länkar till sådant som nämns i videon och annat matnyttigt:
- Forskning visar: content marketing bygger ditt kommunikationskapital
- Så förklarar du nyttan med content marketing och sociala medier
- 3 mått som visar affärsnytta av din marknadskommunikation
- 48% av svenska börsbolag anser ”att marknadsinvesteringarna i liten utsträckning eller inte alls leder till ökad försäljning”
- Chet Holmes: Bara 3% av dina presumtiva kunder är intresserade av att prata med dig
- Jag har beskrivit metoden som insiktsdriven marknadsföring
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »